سیاهچاله ای که هر بار یک گاز از این ستاره می زند!

به گزارش سفر به کیش، سیاهچاله ای که 900 میلیون سال نوری از ما فاصله دارد، سیاهچاله ای ا برسنگین است که عادت به پرخوری دارد. هر 1200 روز یا بیشتر، یک ستاره در حال گردش، بیش از حد به این سیاهچاله نزدیک می گردد و سیاهچاله هم در هر رویداد، بخشی از آن را می بلعد.

سیاهچاله ای که هر بار یک گاز از این ستاره می زند!

این رویداد مکرر سیاهچاله با نام AT 2018 fyk دومین موردی است که مشاهده شده است. اریک کوفلین از دانشگاه سیراکیوز نیویورک این کشف را در تاریخ 12 ژانویه در جلسه انجمن نجوم آمریکا در دانشگاه سیاتل ارائه داد.

اولین بار در سال 2018 اخترشناسان متوجه رفتار این سیاهچاله شدند که جرمی 6 میلیارد برابر خورشید دارد. آن ها این سیاهچاله را در وضعیتی مشاهده کردند که ناگهان درخشان شد و حدود 600 روز روشن ماند. هر وقت که ستاره ای بیش از حد به یک سیاهچاله نزدیک گردد، این اتفاق می افتد. ستاره در میدان گرانشی قدرتمند سیاهچاله خرد می گردد جریانی از مواد ستاره ای داغ و درخشان ایجاد می گردد که به دام سیاهچاله می افتد و دوباره این درخشندگی از بین می رود و آن ناحیه کم نور می گردد.

آن موقع این رویداد ثبت شد و وقتی از بین رفت، اخترشناسان گمان کردند که کار به سرانجام رسیده است. اما سال ها پس از آن که سیاهچاله وعده غذایی خود را هضم کرد، اتفاق عجیبی افتاد. کوفلین گفت: حدود چهار سال بعد از شناسایی نخست، ما به عقب برگشتیم و دوباره به این جسم نگاه کردیم و متوجه شدیم که باز درخشان شده است. این واقعا رویدادی عجیب است و نظریه ها قبلا آن را پیش بینی نکرده اند.

درخشندگی دوم تقریبا مشابه اولی به نظر می رسید. این امر باعث شد که کوفلین و همکارانش این ایده را پیشنهاد بدهند که این فقط یک گاز دیگر از همان ستاره است و سیاهچاله همچنان در حال بلعیدن همان ستاره قبلی است.

به نظر می رسد سیاهچاله به جای خرد کردن کامل ستاره، هر بار که بیش از حد نزدیک می گردد، تکه هایی از آن را جدا می نماید و باعث می گردد که هسته ستاره به گردش در مدار دیگری ادامه دهد.

در هر بار عبور، سیاهچاله بین 1 تا 10 درصد از ستاره را می بلعد. کوفلین می گوید: اگر 10 درصد باشد، احتمال اینکه این چیز فقط برای دو یا سه رویارویی دیگر با سیاه چاله را داشته باشیم، بیشتر است. اما اگر یک درصد باشد... شاید چند دهه طول بکشد.

در حال حاضر، AT 2018 fyk همچنان روشن است و اگر مدل پیشنهادی محققان درست باشد، باید در آگوست 2023 به سرعت تاریک گردد و سپس در مارس 2025 دوباره روشن گردد.

منبع: همشهری

منبع: فرارو
انتشار: 27 دی 1401 بروزرسانی: 27 دی 1401 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 2188

به "سیاهچاله ای که هر بار یک گاز از این ستاره می زند!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سیاهچاله ای که هر بار یک گاز از این ستاره می زند!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید