ماست مناسب ورزشکاران

به گزارش سفر به کیش، آنچه قبل از تمرین می خورید می تواند تفاوت زیادی در عملکرد شما در طول انجام حرکات ورزشی ایجاد کند. ماست یک غذای عالی برای ورزشکاران است، زیرا سرشار از پروتئین است و کلسیم موجود در آن برای استحکام استخوان مفید بوده و ویتامین دی ماست به جذب کلسیم یاری می نماید. بعلاوه، ماست حاوی پروبیوتیک ها (باکتری های مفید روده) است که به هضم غذا یاری نموده و سلامت روده را تقویت می نماید. ماست مناسب ورزشکاران بهتر است کم چرب و سرشار از پروتئین و کلسیم باشد.

ماست مناسب ورزشکاران

ماست نوعی شیر بریده شده است که اغلب از شیر گاو (اما گاهی اوقات از شیر بز یا حتی گاومیش) تهیه شده و به وسیله باکتری های طبیعی موجود در آن تخمیر می گردد. ماست طی فرایند فراوری، کم کم غلیظ شده و حالت خامه ای به خود می گیرد و عطر و بوی نسبتا تیزی پیدا می نماید. طرز تهیه ماست شبیه به خامه ترش است، با این تفاوت که چربی آن بسیار کمتر خواهد بود. در ادامه به آنالیز فواید ماست پرداخته و ماست مناسب ورزشکاران را از میان انواع مختلف ماست تعیین خواهیم کرد.

فواید ماست

ماست صدها سال است که به وسیله انسان مصرف می گردد. این ماده غذایی بسیار مغذی است و خوردن آن به طور مرتب می تواند از جنبه های مختلفی برای تقویت سلامت شما مفید باشد. به عنوان مثال، ماست خطر ابتلا به بیماری های قلبی و پوکی استخوان را کاهش داده و بعلاوه به مدیریت وزن یاری می نماید.

به برخی از ماست ها پروبیوتیک اضافه می نمایند. پروبیوتیک نوعی باکتری مفید است که در حفظ سلامت روده مفید است. پروبیوتیک ها به تنظیم فعالیت دستگاه گوارش و کاهش احتمال بروز اسهال، یبوست و نفخ یاری می نمایند. فرآورده های لبنی، به خصوص ماست، یکی از برترین منابع دریافت کلسیم هستند. کلسیم برای رشد و استجکام استخوان ها و دندان های ضروری هستند. بعلاوه برای انعقاد خون، بهبود زخم و حفظ فشار خون از اهمیت بسیاری برخوردارند. بیشتر ماست ها حاوی مقادیر مختلفی از ویتامین های ب 6، ب 12 و ویتامین دی و سرشار از ریبوفلاوین، پتاسیم و منیزیم هستند.

نحوه انتخاب ماست مناسب ورزشکاران

ماست ساده برترین گزینه برای ورزشکاران است، زیرا افزودنی های کمتری در آن ها به کار رفته و فاقد هر گونه قند اضافی هستند. اما کم چرب یا پرچرب ماست مصرفی تان به خودتان بستگی دارد. ماست های پر چرب حاوی کالری بیشتری هستند، اما این بدان معنی نیست که ناسالم باشند. فقط مطمئن شوید که به میزان توصیه شده از ماست ها پر چرب در رژیم غذایی تان استفاده می کنید.

علاوه بر این، باید در پی ماست هایی باشید که حاوی پروبیوتیک باشند، زیرا پروبیوتیک به حفظ سلامت دستگاه گوارش و تقویت سیستم ایمنی شما یاری می نماید. ماست مناسب ورزشکاران و ماست هایی که معمولا مصرفشان به ورزشکاران توصیه می گردد شامل موارد زیر هستند:

  • ماست اسکایر یا ایسلندی
  • ماست کفیر
  • ماست های غیر لبنی
  • ماست یونانی
  • خوردن ماست بعد از تمرینات ورزشی

هر ماده غذایی که مصرف می کنید می تواند روی سرعت و توانایی شما برای انجام تمرینات ورزشی تاثیر بگذارد. خوراکی هایی را که بعد از تمرین مصرف می کنید باید با دقت انتخاب شوند، زیرا در این زمان بدن عضلات را ترمیم نموده و انرژی خود را بازیابی می نماید. غذاها می توانند در انجام این فرایند به شما یاری نمایند یا مانع آن شوند. مواد غذایی مناسب مانند ماست این امکان را به بدن شما می دهند تا سریع تر به حالت عادی بازگردد و انرژی از دست رفته خود را جبران کند.

برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند:

  • تمریناتی که کمتر از یک ساعت طول می کشند، معمولا احتیاجی به وعده غذایی بعد از تمرین نخواهند داشت.
  • ورزشکاران حرفه ای و بعلاوه افرادی که تمرینات طولانی تری دارند، برای بازیابی قدرت بدنی خود به یک میان وعده بعد از تمرین احتیاج دارند.
  • ورزش در حین روزه (و در نتیجه اجتناب از میان وعده بعد از تمرین) هیچ تأثیر منفی بر روی توده عضلانی ندارد و در عین حال، مزایای متابولیکی دیگری را برای شما فراهم می آورد.

به طور کلی، لبنیات به عنوان یک میان وعده قبل یا بعد از تمرین برای بسیاری از افراد گزینه بسیار خوبی است.

فایده ماست برای ورزشکاران

ماست ساده در درجه اول از پروتئین و کربوهیدرات تشکیل شده و دارای چربی های متنوعی است. این فرآورده لبنی باکتری های مفید زیادی دارد که برای سیستم گوارشی و سلامت کلی بدن شما مفید است. ماست بعلاوه حاوی میزان قابل توجهی کلسیم است که یک ماده معدنی مهم برای ساخت استخوان به شمار می رود. اگرچه کربوهیدرات برای ایجاد ذخایر انرژی شما پس از یک تمرین سخت ضروریست، اما باید غذایی مصرف کنید که به ترمیم عضلات نیز یاری کند. و اینجاست که پروتئین ماست وارد عمل می گردد.

در حالت ایده آل، بعد از انجام یک تمرین سنگین، میان وعده ای را انتخاب کنید که سرشار از ترکیباتی نظیر کربوهیدرات ها و پروتئین های با کیفیت بالا برای سوخت گیری باشند. به همین علت کارشناسان تغذیه ترکیب ماست ساده با میوه تازه یا یخ زده را به عنوان یک میان وعده مقوی بعد از تمرین توصیه می نمایند. به این ترتیب می توانید از قند اضافه شده غیر مغذی موجود در ماست های شیرین نیز جلوگیری کنید.

با خوردن این غذاها در کنار هم، انواع مختلفی از مواد مغذی مهم از جمله موارد زیر را به بدنتان خواهید رساند:

  • پروتئین
  • کربوهیدرات
  • چربی
  • کلسیم
  • ویتامین C و سایر ویتامین ها و مواد معدنی

ماست مناسب شما کدام است؟

انواع مختلفی از ماست در بازار وجود دارد، از ماست پرچرب گرفته تا ماست بدون چربی. بسته به نوع رژیم غذایی تان، بهتر است برچسب ارزش غذایی روی آن ها را مطالعه نموده و به این ترتیب ماست مناسب خود را انتخاب کنید. اگر در رژیم غذایی کم چربی هستید اما غلظت ماست پرچرب را می خواهید، ماست یونانی می تواند انتخاب خوبی باشد، زیرا هم کم چرب است و هم غلظت مد نظر شما را دارد. البته کربوهیدرات موجود در ماست یونانی پایین تر از ماست معمولی است، بنابراین برای جبران این کمبود یک ماده غذایی سرشار از کربوهیدرات مانند سیب زمینی را در کنار ماست مصرف کنید.

نتیجه گیری

در نهایت، ماست می تواند یک میان وعده عالی بعد از تمرین باشد، به ویژه هنگامی که با سایر غذاهای غنی از کربوهیدرات ترکیب گردد. حتما ماست ساده و طبیعی را انتخاب کنید که تنها مواد تشکیل دهنده آن شیر یا خامه و پروبیوتیک باشد.

در نظر داشته باشید که برای طعم دادن به ماست بهتر است به آن میوه تازه یا یخ زده یا حتی کمی شیره خرما یا عسل اضافه کنید. شما حتی می توانید با افزودن دانه های فوق العاده مقوی و مفیدی مانند دانه کتان یا دانه آفتابگردان، مواد مغذی موجود در ماست را افزایش داده و در عین حال، طعم آن را خوشایندتر کنید.

منبع: اسنپ مارکت
انتشار: 11 خرداد 1401 بروزرسانی: 11 خرداد 1401 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 2045

به "ماست مناسب ورزشکاران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماست مناسب ورزشکاران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید