استفاده از داروی پرتوی، کشفی عظیم برای درمان بیماری های صعب العلاج

به گزارش سفر به کیش، دانشمندان از کشف یک داروی تجربی برای درمان انواع بیماری های صعب العلاج، به ویژه سرطان پروستات پیشرفته به وسیله تابش مستقیم پرتو به سلول های سرطانی خبر دادند.

استفاده از داروی پرتوی، کشفی عظیم برای درمان بیماری های صعب العلاج

به گزارش به نقل از مدیکال اکسپرس، دانشمندان از کشف یک داروی تجربی که تابش پرتو را مستقیما به سلول های تومور می رساند، برای درمان سرطان پیشرفته پروستات در مردان اطلاع داد.

اکنون تعداد کمی از این نوع دارو ها تایید شده اند، اما این روش ممکن است راهی نو برای درمان بیماران مبتلا به سایر سرطان های صعب العلاج یا غیر قابل جراحی گردد.

این مطالعه یک کلاس در حال ظهور پزشکی به نام رادیودارو ها را آزمایش کرد، دارو هایی که تابش را مستقیما به سلول های سرطانی می رسانند. دارو در این مورد مولکولی است که شامل دو قسمت است: یک ردیاب و یک محموله سرطان کش.

تریلیون ها مورد از این مولکول ها سلول های سرطانی را شکار می نمایند و گیرنده های پروتئینی را در غشای سلول قفل می نمایند. محموله تابش ساطع شده و در محدوده خود به سلول های تومور برخورد می نماید.

دکتر فرانک لین که هیچ نقشی در این مطالعه نداشت، اما ریاست بخشی در انستیتوی ملی سرطان را بر عهده دارد، گفت: شما می توانید تومور های غیر قابل مشاهده را درمان کنید. هر کجا که دارو می تواند به سلول های تومور برسد. هنگامی که سرطان به پروستات محدود گردد، می توان اشعه را به بدن تابانده یا در گلوله ها کاشت؛ اما این روش ها در سرطان پیشرفته پروستات به خوبی کار نمی نمایند. سالانه حدود 43 هزار مرد در آمریکا مبتلا به سرطان پروستات می شوند که توسعه یافته است و دیگر به درمان انسداد هورمون پاسخ نمی دهد. این مطالعه روش نوی را برای دریافت پرتودرمانی برای چنین بیمارانی آزمایش کرد.

831 مرد مبتلا به سرطان پروستات پیشرفته مورد مطالعه قرار گرفتند. به دو سوم داروی پرتوی داده شد و بقیه به اسم یک گروه مقایسه خدمت کردند. بیماران این دارو را به وسیله IV هر شش هفته، حداکثر شش بار دریافت کردند. بعد از حدود دو سال کسانی که این دارو را دریافت کردند، به طور میانه عملکرد بهتری داشتند.

دکتر لوری پیرس، رئیس ASCO، متخصص پرتوی سرطان در دانشگاه میشیگان، گفت این سود زیادی به نظر نمی رسد، اما این بیماران گزینه های زیادی ندارند.

رادیواکتیویته می تواند فراوری سلول های خونی را کاهش دهد که می تواند منجر به کم خونی و مسائل لخته شدن بیماران گردد. در این مطالعه 53 ٪ بیماران در مقایسه با 38 ٪ بیماران گروه مقایسه عوارض جانبی جدی داشتند. هر دو گروه مجاز به درمان های دیگر بودند.

از دیگر مواردی که قبلا استفاده شده است می توان به Lutathera Novartis برای نوع نادر سرطان معده و روده اشاره نمود. Xofigo بایر برای مردانی است که سرطان پروستات آن ها به استخوان توسعه یافته است. Xofigo مناطقی را هدف قرار می دهد که بدن در کوشش برای جلوگیری از تحلیل استخوان بر اثر آسیب تومور است، اما هدف آن مستقیما سلول های سرطانی پروستات در هر مکان از بدن نیست.

لین گفت از آنجا که این داروی تجربی سلول های تومور را هدف قرار می دهد، این اولین مورد برای سرطان پروستات است.

دکتر چارلز کونوس از دانشمندان محقق این مطالعه گفت: در دهه آینده چنین دارو هایی مهمترین عامل تحقیق در خصوص سرطان خواهد بود. این موج عظیم بعدی پیشرفت درمانی خواهد بود.

دکتر مری-الن تاپلین از موسسه سرطان دانا-فاربر در بوستون که هیچ نقشی در این مطالعه نداشت، اما داده ها را مرور کرد، گفت: پتانسیل زیادی وجود دارد درمورد دارو هایی که از نظر ملانوم و سرطان سینه، لوزالمعده و سایر سرطان ها آزمایش می شوند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 3 شهریور 1400 بروزرسانی: 3 شهریور 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1759

به "استفاده از داروی پرتوی، کشفی عظیم برای درمان بیماری های صعب العلاج" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "استفاده از داروی پرتوی، کشفی عظیم برای درمان بیماری های صعب العلاج"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید