فوت 23 میلیون نفر از مردم جهان بر اثر بیماری های قلبی تا سال 2030

به گزارش سفر به کیش، کارشناس تغذیه بالینی دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت از فوت 23 میلیون نفر از مردم جهان بر اثر بیماری های قلبی تا سال 2030 اطلاع داد.

فوت 23 میلیون نفر از مردم جهان بر اثر بیماری های قلبی تا سال 2030

پریسا ترابی کارشناس تغذیه بالینی دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت در گفت وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی خبرنگاران، با اشاره به گزارش سازمان جهانی بهداشت در مورد مرگ 17.3 میلیون نفر از جمعیت در اثربیماری های قلبی عروقی بوده است، اظهار کرد: امروزه 8% از مرگ و میر ناشی از بیماری های قلبی عروقی در کشور های کم عایدی رخ می دهد. پیش بینی می گردد تا سال 2030 بالغ بر 23 میلیون نفر از مردم بر اثر بیماری های قلبی عروقی فوت خواهند کرد. تعداد و درصد مرگ در ایران و جهان به علت بیماری های قلبی عروقی که به فاکتور های چربی مانند سطح پایین PUFA و امگا 3، سطح بالای اسید چرب ترانس منتسب است.

او ادامه داد: افزایش کلسترول خون از مهمترین عوامل ابتلا به بیماری های غیر واگیر مانند بعضی سرطان ها، دیابت، بیماری های قلبی و عروقی است. فرایند رو به افزایش بیماری های غیر واگیرمرتبط با تغذیه نگران کننده است. برای پیشگیری از افزایش کلسترول خون، جایگزینی 10 درصد از انرژی مورد احتیاج از اسید های چرب اشباع با اسید های چرب غیر اشباع منجر به کاهش 27 درصدی بیماری های قلبی و عروقی می گردد.

ترابی اعلام کرد: حذف اسید های چرب ترانس در محصولات غذایی در کشور های کم عایدی و با عایدی میانه به اسم برترین مداخله معرفی شده است و سازمان جهانی بهداشت، طی جلسات مشورتی حذف این اسید چرب را به اسم یک هدف پایش جهانی به علت نگرانی عوارض بهداشتی آن در فرآورده های غذایی اعلام کرد.

او اضافه نمود: با توجه به اینکه در سال های اخیر آمار مرگ و میر بیماران قلبی و عروقی در جهان و ایران افزایش چشمگیری داشته است و اهمیت اطلاع رسانی در مورد راه های پیشگیری از بروز عوارض قلبی را بیش از پیش نمایان می نماید. با هدف پیشگیری از بروز بیماری های قلبی عروقی، ظرفیت سازی کارکنان بخش بهداشت و اطلاع رسانی مناسب به افراد جامعه و مبارزه همه جانبه با عوامل خطرساز بیماری های قلبی ازبرنامه های آموزشی دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت است.

ترابی تاکید نمود: نقش چربی ها در پیشگیری و کنترل بیماری های غیر واگیر از جمله مسائل قلبی و عروقی و نحوه نگهداری روغن ها و چربی ها از اهمیت بالایی برخوردار است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1808

به "فوت 23 میلیون نفر از مردم جهان بر اثر بیماری های قلبی تا سال 2030" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فوت 23 میلیون نفر از مردم جهان بر اثر بیماری های قلبی تا سال 2030"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید