حرکت نو دیوان محاسبات جهت تحقق شعار سال

به گزارش سفر به کیش، دیوان محاسبات جهت تحقق شعار سال با ارسال احکام قانونی مغفول مانده راجع به فراوری و وظایف هر دستگاه به وزیر مربوطه، اولین نامه برای وزیر جهادکشاورزی را ارسال کرد.

حرکت نو دیوان محاسبات جهت تحقق شعار سال

به گزارش گروه سیاسی خبرنگاران، با توجه به استقرار دولت نو و ضرورت بسترسازی مناسب جهت خدمت بهتر به مردم، در راستای تحقق شعار سال فراوری، پشتیبانی ها، مانع زدایی ها و براساس یافته های استخراج شده از عملکرد 7 قانون مرتبط با فراوری مبتنی بر آسیب شناسی چالش ها و آنالیز موانع شناسایی شده در حوزه اجرا از بُعد خلاء قانونی و بُعد مقرراتی از جمله آئین نامه ها و موضوع ترک فعل دستگاه های اجرایی، و هم جهت پیگیری سیاست های کلی و برنامه های اقتصاد مقاومتی و بعلاوه وظایف قانونی و اختیارات وزارتخانه ها، اقدام تحولی نوی در دستورکار قرار گرفته است.

براساس این گزارش، دیوان محاسبات کشور به اسم یک سازمان نظارتی حرفه ای، با ارسال نامه های جداگانه به تک تک وزرای مربوطه، اهم موارد تحقق یافته و تحقق نیافته مرتبط با دستگاه های ذیربط به همراه وظایف مغفول مانده و هم پروژه های فاقد عملکرد موثر و کارآمد را به اطلاع آنان می رساند تا سیاست گذاری نو آنان با اسناد بالادستی انطباق بیشتری داشته باشد.

هدف از این اقدام، ارائه گزارش جامع از شرایط دستگاه های تحت امر وزارتخانه مربوطه و آشنایی هرچه بیشتر آن ها با احکام قانونی است که به هر علت، با اجرای ناقص و یا عدم اجرا همراه شده اند و به همین جهت، فاقد کارایی و اثربخشی لازم ناشی از عدم اجرا بوده است. در واقع، دیوان محاسبات با اتخاذ سیاست پیشگیری به جای مچ گیری، درصدد یاری به دولت نو جهت خدمت موثر به ملت عظیم ایران است.

نکته قابل توجه این که در نامه های ارسالی به وزرای محترم تاکید شده است که مبنای رسیدگی دیوان محاسبات در حوزه های اقتصادی، رعایت و عملکرد، قوانین و اسناد بالادستی است که به مقام ارشد هر وزارتخانه یادآور شده است.

گفتنی است در نخستین اقدام، نامه ای خطاب به وزیر نو جهادکشاورزی ارسال شد که طی آن، یافته های مهم و دارای اولویت مرتبط با این وزارتخانه درج شده است.

مطابق این گزارش بعضی اقدامات مرتبط با احکام قانونی در حد اقدام اولیه بوده است که از آن جمله می توان به زیرساخت لازم در سامانه شناسه کالا (بازارگاه)، ایجاد خوشه های صادراتی، اجرای عملیات آبخیزداری و حفاظت از خاک و آبخوان، افزایش ضریب ماشینی کردن سالانه حداقل دوازده صدم (0.12) اسب بخار در هکتار، کاهش حداقل 10 درصدی شکاف قیمت دریافتی فراوریکنندگان و قیمت پرداختی مصرف کنندگان نهائی این محصولات اشاره نمود.

ضمن اینکه بعضی از وظایف مانند طرح الگوی کشت و ارتقای بهره وری آب و کشت نصب کنتور هوشمند، توسعه سامانه های نوین آبیاری، افزایش ضریب خوداتکایی محصولات راهبردی اساسی هیچیک به درستی مطابق اهداف قانون گذار عملیاتی نشده اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 شهریور 1400 بروزرسانی: 21 شهریور 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1780

به "حرکت نو دیوان محاسبات جهت تحقق شعار سال" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حرکت نو دیوان محاسبات جهت تحقق شعار سال"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید