سونامی خودروهای فرسوده تا سال 1404 ، چند درصد مراکز اسقاط فعال هستند؟

به گزارش سفر به کیش، خودروهای فرسوده همچنان در حال تردد هستند. در حال حاضر فقط 10 درصد ظرفیت مراکز اسقاط خودرو های فرسوده در کشور فعال است و به گفته کارشناسان، تا سال 1404 با سونامی خودروهای فرسوده روبرو خواهیم شد. محمدحسین گودرزی، عضو انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده در این مورد معتقد است: با توجه به تیراژ خودروهای داخلی و با در نظر دریافت خودروهای وارداتی باید گفت سونامی خودروهای فرسوده در راه است.

سونامی خودروهای فرسوده تا سال 1404 ، چند درصد مراکز اسقاط فعال هستند؟

خبرنگاران - وی اضافه نمود: تنها جهت خروج خودروهای فرسوده یعنی واردات خودرو، طی چند سال گذشته مسدود شده است. طبق برآوردها تا سال 1404 تعداد خودرو های فرسوده در کشور به 8 میلیون دستگاه می رسد. در حالی که سال گذشته تنها 8 هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور اسقاط شد.

گودرزی با بیان اینکه از حدود سه سال گذشته هیچ برنامه منسجمی برای خروج و کنترل فرسوده های سواری در کشور ارائه نشده است، گفت: بر اساس آمارهایی که در این زمینه منتشر شده، در سال 98 نزدیک به یک میلیون و 900 هزار دستگاه خودروی فرسوده در کشور وجود داشت.

طی سال های 99 و 1400 در مجموع حدود 700 هزار دستگاه دیگر (به طور میانه سالانه حدود 350 هزار دستگاه) خودروی فرسوده به این تعداد اضافه شده و می گردد. وی به انعقاد قرارداد با یکی از خودروسازان داخلی و جایگزینی 100 هزار دستگاه خودرو به جای خودروهای فرسوده اشاره نمود و اضافه نمود: امیدواریم دولت آینده توجه ویژه ای به این موضوع داشته باشد. زیرا در غیر این صورت با افزایش تعداد خودروهای فرسوده و تبعات زیانبار آن در کشور روبه رو خواهیم شد.

عضو انجمن صنفی مراکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده ادامه داد: افزایش تعداد خودروهای فرسوده باعث افزایش مصرف سوخت و هدررفت انرژی خواهد شد. رشد مصرف سوخت هم خود را در آلوده شدن بیشتر هوای کلان شهرها و بعلاوه افزایش خسارت به محیط زیست نشان می دهد.

تنها ده درصد از مراکز اسقاط فعال هستند!

اما سید امیر احمدی، دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور هم با بیان اینکه تنها 10 درصد از 220 مرکز اسقاط خودروی موجود در کشور فعال است، گفت: اشتغال زایی در این صنعت از بین رفته است.

وی اظهار کرد: بحث آلودگی هوا موضوعی تازه نیست و چند سالی است که با آن دست و پنجه نرم می کنیم. یکی از اصلی ترین عوامل تاثیر گذار در آلودگی هوا، تردد خودرو های فرسوده است که روز به روز در حال افزایش است.

وی اضافه نمود: موضوع اسقاط خودرو چند سالی است به فراموشی سپرده شده است و خودروسازان به هیچ وجه خود را درگیر این کار نمی نمایند.

احمدی توضیح داد: با توجه به اینکه قیمت خودرو بسیار افزایش یافته است، برای افراد صرف نمی کند که خودرو را اسقاط نمایند و صرفا آن را اوراق شخصی می نمایند یا ترجیح می دهند این خودرو ها را در بازار آزاد با قیمت بیشتری بفروشند. بعضی هم آنها را تعمیر و مجدد استفاده می نمایند.

وی گفت: مسئله ای که حالا با آن روبه رو هستیم، تفاوت قیمتی است که به وجود آمده است. معلوم نبودن سن اسقاط یکی از معضلات دیگری است که با آن روبه رو هستیم و دیوان عدالت اداری این سن را برداشته و اکنون شاخصی برای سن فرسودگی نداریم.

دبیر انجمن مراکز اسقاط و بازیافت کل کشور ادامه داد: بحث دیگر موضوع معاینه فنی است که به آن اصلا اهمیت داده نمی گردد. مراکز معاینه فنی باید به خودروهای فرسوده برگه تردد ندهند، در حالی که این کار را انجام می دهند.

منبع: بیت ران
انتشار: 28 تیر 1400 بروزرسانی: 28 تیر 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1704

به "سونامی خودروهای فرسوده تا سال 1404 ، چند درصد مراکز اسقاط فعال هستند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سونامی خودروهای فرسوده تا سال 1404 ، چند درصد مراکز اسقاط فعال هستند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید