شیشه شیر مناسب نوزاد، پلاستیکی یا شیشه ای؟

به گزارش سفر به کیش، انتخاب شیشه شیر مناسب نوزاد بایستی با درنظر دریافت مزایا و معایب بطری های پلاستیکی و شیشه ای صورت گیرد. بطری های شیشه ای سنگین و شکننده، اما عاری از مواد شیمیایی اند. از سوی دیگر بطری های پلاستیکی سبک و ضد ضربه اند، اما نگرانی های بهداشتی و سلامتی در خصوص آنان وجود دارد.

شیشه شیر مناسب نوزاد، پلاستیکی یا شیشه ای؟

خبرنگاران | سرویس مادر و کودک - در گذشته، بطری های شیر نوزادان تنها از شیشه ساخته می شدند. اما بطری های شیشه ای سنگین و شنماینده بودند؛ بنابراین وقتی بطری های پلاستیکی به بازار راه یافتند که سبک تر و ضد ضربه بودند، بطری های شیشه ای تقریبا از دور خارج شدند.

با این حال، پژوهش های اخیر نشان می دهد که استفاده از نوعی پلاستیک در شیشه شیر نوزاد موجب بروز مشکلاتی در رشد نوزادان می گردد. با این اوصاف به نظر می رسد، شیشه شیر های قدیمی گزینه بدی برای نوزادان نباشند.

اما به راستی شیشه شیر مناسب نوزاد باید از چه جنسی باشد؟ شیشه یا پلاستیک؟ در ادامه به آنالیز نکات مثبت و منفی بطری های شیشه ای و پلاستیکی، نکات مهم در خصوص انتخاب شیشه شیر مناسب نوزاد و روش نگهداری از آن ها می پردازیم.

نگرانی ها پیرامون شیشه شیر مناسب نوزاد

مشکل بطری های شیشه ای کاملا واضح است. فرض کنید هنگام تغذیه شبانه نوزاد، بطری از دستتان روی زمین می افتد. شیشه می شکند و تمام اتاق پر از خرده شیشه می گردد. جمع آوری و تمیز کردن کف اتاق آن وقت شب از توانایی شما خارج است! بطری های شیشه ای سنگین هستند و کودک نمی تواند به راحتی آن را در دست گیرد. از سویی دیگر بطری های شیشه ای با ثبات و بدون مواد شیمیایی آلاینده هستند. بدین ترتیب خطر آلوده شدن شیرخشک داخل شیشه وجود ندارد.

بطری های پلاستیکی محکم، نشکن و سبک هستند. در سال 2012، FDA (سازمان غذا و داروی امریکا) استفاده از ماده شیمیاییبسفنول آ (BPA) در فراوری بطری های پلاستیکی نوزادان و لیوان های نی دار بچه ها را ممنوع نمود. نگرانی هایی وجود داشت که مواد شیمیایی موجود در پلی کربنات می تواند منجر به سرطان، بروز تغییرات در مغز و سیستم فراوری مثل و بلوغ زودرس گردد. تمام بطری های پلاستیکی نوزاد و لیوان های نی داری که در ایالات متحده آمریکا فروخته می شوند، اکنون عاری از BPA هستند.

در سال 2013، FDA یک اصلاحیه به بخش اضافه نمودنی های مواد غذایی در جهت انتها دادن استفاده از رزین های اپوکسی بر پایه بیسفنول آ در پوشش بطری های شیر نوزادان اضافه نمود. فراورینمایندگانی که از استفاده از BPA در محصولات خود دست کشیدند، حمایت های اقتصادی دریافت کردند.

بیشتر بخوانید: مزایا و معایب تغذیه با شیر خشک برای نوزادان چیست؟

انتخاب شیشه شیر مناسب نوزاد

سه نوع بطری شیر برای نوزادان در بازار وجود دارد:

  • پلاستیکی
  • پلاستیکی یکبار مصرف
  • شیشه ای

ممنوعیت استفاده از BPA در فراوری بطری به این معنی است که شما با اطمینان می توانید شیشه شیر پلاستیکی برای نوزاد بخرید و بدانید که عاری از مواد شیمیایی مضر است. اگر از بطری های پلاستیکی قدیمی تر استفاده می کنید، برای مثال بطری هایی که توسط اعضای خانواده به شما داده شده، نماد بازیافت را در پایین محصول نگاه کنید. نماد # 7 یا برچسب PC (که به معنای وجود پلی کربنات است) نشانه ای است که بطری احتمالا دارای BPA است. نماد # 1، # 2 یا # 4 یعنی از پلی اتیلن ساخته شده و # 5 یعنی بطری از پلی پروپیلن ساخته شده است. هر دو نوع بطری را می توان با خیال راحت از آن استفاده کرد، زیرا هیچ کدام شامل BPA نیست.

بطری های یکبار مصرف نیز بطور معمول عاری از BPA هستند (به عبارت BPA-free بر روی برچسب بطری نگاه کنید). هرچند استفاده از آن ها بسیارگرانتر از دیگر بطری هاست، زیرا پس از هر بار شیردهی باید آن را تعویض کنید.

اگر می خواهید از بطری های شیشه ای بهره ببرید و نگران شکستن آن ها هستید، خوب است بدانید که برخی شرکت ها پوشش های سیلیکونی در اطراف شیشه قرار می دهند تا بطری را از شکستن محافظت نمایند.

با این اوصاف کدام نوع شیشه شیر مناسب نوزاد است؟

بهتر است از خانواده، دوستان و پزشک نوزادتان مشورت بگیرید و یا هر کدام از شیشه ها را چند بار امتحان کنید تا متوجه شوید کدامشان مناسب شما و نوزادتان است.

هنگامی که یک نوع بطری را انتخاب کردید، حداقل شش عدد از آن بخرید، زیرا به آنها احتیاج خواهید داشت. اگر به نوزاد، خود شیر می دهید نیز ممکن است برای ذخیره شیر دوشیده شده به آن احتیاج پیدا کنید.

مشخصات شیشه شیر نوزاد

سر شیشه

سر شیشه ها سایز های مختلفی دارند، هنگامی که احساس کردید نوزاد احتیاج به سر شیشه بزرگتری دارد، آن را تعویض کنید. در صورت ترک خوردن، کدر شدن یا نازک شدن سر شیشه، آن را عوض کنید. سر شیشه ها از جنس سیلیکون یا لاتکس هستند. سر شیشه های سیلیکونی محکم ترند و سرشیشه های از جنس لاتکس نرمترند و دوام کمتری دارند.

شکل شیشه

برخی از شیشه ها استوانه ای بلند، برخی پهن و برخی دیگر مدورند. شیشه هایی که گردنی بزرگتری دارند، به آسانی شسته و تمیز می شوند.

شیشه های ضد نفخ یا کولیک

دلیل قطعی کولیک نوزادان مشخص نیست. اما شیشه هایی با سر های زاویه دار در بازار موجودند که میزان هوایی که نوزاد می بلعد را کاهش می دهند. به همین دلیل نفخ و گاز معده نوزاد کمتر می گردد.

بیشتر بخوانید: درمان دل درد نوزاد زیر یک ماه با 5 راه حل آسان

نحوه نگهداری از شیشه شیر نوزاد

در اینجا به چند نکته برای نحوه نگهداری از شیشه شیر نوزاد اشاره می کنیم:

  • هرگز شیر مادر یا شیر خشک را در بطری های پلاستیکی نگهداری نکنید. بهتر است هنگام شیردهی نوزاد، شیر را آماده نموده و در بطری بریزید، سپس به جامانده آن را دور بریزید.
  • بطری های پلی کربنات را با آب داغ و شوینده های قوی نشویید، زیرا این باعث می گردد که پلاستیک سریعتر تجزیه گردد. به جای آن از شوینده ملایم و آب گرم برای شستشو بهره ببرید.
  • بطری های شیشه ای که دارای ترک یا خرده شیشه هستند را دور بیاندازید.

بیشتر بخوانید: ضد عفونی کردن شیشه شیر نوزاد

جمع بندی

  • سه نوع بطری شیر برای نوزادان در بازار موجود است: پلاستیکی، پلاستیکی یکبار مصرف و شیشه ای
  • با توجه به ویژگی های هریک می توانید شیشه شیر مناسب برای نوزاد خود را انتخاب کنید.
  • برای نگهداری بهتر از شیشه شیر بایستی شرایط شستشوی آن را رعایت کنید.
  • در صورت تغییر رنگ بطری های پلاستیکی یا ترک خوردن بطری های شیشه ای آن ها را دور بیاندازید.

برگرفته از: webmd و parents

منبع: setare.com
انتشار: 14 اسفند 1399 بروزرسانی: 14 اسفند 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1461

به "شیشه شیر مناسب نوزاد، پلاستیکی یا شیشه ای؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شیشه شیر مناسب نوزاد، پلاستیکی یا شیشه ای؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید