دریافت جریمه از مسافرانِ ایرانی برای کنسلی پروازهای آمریکا

به گزارش سفر به کیش، رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی از اقدام شرکت های هواپیمایی برای دریافت جریمه از مسافران ایرانی که سفر به آمریکا را تحت تاثیر سیاست های جدید این کشور کنسل نموده اند اطلاع داد و گفت: به همین منظور فردا (دوشنبه) جلسه فوق العاده ای در سازمان هواپیمایی با حضور شرکت های هواپیمایی که به آمریکا سفر دارند، برگزار می گردد.

دریافت جریمه از مسافرانِ ایرانی برای کنسلی پروازهای آمریکا

با تور بهار 99 عمان از سفری عالی برای کسب آرامش لذت ببرید و با شهرهای زیبای صلاله و مسقط آشنا شوید.

محمدحسن کرمانی به خبرنگار خبرنگاران گفت: آگاه شدم شرکت های هواپیمایی (اتحاد، قطر، امارات، ترکیش، و...) که به آمریکا پرواز دارند از مسافرانی که قصد کنسل کردن بلیت خود را داشته اند، تقاضای جریمه نموده اند؛ حتی بعضی این جریمه ها را از مسافران گرفته اند، درحالیکه تصمیم دولت آمریکا به مسافران ارتباطی ندارد که حالا بخواهند جریمه آن را بپردازند.

او درباره این که آیا بند حقوقی برای چنین شرایطی تعریف شده که شرکت های هواپیمایی را از دریافت جریمه باز دارد، اظهار کرد: این کنسلی، غیرارادی است که جزو موارد فورس ماژور تعریف می گردد که به مسافر ارتباطی ندارد. برای همین قرار شد جلسه فوری در سازمان هواپیمایی با حضور نمایندگان شرکت های هواپیمایی که به مقصد آمریکا پرواز دارند، تشکیل گردد تا این مساله حل گردد.

سرنوشت تورهای آمریکا!

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران همچنین درباره تکلیف تورها و مسافرانی که تحت تاثیر سیاست تحدید ویزا برای اتباع 7 کشور مسلمان از جمله ایران، از سفرشان بازمانده اند، گفت: با توجه به اینکه چند سال پیش دستوری برای ممنوعیت برگزاری تور به مقصد آمریکا از سوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صادر شد، قاعدتا هیچ آژانسی نباید تور آمریکا داشته باشد، اما اگر توری هم وجود دارد باید براساس قرارداد بسته شده با طرف خدماتی در آمریکا، قضاوت و رفتار کرد.

کرمانی در عین حال با ابراز مخالفت نسبت به دستوری که چند سال پیش برای ممنوعیت اجرای تور از ایران به مقصد آمریکا توسط رییس وقت سازمان میراث فرهنگی و گردشگری صادر شد، گفت: سفر انفرادی با گروهی چه فرقی می نماید، وقتی مسافر به این مقصد وجود دارد؟ چرا باید ممنوعیتی برای آن قائل شویم تا عمل خلافی صورت گیرد؟ همین شرایط باعث شده اکنون مساله تورها و سفر آمریکا که تحت تاثیر سیاست دولت این کشور قرار گرفته، برای ما مبهم باشد.

وی اعمال ممنوعیت بر اجرای تورهای آمریکا که چند سال پیش صادر شد را نوعی خیانت دانست و اضافه نمود: منع این کار نوعی اشتباه بود، چون همان تعداد اندکی که این تورها را اجرا می کردند، اکنون به وسیله دبی و یا سایر کشورها، آن تور را اجرا می نمایند و کسب و کار و جریان مالی که در کشور خودمان می توانست جریان داشته باشد، به کشورهای دیگری راهنمایی شده است. این اتفاق برای آنتالیا هم رخ داد.

وی ادامه داد: وقتی تور به مقصد آنتالیا درحال برگزاری است، اعمال محدودیت بر آن چه معنی می تواند داشته باشد؟ نتیجه این خیانت آن شده که هزینه سرباری ایجاد شده که این هزینه فقط به جیب ترکیه رفته است. قطعا این اتفاق یک خیانت بود که تاریخ در آینده آن را تعیین می نماید. این حرف عاقلانه نبود که به آنتالیا نروید، ولی به وسیله اسپارتا یا غازیان تپ بروید!

رییس هیات مدیره انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی و هوایی ایران اضافه نمود: داستان آمریکا هم مثل آنتالیا شده، کار اشتباه مان این بود که جلوی عملی قانونی را گرفتیم و حالا اسم آن را باید قاچاق بگذاریم. به خاطر همین در شرایط کنونی اگر توری به مقصد آمریکا وجود داشته باشد، موضوع آن برای ما مبهم می گردد. تنها توصیه ای هم که در این شرایط می توان داشت تا حقوقی از مسافران ضایع نگردد آن است که مجریانِ آن تورها بر اساس قرارداد با طرف خدمات دهنده در کشور مقصد، رفتار نمایند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 2 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 750

به "دریافت جریمه از مسافرانِ ایرانی برای کنسلی پروازهای آمریکا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دریافت جریمه از مسافرانِ ایرانی برای کنسلی پروازهای آمریکا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید