5 دستاورد علمی که باید منتظرشان باشیم

به گزارش سفر به کیش، با آغاز سال جدید رسانه ها معمولا از مهم ترین رویدادهایی که در سال نو باید انتظار رخدادشان را داشته باشیم، خبر می دهند.

5 دستاورد علمی که باید منتظرشان باشیم

طبیعتا سال جاری نیز همچون سال گذشته بسیاری از پیشرفت های علم و فناوری در حوزه مقابله و کنترل بیماری عالمگیر کووید 19 رخ خواهد داد و دانشمندان علوم پزشکی همچنان با فراوری واکسن و ارائه داروهای جدید نبرد با بیماری کووید 19 را ادامه می دهند.

با این حال محققان حوزه های دیگر علم و فناوری، راه اندازی پروژه هایی را در سر دارند که علم را همچنان در راستا پیشرفت نگه می دارد. در اینجا به چند نمونه از پروژه هایی اشاره می کنیم که از مهم ترین رویدادهای علمی سال 1400 محسوب می گردد.

انتشار یافته های جدید از تازه ترین پیغامدهای تغییر اقلیم

در پنجمین گزارش ارزیابی تغییرات اقلیمی هیات بین دولتی تغییر اقلیم (IPCC) دانشمندان مشهور داوطلب حوزه آب وهوا گزارشی ارائه کردند که حاصل مجموعه گسترده ای از فعالیت های علمی بود و نشان می داد فعالیت های انسانی موجب گرم شدن کره زمین شده است و این فرایند همچنان ادامه دارد.

ارائه ششمین گزارش که حاصل کار بیش از 700 دانشمند از سراسر جهانست و به دلیل عالمگیری ویروس کرونا به تعویق افتاد، به زودی و در سال 1400 در جلسه هیات بین دولتی تغییر اقلیم ارائه می گردد.

به نظر می رسد در این گزارش نقش انسان در افزایش گرمای زمین بیش از هر زمان دیگر پررنگ تر اعلام گردد.

یافته های این دانشمندان حاوی داده هایی از سرعت بیشتر افزایش سطح آب دریا، ذوب شدن سریع یخ های قطب های جنوب و شمال و گسترش امواج گرمای شدید، خشکسالی و آتش سوزی هاست. جلسه هیات بین دولتی تغییر اقلیم سال 1400 قرار است در گلاسکو در کشور اسکاتلند برگزار گردد.

بهبود سلامت روده بچه ها مبتلا به سوءتغذیه

احتمالا سال جاری دانشمندان علوم پزشکی بتوانند به میلیون ها کودکی که به دلیل سوءتغذیه بیمار هستند، یاری نمایند.

این بچه ها معمولا حتی بعد از این که به اندازه کافی تغذیه شده و تحت درمان قرار می گیرند، بهبود خود را کاملا به دست نمی آورند. شرایط نابسامان و بیکاری های ناشی از عالمگیری کرونا باعث شده تعداد بسیار بیشتری از بچه ها جهان گرفتار سوءتغذیه شوند.

یکی از مسائل این بچه ها، اختلال در مقدار و تنوع جمعیت باکتری های ساکن روده (میکروبیوم روده) آنهاست که در نهایت موجب ضعف در سیستم گوارش و توقف رشد آنها می گردد.

متخصصان بهداشت و سلامت در آنالیز های خود روی بچه ها بنگلادشی نوعی مکمل غذایی ارزان قیمت را ارزیابی کردند.

این مکمل ترکیبی از مواد غذایی ارزان مانند نخود، موز و آردهای سویا و بادام زمینی است. در تحقیقی که سال 2019 این متخصصان انجام دادند، آنها ابتدا ترکیب موردنظر را روی نمونه های حیوانی موش و خوک های آزمایشگاهی آنالیز کردند سپس آن را روی 60کودک مبتلا به سوءتغذیه به مدت یک ماه آزمایش کردند.

این مکمل توانست روده این بچه ها را بهبود بخشد. اما زمان آزمایش بسیار کم بود و اثر این بهبود روی رشد بچه ها به خوبی معین نشد. این محققان قصد دارند در سال 1400، مطالعات خود را در این زمینه افزایش داده و بچه ها دچار سوءتغذیه را حداقل به مدت سه ماه تحت آزمایش قرار دهند.

اقدامات مؤثر در حفاظت از تنوع زیستی در آب های آزاد

قوانین محدودی برای حفاظت از تنوع زیستی دوسوم اقیانوس هایی که خارج از مرزهای بین المللی واقع شده اند، وجود دارد. سال جاری قرار است اولین معاهده ای که به طور معین مراقبت از این آب ها را در نظر دارد، نهایی گردد. قرار است در این معاهده بخشی از این آب ها، تحت قوانین مناطق حفاظت شده دریایی قرار بگیرند.

محققان در حال تهیه اسناد و به کارگیری داوطلبان برای به ثمر رساندن این معاهده هستند. در این معاهده از کشورهای مختلف خواسته می گردد قبل از آغاز فعالیت های تجاری در این آب ها حداقل استانداردهای ارزیابی اثر زیست محیطی فعالیت هایشان را در نظر بگیرند. همچنین تیمی از متخصصان امور فنی و علمی بین المللی قصد دارند در این آب های بین المللی شبیه محققانی که شرایط جنوبگان را آنالیز و مدیریت می نمایند مستقر شوند. این گروه از متخصصان پیشنهادهای مربوط به مناطق حفاظت شده دریایی را آنالیز خواهندکرد.

همچنین در پیش نویس این معاهده قید شده است که باید سیستمی برای مدیریت توالی ژنتیک دریافت شده از موجودات زنده دریایی که در آب های بین المللی زندگی می نمایند ایجاد گردد.

سرنخ های جدیدی از جوامع باستانی

به نظر می رسد سال 1400 شاهد مطالعات جدیدی در خصوص انسان های باستانی باشیم. در واقع محققان با ترکیب تحلیل های مربوط به دی ان ای های گرفته شده از فسیل انسان های باستانی با سرنخ های دیگر میکروبی و مولکولی قصد دارند شرایط و روابط اجتماعی آن دوران و همچنین مهاجرت های انسان های آن عصر را آنالیز نمایند.

این دانشمندان قرار است مدارک به دست آمده از دی ان ای و اطلاعات حاصل از آنالیز پروتئین ها، ایزوتوپ ها و همچنین میکروفسیل ها و اطلاعات مربوط به عوامل بیماری زای کشف شده از استخوان ها، پلاک های دندان و مدفوع های فسیل شده را با یکدیگر ادغام نمایند و به دانش باارزشی از انسان های عصر باستان دست یابند.

در آینده نه چندان دور با استفاده از این تکنیک می توان ریشه و منشأ اقوام و ملل مختلف را معین کرد و دریافت مردم از کجا به سرزمین فعلی شان رسیده اند.

چند قدم تا تایید داروی جدید درمان سرطان

پروتئین کی آرای اس (KRAS) نوعی پروتئین سرطان زاست که پیغام های رشد آن منجر به ایجاد انواع سرطان می گردد. دانشمندان بیش از سه دهه است در رویای از کار انداختن آن و کوچک کردن تومورهای سرطانی هستند.

تا به امروز تصور می شد پروتئین کی آرای اس به دلیل نداشتن پوششی مخصوص، در برابر داروها و مسدودنماینده هایی که بتوانند آن را هدف بگیرند، نفوذناپذیر است.

اما اخیرا چند شرکت تحقیقاتی، ترکیباتی فراوری نموده اند که می توانند به درون پروتئین های جهش یافته کی آرای اس سرطان زا نفوذ نموده و پیغام های آنها را کنترل و مهار نمایند. این داروها ابتدا روی موش های آزمایشگاهی سپس در بیماران سرطانی آزمایش شده و نتایج امیدوارنماینده ای داشته اند.

امژن (Amgen)، شرکت بیوتکنولوژی و داروسازی آمریکایی، از مدیریت سازمان دارو و غذای آمریکا خواسته است داروی کی آرای اس این شرکت به نام سوتوراسیب (Sotorasib) را آنالیز کند.

چنانچه این دارو تاییدیه خود را بگیرد، به اولین دارو از این نوع داروهای جدید تبدیل می گردد که می تواند انواع سرطان ها را درمان کند. قرار است این دارو ابتدا به یاری بیماران مبتلا به سرطان ریه برود.

منبع: Science

مترجم: نادیا زکالوند - دانش / روزنامه خبرنگاران

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 1 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1558

به "5 دستاورد علمی که باید منتظرشان باشیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 دستاورد علمی که باید منتظرشان باشیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید