تماشا پشت دیوار، اختراع شگفت انگیز دانشمند ایرانی ، عکس

به گزارش سفر به کیش، سیگنال های وای فای Wi-Fi می توانند کارهایی بسیار بیشتر از پخش فیلم و موسیقی انجام دهند، همانطور که در آزمایش های اخیر به وسیله دانشمند ایرانی نشان داده شد، می توان از وای فای برای شناسایی اشکال ثابت و جسم ساکن از پشت دیوارها نیز استفاده کرد.

تماشا پشت دیوار، اختراع شگفت انگیز دانشمند ایرانی ، عکس

تینا مزدکی: توانایی وای فای Wi-Fi برای تشخیص حرکت به وسیله دیوارها قبلاً نشان داده شده بود، اما این فناوری با تشخیص هر چیزی که در حرکت نیست مشکل دارد. برای غلبه بر این محدودیت، محققان دانشگاه کالیفرنیا سانتا باربارا (UCSB) چیدمانی را طراحی کردند که به طور خاص روی لبه های اشیاء تمرکز می نماید، دقیقاً مانند زمانی یک شخص می خواهد طرحی کلی بکشد.

این رویکرد به این معنی بود که محققان توانستند با استفاده از تئوری هندسی پَراش (GTD) جوزف کِلِر، ریاضیدان آمریکایی، رفتار امواج را هنگام برخورد با لبه های اجسام آنالیز نمایند. در این حالت، امواج سیگنال های وای فای هستند که با پراش در لبه های اجسام، اشکالی به نام مخروط های کلرKeller cones را تشکیل می دهند. با تفسیر ترکیب و جهت این مخروط های کلر می توان به تدریج تصویری رسم کرد.

یاسمین مستوفی مهندس برق و کامپیوتر و استاد دانشکده مهندسی الکترونیک و کامپیوتر دانشگاه سانتا باربارا (کالیفرنیا) می گوید: در نهایت یک چهارچوب ریاضی ایجاد می کنیم که از این اثر مخروطی به عنوان یک نشانه برای استنباط جهت لبه ها استفاده نموده و یک نقشه از صحنه ایجاد می نماید.

مجموعه ای که مستوفی و همکارانش با هم ترکیب نموده اند، شامل سه فرستنده وای فای برای ارسال سیگنال ها و یک گیرنده برای گرفتن آن ها در حین پرش به اطراف است و Wiffract نامیده می گردد. ما می دانیم که امواج وای فای می توانند از دیوارها عبور نمایند، اما این امواج نیز در برخورد با اجسام تحت تأثیر قرار می گیرند.

با انجام این تحقیق، محققان پیروز شدند تا برای اولین بار تصویربرداری وای فای از الفبای انگلیسی در پشت دیوارها را به نمایش بگذارند. آن ها حروف کلمه BELIEVE را پشت یک دیوار قرار دادند و نتایج ارائه شده به وسیله فناوری Wiffract نشان می دهد که کار تصویربرداری نهایی به خوبی اجرا شده است.

دانشمندان با استفاده از داده بدست آمده از لبه هایی که رفتار اموج آن ها قوی تر است، توانستند توانایی سیستم را برای تشخیص لبه هایی با امواج ضعیف تر و شاید دورتر از فرستنده ها یا آن هایی که در یک نقطه پنهان بودند را بهبود بخشند.

هنوز تنظیمات دقیق زیادی مورد احتیاج است، اما این سیستم می تواند حروف بزرگ را تشخیص دهد. در نهایت، می توان از آن در هر جایی از نجات بلایا گرفته تا نظارت بر خانه های هوشمند و تماشا داخل اتاق ها در زمانی که هیچ خط دیدی وجود ندارد، استفاده کرد.

منبع: sciencealert

58323

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 4 مهر 1402 بروزرسانی: 4 مهر 1402 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 2287

به "تماشا پشت دیوار، اختراع شگفت انگیز دانشمند ایرانی ، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تماشا پشت دیوار، اختراع شگفت انگیز دانشمند ایرانی ، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید