آیا بارش برف دی ماه در بهمن تکرار می گردد؟؛ بیشترین و کمترین بارندگی برای این منطقه ها بود

به گزارش سفر به کیش، رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درباره پیش بینی مقدار بارندگی ها در هفته های به جای مانده از فصل زمستان اظهار کرد: طی دو هفته آینده کشور بارندگی هایی به شدت زیر حد نرمال تجربه خواهد نمود و بارش قابل توجهی پیش بینی نمی گردد.

آیا بارش برف دی ماه در بهمن تکرار می گردد؟؛ بیشترین و کمترین بارندگی برای این منطقه ها بود

به گزارش ایسنا، احد وظیفه درباره مقدار بارندگی ها از ابتدای دی ماه شرح داد: از ابتدای زمستان امسال تا به امروز میانه بارش های کشور 42.5 میلیمتر و مقدار بارش میانه بلند مدت 31 میلیمتر بوده است بنابراین مقدار بارش زمستان امسال از ابتدای دی ماه تا 2 بهمن ماه جاری نسبت به بلندمدت حدود 37 درصد بیش از نرمال است. از ابتدای سال آبی جاری (اول مهر 1401) تا به امروز نیز میانه بارش کشور74 میلیمتر ثبت شده و بارش میانگین بلند مدت کشور در این بازه زمانی 91 میلیمتر است بنابراین با حدود 18 درصد کاهش بارندگی در سال آبی جاری روبرو هستیم.

وی ادامه داد: نکته قابل توجه این است که این، مقدار بارش میانگین در سطح کل کشور است و در صورتی که در مقیاس منطقه ای یا استانی، مقدار بارندگی ها و بی هنجاری های بارش بسیار نامتقارن است، به صورتی که بارش در منطقه ها جنوب و تا حدی جنوب غرب کشور نزدیک به نرمال یا بیش از نرمال و این منطقه ها درگیر نابه هنجاری مثبت بارش بوده اند و برعکس منطقه ها مرکزی تا شمال کشور به خصوص استان های واقع در جنوب البرز مانند استان تهران با کم بارشی و خشکی شدید روبرو هستند.

استان هایی که بیشترین بارش را داشتند

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی اضافه نمود: استان های چهارمحال و بختیاری، خوزستان، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهرو فارس بارش های نزدیک به نرمال تا بیش از نرمال دریافت نموده اند. به طور مثال استان بوشهر حدود 278 میلیمتر دریافت نموده که بلندمدت آن در این بازه زمانی115 میلیمتر و حدود 79 درصد بیش از نرمال است.

وی با تاکید بر اینکه بارندگی بعضی استان ها همانند تهران به شدت زیر نرمال است، یادآور شد: طی دی ماه استان های آذربایجان شرقی، زنجان، همدان، قزوین، البرز، تهران، سمنان و خراسان رضوی با کم بارشی بسیار شدید بین 40 تا 72 درصد روبرو بودند و مقدار کسر بارش استان تهران حدود 64 درصد است و این استان تا این موقع از سال آبی به طور نرمال حدود 100 میلیمتر بارندگی دریافت می کرد که تنها 36میلیمتر بارش داشته است. این آمار نشان دهنده کاهش 64 درصدی بارندگی در تهران است بنابراین به لحاظ تامین آب شرایط نگران کننده ای حاکم است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با بیان اینکه بارش های فصل زمستان به خصوص بارش برف در منطقه ها کوهستانی حوضه های آبی برای ذخیره آب بسیار مفید هستند، اظهارکرد: چون دمای هوای زمستان در محدوده زیر صفر و بارش ها در منطقه ها کوهستانی بیشتر به صورت برف است، می تواند ذخیره گردد و با ذوب تدریجی در زمین نفوذ کند. با نفوذ تدریجی، آب های زیرزمینی تقویت می گردد و ضمن اینکه سیلابی ایجاد نمی گردد.

زمستان امسال یک درجه سردتر بود

وظیفه در پاسخ به این سوالی مبنی بر اینکه آیا بارندگی های اخیر به کاهش خشکسالی یاری می نماید یا خیر؟ گفت: بر اساس آمار بارش ها، مقدار بارندگی ها در جنوب کشور مناسب بوده است بنابراین شدت خشکسالی در این منطقه ها کاهش یافته است، ولی با توجه به کاهش بارش طی دوسال اخیر در کشور، نمی تواند کمبود منابع آب های زیرزمینی را تامین کند، گرچه نمی توان از تاثیرات مثبت آن نیز چشم پوشی کرد. طبیعی است که در صورت رخداد بارش های مناسب، فراوانی و دسترسی به آب نیز بیشتر می گردد.

وی درباره پیش بینی مقدار بارندگی ها در هفته های به جای مانده از فصل زمستان اظهار کرد: طی دو هفته آینده کشور بارندگی هایی به شدت زیر حد نرمال تجربه خواهد نمود و بارش قابل توجهی پیش بینی نمی گردد. بارش های این هفته در سواحل و هفته بعد در نیمه غربی کشور بسیار کمتر از نرمال است و تا نیمه اول بهمن و به احتمال قوی تا خاتمه آن بارش ها کمتر از نرمال و به طور نسبی زمستانی سرد و خشک مورد انتظار است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی بعلاوه درباره میانگین دمای هوا از ابتدای زمستان تا به امروز اظهار کرد: از ابتدای زمستان تا به امروز در مقایسه با میانگین بلندمدت (دوره1371 تا 1400) دمای هوا حدود یک درجه کاهش داشته است. این آمار ها نشان دهنده این است که ما با زمستان نسبتا سردتر از حد نرمال روبرو هستیم. در هفته جاری نیز هوای سرد بر کشور حاکم است، اما از هفته آینده افزایش دما و شرایط دمایی نرمال نسبت به فصل زمستان پیش بینی می گردد.

وظیفه در خاتمه تاکید نمود: با توجه به میانه دمای اقلیمی، دمای هوا در اسفندماه نسبت به دی و بهمن ماه بالاتر است بنابراین از نیمه دوم بهمن امسال نیز به مرور دمای هوا افزایش خواهد یافت و از برودت هوا کاسته می­ گردد. در هفته جاری تا اواسط هفته آینده با دمای میانگین کمتر از نرمال در غالب نواحی مرکزی، شمال و به خصوص نیمه شرقی کشور روبرو خواهیم بود.

منبع: فرارو
انتشار: 6 بهمن 1401 بروزرسانی: 6 بهمن 1401 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 2193

به "آیا بارش برف دی ماه در بهمن تکرار می گردد؟؛ بیشترین و کمترین بارندگی برای این منطقه ها بود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا بارش برف دی ماه در بهمن تکرار می گردد؟؛ بیشترین و کمترین بارندگی برای این منطقه ها بود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید