فضانوردان مأموریت کرو، 3 ایستگاه فضایی بین المللی را ترک کردند

به گزارش سفر به کیش، در حالی که چند روز پیش ایستگاه فضایی بین المللی یکی از شلوغ ترین دوران خود را تجربه می کرد، امروز فضانوردان مأموریت کرو-3 با انتها مأموریت مداری، راهی زمین شدند.

فضانوردان مأموریت کرو، 3 ایستگاه فضایی بین المللی را ترک کردند

کپسول سرنشین دار دراگون مأموریت کرو-3 (Crew-3)، که با نام استقامت (Endurance) شناخته می گردد، امروز پنجشنبه 5 می (15 اردیبهشت) در ساعت 01:20 بامداد منطقه زمانی شرقی (09:50 به وقت تهران) از ایستگاه فضایی بین المللی جدا شد و بدین ترتیب اقامت شش ماهه مداری فضانوردان این مأموریت انتها یافت.

فضاپیمای استقامت (ایندیورنس) دراگون و چهار مسافر آن شامل فضانوردان ناسا توماس مارش برن (Thomas Marshburn)، کایلا بارون (Kayla Barron) و راجا چاری (Raja Chari) و ماتیاس مورر (Matthias Maurer) از آژانس فضایی اروپا، برای سفر به زمین یک سفر فضایی تقریبا 24 ساعته را در پیش دارند. آن ها قرار است آدینه 6 می (16 اردیبهشت) ساعت 12:43 منطقه زمانی شرقی (09:13 به وقت تهران) در سواحل فلوریدا فرود بیایند.

اسپیس ایکس فضانوردان کرو-3 را 11 نوامبر (20 آبان) با موشک فالکون 9 به فضا پرتاب کرد و فضاپیمای آن ها در همان روز به ایستگاه فضایی بین المللی رسید. این چهار فضانورد یک نیم سال بسیار پر حادثه را در مدار داشتند و روی صدها تحقیق علمی مختلف کار کردند و سه راهپیمایی فضایی را انجام دادند. مارش برن و بارون 2 دسامبر (11 آذر) به بیرون ایستگاه فضایی رفتند، بارون و چاری در 15 مارس (24 اسفند) این کار را انجام دادند و چاری و مورر هم 22 مارس (2 فروردین) یک فعالیت برون ایستگاهی را پیش بردند.

فضانوردان کرو-3 ماه گذشته با ورود مأموریت اکس-1 (Ax-1) که نخستین مأموریت سرنشین دار کاملا خصوصی به ایستگاه فضایی بین المللی محسوب می گردد، شاهد یک گام تاریخ ساز بودند. Ax-1 که به وسیله شرکت آکسیوم اسپیس (Axiom Space) سازماندهی شد و به وسیله اسپیس ایکس پرواز کرد، 9 آوریل (20 فروردین) چهار نفر را برای اقامت دو هفته ای به آزمایشگاه مداری زمین فرستاد.

مأموریت کرو-4 اسپیس ایکس هم در 27 آوریل (7 اردیبهشت)، تنها سه روز پس از خروج Ax-1 به ایستگاه فضایی بین المللی رسید و بدین ترتیب یکی از شلوغ ترین روزها در دوران فعالیت این آزمایشگاه مداری شکل داد. این بار هم انتظار می رود که فضانوردان مأموریت مشترک ناسا و اسپیس ایکس، شش ماه را در آزمایشگاه مداری بگذرانند، که یک دوره معمول برای فضانوردان حرفه ای است.

کرو-3 اولین پرواز فضایی برای بارون، چاری و مورر و سومین پرواز برای مارش برن بود. مارش برن به عنوان فرمانده مأموریت اعزام 67 (Expedition 67) ایستگاه فضایی که هم اکنون در جریان است، خدمت می کرد. او در مراسم تغییر فرماندهی، بعدازظهر چهارشنبه 4 می (14 اردیبهشت) رسما این مسؤولیت را به اولگ آرتمیف (Oleg Artemyev) فضانورد روس سپرد.

همان طور که از نامش پیداست، کرو-3 سومین مأموریت عملیاتی فضانوردی است که اسپیس ایکس برای ناسا به ایستگاه فضایی بین المللی انجام داده است. شرکت بوئینگ (Boeing) هم قرارداد مشابهی با ناسا دارد که طی آن کپسول سی اس تی-100 استارلاینر (CST-100 Starliner) فضانوردان را به ایستگاه فضایی خواهد رساند.

استارلاینر در حال آماده شدن برای یک پرواز آزمایشی مهم بدون سرنشین به سمت آزمایشگاه مداری است برای 19 می (29 اردیبهشت) برنامه ریزی شده است. اگر برخلاف آزمایش های قبلی، این بار همه چیز در این آزمایش مداری 2 به خوبی پیش برود، احتمالا در آینده ای نزدیک این کپسول فضایی هم برای فرستادن فضانوردان تأیید ناسا را کسب خواهد نمود.

عکس کاور: جدایش کپسول استقامت کرو دراگون از ایستگاه فضایی بین المللی

Credit: NASA

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 1 تیر 1401 بروزرسانی: 1 تیر 1401 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 2066

به "فضانوردان مأموریت کرو، 3 ایستگاه فضایی بین المللی را ترک کردند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فضانوردان مأموریت کرو، 3 ایستگاه فضایی بین المللی را ترک کردند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید