تخت سرتشتک، ییلاقی زیبا در رابر کرمان

به گزارش سفر به کیش، استان کرمان با دارا بودن جاذبه های گردشگری و سوغات های گوناگون در جنوب ایران واقع شده است. این استان از جمله استان های وسیع و باستانی کشور ایران به شمار می آید و از لحاظ جغرافیایی در جنوب شرقی ایران واقع شده است.

تخت سرتشتک، ییلاقی زیبا در رابر کرمان

شهرستان رابر در غرب کرمان رتبه نخست بارش های استان را از آن خود نموده است، شهرستان رابر اقلیمی کاملا متفاوت از شهرستان های شمالی و شرقی استان دارد و برعکس جنوب کرمان سردسیر محسوب می گردد و مملو از مراتع سرسبز، کوهستان های پوشیده از انواع درختان وحشی و دارای متنوع ترین گونه های گیاهی و جانوری است.

تخت سرتشتک سرزمینی هموار با پستی و بلندی های ملایم و پوشیده از چمن زار و برکه های کوچک و چشمه های روان در ارتفاع 3600متری از سطح دریا، که از مرتفع ترین نقاط استان کرمان محسوب می گردد. تخت سرتشتک ازمنطقه ها ییلاقی ویکی از جاذبه های طبیعی گردشگری بندر هنزا بر فراز کوههای سر به فلک کشیده است. جایی که پوشش گیاهی تمام می گردد و هیچ درختی به خاطر ارتفاع زیاد نمی روید.

تخت سر تشتک و هنزاء از متفاوت ترین منطقه ها گردشگری استان کرمان است و چهره ای مانند چشم انداز ها استان های شمالی در این منطقه وجود دارد این منطقه ها دارای ارتفاعات بسیار کم شیب و ملایم است که پوشیده از گونه های گیاهی مختلف به همراه برکه های کوچک است و ارتفاع این منطقه از سطح دریا 3600 متر است.

این منطقه معمولا در فصل تابستان که به علت ارتفاع بالا هوای خنک تری نسبت به منطقه ها پایین دست دارد مورد استفاده و بازدید گردشگران و علاقه مندان به طبیعت قرار می گیرد.

این تخت که یکی از جلوه های خاص منطقه ها کوهستانی استان کرمان و شهرستان رابر می باشد در نقطه مرزی شهرستان های رابر، جیرفت و کرمان قرار گرفته است و با قرار گرفتن در نقاط بلند آن می توان موقعیت قله های بلند استان از جمله لاله زار و کوه هزار را تشخیص داد، منطقه ای بکر که به واسطه ارتفاع زیاد و شرایط جوی، بیشتر طول سال خالی از سکنه است.

به علت شرایط خاص کوهستانی زندگی در این منطقه ها عملا عشایری است و از اوایل اسفند ماه تا اواخر تابستان ادامه دارد و به علت بارش برف و سرمای هوا منطقه خالی از سکنه می گردد.

هر سال از اردیبهشت ماه به بعد این منطقه میزبان عشایری از شهرستان های جنوبی کرمان است که با حضور سیاه چادرهای عشایر، بوی آتش و زندگی عشایری و نیز جست و خیز و هیاهوی گوسفندان تا اواخر تابستان تخت سرتشتک رابر را که در 12 کیلومتری منتهی الیه جاده بندر هنزاء قرار گرفته است را به یکی از جالب ترین و تماشای ترین نقاط استان کرمان تبدیل نموده است.

این منطقه دست کمی از چشم انداز های سوئیس و آلپ ندارد و همزمان هم می توانید برف ببینید و هم سبزی و طبیعت. از قلم نیاندازید تا آخر شهریور هم که به این منطقه سفر کنید هوای ییلاق تخت سرتشتک عالی ست اما حتما لباس های گرم همراه خود داشته باشید. البته که برای تماشا این منطقه به ماشین های آفرود نیاز دارید و با ماشین های معمولی نمی توانید به اینجا سفر کنید.

نکته ای که باید توجه کنید این است که اگر خودروی آفرود دارید بر روی مراتع آنها نروید. این مساله دو علت دارد اول اینکه این مراتع محل چرای دامهای این مردم است و شما با این کار به آنها و طبیعت آسیب می زنید. نکته دوم این است که در زیر چمن های این دشت آب جریان دارد و برکه های زیادی در این منطقه وجود دارد که ممکن است شما متوجه وجود آنها در زیر لایه چمن نشوید و می تواند گرفتارتان کند.

منبع: گردشبان
انتشار: 11 فروردین 1402 بروزرسانی: 11 فروردین 1402 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 2219

به "تخت سرتشتک، ییلاقی زیبا در رابر کرمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تخت سرتشتک، ییلاقی زیبا در رابر کرمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید