احیای دریاچه ارومیه را نباید در مقابل کشاورزی قرار دهیم

به گزارش سفر به کیش، معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه احیای دریاچه ارومیه را نباید در مقابل کشاورزی قرار دهیم، گفت: کشاورزان باید از آب استفاده و تولید ثروت کنند و در کنار آن باید بتوانیم محیط زیست را برای نسل های بعدی حفظ کنیم.

احیای دریاچه ارومیه را نباید در مقابل کشاورزی قرار دهیم

به گزارش خبرنگاران، مسعود تجریشی در جلسه بررسی مسائل موجود در بخش تولید و فرآوری گیاهان دارویی حوضه آبریز دریاچه ارومیه، با بیان این که کشور ما جزو معدود کشورهایی است که توسعه را بر مبنای استفاده از منابع طبیعی پیش می برد، گفت: اکثر کشورهای جهان توسعه خود را بر مبنای توسعه دانش و اقتصاد برنامه ریزی کرده اند، ولی متاسفانه پایه گذاری توسعه و اقتصاد کشور ما براساس چیزهایی بوده که در ادبیات سایر کشورها منسوخ شده است.

تجریشی با بیان این که طبق گزارش فائو، 90 درصد درآمد کشاورزان در آذربایجان شرقی و غربی صرفاً از طریق کشاورزی کسب می شود، گفت: میزان درآمد کشاورزان آذربایجان شرقی و غربی علیرغم توسعه کشت آبی از میانگین درآمد کشاورزان کشور کم تر است.

وی اضافه کرد: طی دو سال گذشته به طور جد برای حل مسائل از طریق مشارکت مردمی ورود پیدا کردیم، کشاورزان حلقه بسیار مهمی بین کسانی که در تولید و اشتغال سهم دارند، هستند.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با بیان این که ما در کنار حفظ دریاچه ارومیه خواستار توسعه کشاورزی با تولید پایدار هستیم، گفت: برای تحقق این امر همه باید مسئولیت اجتماعی خود را به خوبی شناخته و عمل کنند و معتقدم این توسعه می تواند در تبریز اتفاق بیافتد.

وی بیان نمود: سال 92 و 93 حدود 40 سانتی متر از آب دریاچه را از دست دادیم، بعد از آن طی سه سال نیز باید تراز آب دریاچه را به تثبیت می رساندیم در غیر اینصورت دریاچه را به طور کامل از دست می دادیم.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اگر ستاد احیای دریاچه ارومیه تشکیل نمی شد اکنون دریاچه به طور کامل از دست رفته بود، با اقدامات اجرا شده از سوی ستاد احیا، آب دریاچه تثبیت شد و در سال 96 و 95 با مدیریت صحیح 200 میلی متر آب ناشی از بارش ها، از افت سطح آب دریاچه جلوگیری شد.

وی با بیان این که بعد از تثبیت آب دریاچه، وارد فاز دوم احیای دریاچه شده ایم، گفت: مقرر شد در مرحله دوم به سمت احیا پیش برویم و برنامه ای را برای سال 1402 در نظر گرفته بودیم که با توجه به عدم تامین منابع اقتصادی توسط دولت، تحقق این برنامه تا سال 1406 طول خواهد کشید.

تجریشی با بیان این که بعد از گذشت دو سال حدود 55 درصد برنامه های ستاد احیای دریاچه تحقق یافته است، اضافه کرد: سال 97 و 98، 20 درصد بارش ها نسبت به سال های گذشته در حوضه آبریز افزایش یافت و حدود 105 سانتی متر به تراز آب دریاچه اضافه شد، انجام اقداماتی مانند لایروبی ها باعث جاری شدن رودخانه ها به سمت دریاچه ارومیه شده است.

وی با اشاره به اهمیت زنجیره ارزش در کشاورزی، گفت: ستاد احیای دریاچه زنجیره ارزش ایجاد می کند تا بتوانیم بالاترین ارزش اقتصادی را از فعالیت کشاورزی کسب کنیم، اگر به تولید گیاهان دارویی تمرکز کنیم، قطعا آب کمی در این زمینه مصرف خواهد شد.

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به قابلیت منطقه و آذربایجان شرقی در کشت گیاهان دارویی، اضافه کرد: آذربایجان شرقی و غربی در تولید گونه های گیاهان دارویی ظرفیت بسیار خوبی دارند، از لحاظ اقتصادی نیز فروش گیاهان دارویی به کشورهای خارجی سود بالایی به همراه دارد.

وی ادامه داد: زنجیره ارزش گیاهان با نیاز آبی کم را باید فعال کنیم، نزدیک به 40 هزار هکتار باغات قدیمی در آذربایجان غربی و شرقی وجود دارد که عمر آن ها به اتمام رسیده، البته برنامه ریزی لازم برای شناسایی این باغات نیز اجرا شده است.

وی گفت: جمع ارزش وزنی گیاهان دارویی که در سال 97 از کشور صادر شده، بیش از 420 هزار تن بوده است که ارزشی بالغ بر بیش از 560 میلیون دلار به همراه داشت، این مبلغ حدود 110 میلیون دلار بیشتر از ارزش صادراتی سال 96 بود.

وی ادامه داد: پیش بینی می شود ارزش صادراتی گیاهان دارویی و فرآورده های وابسته به آن در سال 98، به بیش از 600 میلیون دلار برسد.

معاون سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به طرح جامع توسعه کشت گیاهان دارویی در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه، گفت: انجام مطالعات جامع زنجیره ارزش گیاهان دارویی در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه شامل کاشت، داشت و برداشت، ایجاد 22 پایلوت گیاهان دارویی در سطح حوضه آبریز دریاچه ارومیه، معرفی حوضه آبریز دریاچه ارومیه به عنوان قطب تولید پنج گیاه دارویی و غیره از جمله از اقدامات اجرا شده در این طرح بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 8 شهریور 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 242

به "احیای دریاچه ارومیه را نباید در مقابل کشاورزی قرار دهیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احیای دریاچه ارومیه را نباید در مقابل کشاورزی قرار دهیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید