موافقت دادگاه کیفری بین المللی با شروع تحقیقات درباره جنایات جنگی در افغانستان

به گزارش سفر به کیش، قضات دادگاه کیفری بین المللی امروز (پنج شنبه) اجازه شروع تحقیقات درباره اتهامات جنایات جنگی در افغانستان توسط طالبان، نیروهای افغان و نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا را صادر کردند.

موافقت دادگاه کیفری بین المللی با شروع تحقیقات درباره جنایات جنگی در افغانستان

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری رویترز، این حکم راه را برای فاتو بنسودا، دادستان دادگاه کیفری بین المللی برای انجام تحقیقات درباره جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت در افغانستان که ممکن است توسط طالبان، نیروهای افغان و یا نیروهای نظامی و اطلاعاتی آمریکا اجرا شده باشد، باز می نماید.

بر اساس حکم قضات تجدید نظر دادگاه قرار است درباره جرائم احتمالی که از اول مه سال 2003 میلادی در افغانستان اجرا شده است و از جمله نقش احتمالی سربازان آمریکایی حاضر در افغانستان در این جنایات، تحقیق گردد.

به این ترتیب عملکرد نیروهای آمریکا از زمان حمله به طالبان در افغانستان زیر ذره بین دادگاه کیفری بین المللی قرار خواهد گرفت.

بر اساس حکم این دادگاه مستقر در لاهه، عملکرد نیروهای آمریکایی و دیگر طرف ها در جنگ افغانستان از شروع فعالیت آنان در افغانستان مورد آنالیز قرار خواهد گرفت.

سال گذشته میلادی قضات مراحل مقدماتی دادگاه کیفری بین المللی اذعان کردند که جنایات گسترده ای در افغانستان اجرا شده است اما با شروع تحقیقات در این زمینه مخالفت نموده بودند.

پیشتر دادگاه کیفری بین المللی درخواست شروع تحقیقات درباره جنایات جنگی در افغانستان را رد نموده و در بیانیه ای گفته بود: قضات دادگاه معتقدند انجام تحقیقات درباره اتهامات جنایات جنگی در افغانستان درحال حاضر نمی تواند به سود تامین عدالت باشد.

فاتو بنسودا اواخر سال 2017 از قضات دادگاه بین المللی درخواست کرد به وی اجازه دهند تا اتهامات جنایات جنگی علیه طالبان، نیروهای دولت افغانستان و نیروهای بین المللی مستقر در افغانستان از جمله نظامیان آمریکایی را مورد تحقیق قرار دهد.

آمریکا هیچ گاه عضو دادگاه کیفری بین المللی نشد و صلاحیت این دیوان برای انجام تحقیق در خصوص شهروندان آمریکایی را به این دلیل که حاکمیت ملی آمریکا را تهدید می نماید، به رسمیت نمی شناسد.

123 کشور از جمله افغانستان و تمام کشورهای اتحادیه اروپا اعضای داگاه کیفری بین المللی است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 3 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 849

به "موافقت دادگاه کیفری بین المللی با شروع تحقیقات درباره جنایات جنگی در افغانستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موافقت دادگاه کیفری بین المللی با شروع تحقیقات درباره جنایات جنگی در افغانستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید