سروال چیست؟ پرونده گربه سانان

به گزارش سفر به کیش، در این قسمت از سری مقالات گردشگری حیات وحش و در هفتمین قسمت از پرونده آنالیز گربه سانان مشهور، به سراغ گربه سانی می رویم که قطعا در نگاه اول ظاهری عجیب و نامتعارفی دارد. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا سروال را بیشتر بشناسیم.

سروال چیست؟ پرونده گربه سانان

سروال (Serval)، عضوی از خانواده گربه سانان با مقدار ای میانه است که غالبا در قاره آفریقا و منطقه های که در نزدیکی آب قرار دارند یافت می گردد. سروال ها از نظر ظاهری، علائم واضحی دارند که از مهمترین آن ها می توان به طرح های خاص بر روی پوستشان، اعضای بدن بلن د که ظاهر سروال ها را شبیه به یک چیتای کوچک نموده است و بعلاوه سر کوچکشان اشاره نمود.

سروال ها حس بینایی، بویایی و شنوایی بسیار قوی دارند که این ویژگی ها برای شکار کردن به آن ها یاری خواهد نمود. گوش های آن ها به صورت مجزا حرکت می نمایند و قادرند تا صداهای بسیار ضعیف را نیز دریافت نمایند.

سروال ها خزی به رنگ زرد یا نارنجی دارند که با طرح های خاصی علامت گذاری شده است. جالب است بدانید که هر سروال طرح بدن خاص خود را دارد. سروال ها به نسبت بدن خود، گردن بلندی دارند. بلندی گردن این پستانداران به حدی است که گاهی فاصله بین پاها تا سر سروال ها ممکن است به 75 سانتی متر نیز برسد.

رژیم غذایی

سروال ها گوشتخوارند و برای زنده ماندن حیوانات کوچک را شکار می نمایند. سروال ها غالبا از موش ها و دیگر جوندگان تغذیه می نمایند اما در کنار آن ها ماهی، قورباغه، حشرات بزرگ و پرندگان نیز شکار می نمایند. سروال ها برای شکار طعمه خود از حس بویایی و شنوایی قوی خود بسیار بهره می برند.

هنگامی که این گربه سانان به شکار خود نزدیک می شوند، با پنجه های قدرتمند خود شکار را از پا در می آورند. گفتنی است که پاهای عقبی سروال ها بسیار قوی است به طوری که به آن ها امکان جهش های بسیار بلند را می دهد.

رفتار و عادات طبیعی

سروال ها اغلب عادت دارند که در روز فعالیت های اصلی خود را انجام دهند. این گربه سانان به صورت تنها و منزوی زندگی می نمایند و معین قلمرو برای آن ها بسیار مهم است و هر کدام از سروال ها شدیدا بر روی قلمرو خود حساس اند.

سروال ها بسیار با محیط اطراف تطبیق پذیرند و می توانند خود را با شرایط سخت وفق دهند. آن ها به آسانی از درخت بالا می فرایند و بر خلاف سایر گربه سانان، با آب مسئله ای ندارند و شناگران ماهری نیز هستند.

جمعیت و شرایط بقا

سروال ها اولین بار در قاره آفریقا به وسیله محققی آلمانی یافت شدند. به طور کلی سروال ها در بخش های جنوبی و مرکزی آفریقا گسترده شده اند. سروال ها ترجیح می دهند که در منطقه ها مرطوب زندگی نمایند اما تطبیق پذیری بسیار بالای آن ها با محیط های مختلف به آن ها اجازه می دهد تا بتوانند در نقاط مختلف دیگری نیز زندگی نمایند.

سروال ها از نظر شرایط بقا در دسته کمترین نگرانی قرار دارند و این بدین معناست که سروال ها در خطر انقراض و یا حتی در معرض نگرانی هم نیستند. اما این مسئله باعث نمی گردد که شکار شدن بسیار زیاد سروال ها به وسیله انسان ها را نادیده بگیریم. سالانه بسیاری از سروال ها به علت ارزشمند بودن پوستشان به وسیله انسان ها شکار می شوند.

حقایق

  • در میان تمامی گربه سانان، سروال ها به نسبت بقیه بدن، بزرگترین مقدار گوش و پاها را در اختیار دارند.
  • حس شنوایی سروال ها به قدری قوی است که این پستانداران قادرند تا صدای حرکت کردن جوندگان در تونل های زیرزمینی را هم بشنوند.
  • شکارچیان اصلی سروال ها را انسان ها، پلنگ ها، شغال ها و سگ ها تشکیل می دهند.
  • سروال ها به علت داشتن پاهای بلند، دوندگان بسیار سریعی هستند و در میان گربه سانان، تنها چیتا از سروال سریع تر می دود.
  • سروال ها به علت داشتن ویژگی های مثبت بسیار زیاد، شکارچیان پیروزی هستند و بیش از پنجاه درصد شانس پیروز شدن در شکار کردن را دارند و این درحالی است که سایر گربه سانان ده درصد شانس شکار دارند!

فراوری مثل

توله های سروال هنگام تولد نابینا هستند و تنها 250 گرم وزن دارند! پس از گذشت یک هفته، چشمان توله ها باز و وزن و مقدار آن ها دو برابر خواهد شد. سروال ماده تا پنج ماه از توله خود نگهداری و محافظت نموده و او را آموزش می دهد و توله پس از یک سالگی مستقل می گردد. پس از مستقل شدن، توله ها بلافاصله باید برای خود یک قلمرو معین نمایند و در آن زندگی نمایند.

نظر شما در خصوص سروال ها چیست؟ نظرات خود را با خبرنگاران در میان بگذارید.

منبع: کجارو / a-z-animals.com
انتشار: 6 اسفند 1400 بروزرسانی: 6 اسفند 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1964

به "سروال چیست؟ پرونده گربه سانان" امتیاز دهید

1 کاربر به "سروال چیست؟ پرونده گربه سانان" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سروال چیست؟ پرونده گربه سانان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید