طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ نموده تصویری و مرحله به مرحله

به گزارش سفر به کیش، عدس پلو به خاطر داشتن عدس یکی از مغذی ترین غذاهای پلویی است که می توانید آن را در برنامه غذای هفتگی خود بگنجانید. عدس پلو را هم درست مثل همه قاطی پلوهای دیگر، هم می توانید با گوشت چرخ نموده درست کنید هم بدون گوشت. در گذشته طرز تهیه عدس پلوی نذری را در کتاب کاله مرور نموده بودیم و در ادامه می خواهیم طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ نموده را آنالیز کنیم.

طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ نموده تصویری و مرحله به مرحله

طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ نموده و کشمش

1. آماده کردن مواد لازم برای تهیه عدس پلو

اولین مرحله از طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ نموده درست مثل طرز تهیه عدسی این است که عدس را آماده کنید. برای این کار ابتدا عدس را خوب بشویید و بعد مقداری آب گرم رویش بریزید و بگذارید به مدت حداقل 1-4 ساعت بماند تا نفخ آن گرفته گردد.

هم زمان برنج را هم خوب بشویید و با مقداری نمک خیس کنید تا خیس بخورد. حالا کشمش و خرمای لازم برای تزیین عدس پلو را هم خوب بشویید و بگذارید خشک شوند. بهتر است در همین زمان زعفران مورد احتیاج را دم کنید.

2. پخت عدس و آماده کردن آب جوش برای آبکش

دومین مرحله از طرز تهیه عدس پلو این است که عدسی که خوب خیس خورده را با مقداری آب بپزید. هم زمان که عدس می پزد در یک قابلمه مناسب دم کردن برنج هم مقداری آب بریزید و بگذارید به جوش بیاید.

آماده کردن مواد میانی عدس پلو

در این مرحله از طرز تهیه عدس پلو درست مثل طرز تهیه لوبیا پلو با گوشت چرخ نموده نوبت آن رسیده که پیازها را خرد کنید و خوب در روغن تفت دهید تا طلایی شوند سپس گوشت چرخ نموده را اضافه کنید و بگذارید خوب سرخ گردد.

هم زمان مقداری زردچوبه به همراه دارچین، نمک و فلفل هم به این مخلوط اضافه کنید و اجازه دهید مواد خوب در هم مخلوط شوند. مایه میانی عدس پلوی شما آماده است. کافی است عدس پخته شده را هم کناری بگذارید تا عدس پلویتان را دم کنید.

3. دم کردن عدس پلو

در این مرحله از طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ نموده زمان آن است که برنج را در آب جوش قابلمه بریزید و وقتی کمی نرم شد آبکش کنید.

کف قابلمه مدنظرتان مقداری روغن بریزید و نان یا سیب زمینی حلقه ای را کف قابلمه برای ته دیگ بچینید بعد یک لایه از برنج آبکش شده بریزید و رویش را یک لایه از مواد میانی عدس پلو به همراه عدس پخته شده بریزید و این کار را تا زمانی که کل مواد تمام شوند، ادامه دهید. عدس پلوی شما حدود 45 دقیقه تا یک ساعت بعد آماده است.

4. آماده کردن کشمش و خرما و مواد تزیین زرشک پلو

قبل از دم کشیدن عدس پلو باید کشمش روی عدس پلو را آماده کنید برای این کار کشمش شسته و خشک شده را در مقداری کره بریزید و بگذارید کمی با حرارت کم تفت بخورد و نرم گردد. هم زمان خرما را هم تفت دهید تا نرم گردد.

اگر دوست دارید عدس پلویتان رنگارنگ تر باشد می توانید مقداری زرشک هم به صورت جداگانه تفت دهید و با کمی شکر و زعفران دم نموده آماده کنید.

حالا عدس پلوی دم کشیده را در دیس یا ظرف مناسب بریزید و رویش را با کشمش، زرشک و زعفران دم نموده به همراه خلال پسته به سلیقه خود تزیین کنید. نوش جان!

نکات تکمیلی برای طرز تهیه عدس پلو

عدس پلو یک غذای خوشمزه است که باید برای تهیه آن وقت و دقت کافی بگذارید. بنابراین خوب است نکات و فوت وفن های تهیه آن را هم بخوانید.

روش های مختلف پخت عدس پلو با گوشت

عدس پلو با گوشت چرخ نموده را می توانید هم به صورت گوشت قلقلی در بیاورید هم می توانید به شکل گوشت چرخ نموده عادی تهیه کنید.

برای طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ نموده قلقلی کافی است گوشت چرخ نموده را ابتدا به شکل قلقلی دربیاورید و همه گوشت های قلقلی را خوب در ماهیتابه سرخ کنید و در نهایت با مقداری آب گوجه بپزید و در مرحله بعد از پخت عدس پلو آن ها را روی دیس بریزید.

بعضی کشمش دوست ندارد بنابراین با حذف آن می توانند عدس پلو بدون کشمش داشته باشند در طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ نموده بدون کشمش همه مراحلی را که برای تهیه عدس پلو گفته بودیم را انجام دهید و کشمش استفاده نکنید.

آخرین روش طرز تهیه عدس پلو این است که به آن رب اضافه کنید. در طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ نموده و رب باید به مخلوط گوشت مقداری رب به همراه مقداری آب گوجه یا آب خالی هم اضافه کنید و بگذارید با آب قشنگ بپزد. این مخلوط را دیگر لازم نیست با برنج دم کنید بلکه از آن برای تزیین روی عدس پلوی تان بهره ببرید.

ادویه های مناسب عدس پلو

برای تهیه عدس پلو حتما زعفران دم نموده داشته باشید. سوای زعفران از ریختن مقداری دارچین در مخلوط عدس غافل نشوید. این دو در کنار هم طعم این غذا را بهشتی می نمایند. اما غیر از این دو ادویه، اگر دوست دارید طبع عدس را خنثی کنید خوب است مقداری زیره هم روی برنج این غذا در مرحله دم کردن بریزید. اضافه کردن مقداری پودر خشک شده گل محمدی هم به مایه این غذا رایج است.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 18 مرداد 1402 بروزرسانی: 18 مرداد 1402 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 2272

به "طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ نموده تصویری و مرحله به مرحله" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه عدس پلو با گوشت چرخ نموده تصویری و مرحله به مرحله"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید