کاخ بزرگ بانکوک؛بهترین جاذبه پایتخت تایلند

به گزارش سفر به کیش، اگر تنها یک جاذبه در پایتخت تایلند باشد که بگوییم بازدید از شهر بدون آن کامل نیست آن کاخ بزرگ بانکوک است. مجموعه ای که در سال 1782 میلادی تاسیس شده و بیش از 150 سال است که خاندان سلطنتی و بعضی دولت مردان بلندپایه کشور در آن زندگی می نمایند.

کاخ بزرگ بانکوک؛بهترین جاذبه پایتخت تایلند

با تور تایلند لحظه آخری از زیباترین کشور جنوب شرقی آسیا دیدن کنید و شهرهای زیبای بانکوک، پوکت و پاتایا را ببینید.

این جا شلوغ ترین جاذبه شهر است و هر روز گردشگران بی شماری از سراسر دنیا برای تماشای تاریخ و فرهنگ تایلند بدیدنش می آیند و گرمای هوا هم نمی تواند مانع بازدیدشان گردد. به نحوی که مساحت 218٬00 متر مربعی آن برای این حجم از توریست کافی نیست.

البته دلایل زیادی هم دارند، بی تردید این کاخ بزرگ زادگاه شهر بانکوک است. مجسمه زمردین داخل آن بزرگترین و مهم ترین تصویر از بودا در سراسر تایلند است. اگر می خواهید مجموعه را بازدید کنید بهتر است، صبح زود بیایید و مقداری هم صبر پیشه کنید. اگر علاقه زیادی به دیدنی های تاریخی دارید و از طرفی هم حوصله شلوغی را ندارید می توانید سری به آیوتایا در خارج شهر بزنید. مکانی که هم خلوت تر است و هم قدمت بیشتری دارد.

تاریخچه کاخ بزرگ بانکوک

کاخ بزرگ همواره مانند امروز چشمگیر به نظر نمی رسید. هنگامی که پادشاه راما اول در آوریل سال 1782 ساخت و ساز را آغاز کرد، مجبور شد از چوب و هر آنچه در این نزدیکی بود استفاده کند. انتها آجرهایی از ویرانه های آیوتایا را برداشتند و به وسیله رودخانه چائو فرایا به این منطقه آوردند. پایتخت سابق کشور در دوران آیوتایا سال 1767 پس از جنگ با برمه فتح و تخریب شد.

کانال ها حفر شدند و نهایت بهره را از رودخانه پر پیچ و خم بردند تا بتواند یک جزیره با دفاع راحت تر بسازند، محلی مناسب برای پایتخت جدید کشور. این برنامه ریزی جواب داد، به نظر نمی رسد حالا حالاها نیازی به جابه جایی پایتختی باشد که بیش از 14 میلیون نفر در آن زندگی می نمایند.

در حین ساخت و ساز، با تقلید از طرح دقیق کف و چیدمان کاخ بزرگ در آیوتایا، در زمان صرفه جویی زیادی شد. پادشاه راما اول فقط دو ماه بعد در تاریخ 10 ژوئن 1782 توانست برای همواره در کاخ بزرگ بانکوک ساکن گردد.

با گذشت سال ها، انتها مجسمه ها و سنگ های عجولانه تراش خورده که حاصل کار کارگران بدون مزد بودند را برداشتند و با موارد نفیس جایگزین کردند. مجسمه زمردین، که از آن به عنوان محافظ تایلند نام برده می گردد، در عبادتگاه سلطنتی پادشاه قرار داشت تا به Wat Phra Kaew تبدیل شد.

جالب است بدانید که لباس های طلای این مجسمه هر فصل عوض می گردد. دو دست از 3 لباس او توسط خود پادشاه رامای اول درست شده است.

راه های دسترسی به قصر بزرگ بانکوک

اگر خودتان کمی قدم بزنید تا به کاخ برسید قطعا خیلی شادمان ترید تا این که با راننده های تاکسی و توک توک آن منطقه سر و کله بزنید. بهترین انتخاب این است که از خیابان دور شوید و به سراغ تاکسی های ارزان رودخانه ای بروید. این شیوه هم هیجان انگیز است و هم رودخانه Chao Phraya را از نزدیک خواهید دید. در این صورت دیگر به ترافیک هم نخواهید خورد.

اگر به BTS قطار هوایی دسترسی دارید، سوار بر آن به ایستگاه Saphan Taksin بروید، سپس علائم اسکله قایق ها را دنبال کنید. تاکسی رودخانه بگیرید و نه ایستگاه به سمت شمال بروید تا به اسکله Tha Chang (فیل) برسید. همه جا با علامت تعیین شده است.

اگر حساب ایستگاه ها از دستتان خارج شد، نگران نباشید. کاخ بزرگ بین اسکله Tha Thien و اسکله Tha Chang قرار گرفته است. شما می توانید آن را از داخل قایق ببینید. پس از پیاده شدن در اسکله Tha Chang پیاده جهتی کوتاهی به سمت جنوب (سمت راست) را قدم بزنید تا به در کاخ برسید.

نکته کاربردی: برای کسانی که اولین بارشان است به بانکوک سفر نموده اند، استفاده از سیستم تاکسیرانی رودخانه ای می تواند کمی دلهره آور و پر استرس به نظر برسد. قایق ها معمولاً در اسکله ها متوقف نمی شوند و افراد برایشان سوت می زنند و با طناب می کوبند تا آن ها متوجه شوند مسافر دارند و باید بایستند. به نظر می رسد همه چیز کمی بی قانون به نظر می رسد. مسافران برای جلوگیری از تأخیر سریعاً از قایق پیاده و سوار می شوند. نگران نباشید، کاخ بزرگ اغلب شلوغ ترین توقفگاه در کنار رودخانه است و به شما زمان کافی برای پیاده شدن از قایق داده می گردد.

اگر هتل شما در خیابان خائو سان قرار گرفته است می تواند با حدود 20 تا 25 دقیقه پیاده روی به کاخ بروید. جهت این پیاده روی از نوار ساحلی سبز Royal Field یا جاده کنار رودخانه می گذرد.

شرایط بازدید از کاخ بزرگ بانکوک

قصر بزرگ علاوه بر ساختمانی تاریخی و فرهنگی محل سکونت خاندان سلطنتی هم هست و بازدید از آن شرایط خاصی دارد که در ادامه آن ها را آنالیز می کنیم.

ساعت کاری مجموعه کاخ

کاخ بزرگ هفت روز هفته از ساعت 8:30 صبح تا 16:30 بعد از ظهر باز است. دفتر فروش بلیط در ساعت 15:30 بعد از ظهر بسته می گردد و قبل از آن باید وارد شوید.

گه گاهی، کاخ بزرگ برای بازدیدهای رسمی و عملنمودهای دولتی در تاریخ های رسمی ممکن است تعطیل گردد، البته این مورد به ندرت اتفاق می افتد. اگر قبل از ساعت 15:30 به کاخ می رسید به حرف های راننده ها گوش نکنید، آن ها ممکن است درباره باز بودن یا نبودن مجموعه شما را گمراه نمایند.

اگر هم خیلی شک دارید از کارمندان هتل (یا هر کسی که تایلندی بلد است و بهش اطمینان دارید) بخواهید با شماره +66 2 623 5500 تماس بگیرند و از باز بودن مجموعه مطمئن شوند.

مبلغ ورودی قصر بزرگ بانکوک

با توجه به اینکه ساختمان های مذهبی در تایلند غالباً رایگان هستند، 500 بات (حدود 16 دلار) برای هر شخص ورودی در قصر بزرگ مبلغ زیادی است. البته خود تایلندی ها مجبور به پرداخت هزینه نیستند.

با پرداخت 200 بات اضافه می توانید از راهنمای صورتی بازدید هم بهره ببرید. در صورت تمایل، راهنماهای انسانی نیزدر دسترس هستند. باید سر مبلغی با آن ها به تفاهم برسید. بهتر است به جای راهنماهایی که خارج از مجموعه سراغتان می آید یکی از راهنماهای رسمی مجموعه را برای یاری همراهتان داشته باشید.

لباس هایی ضروری در قصر

برای احترام نباید پیراهن های کوتاه یا بدون آستین را در ساختمان های مهم دولتی این کشور بپوشید. البته در سایر مراکز کشور ممکن است چیزی به گردشگران نگویند اما در این جا نظارت شدیدی بر روی این مساله وجود دارد. شرایط لباس های بازدید نمایندگان باید به این گونه باشد:

مردان باید شلوار بلند بپوشند و پای خانم ها باید تا بالای زانو پوشیده باشد.

از پوشیدن شلوارهای کشی تنگ، یا هر لباس بدن نمایی خودداری کنید.

پیراهن های بدون آستین یا هر لباسی که شانه هایتان معلوم باشد، نپوشید.

پیراهن هایی با مضامین مذهبی یا هرچیزی که نماد مرگ داشته باشد (از جمله تیشرت های هواداران گروه های موسیقی متال یا چیزهای شبیه به آن) نپوشید.

ممکن است به شما بگویند پوشیدن صندل ممنوع است ولی برای گردشگران در این مورد سختگیری نمی گردد و به هر حال هنگام ورود به ساختمان ها باید کفش های خود را در آورید.

اگر لباس شما غیرقابل قبول باشد، از شما خواسته می گردد که سارونگ (نوعی دامن سنتی) بپوشید. با فرض اینکه غرفه کرایه سارونگ باز باشد و دامن داشته باشند. کرایه آن رایگان است اما باید 200 بات ودیعه بگزارید.

اگر امکان کرایه سارونگ وجود نداشته باشد، شما را به خیابان مقابل می فرستند تا از فرودشنگان بی شمار خیابان، لباس بخرید یا سارونگی کرایه کنید.

توجه: غرفه های کرایه سارونگ ممکن است هر زمان که دلشان می خواهد تعطیل نمایند، این بدان معنی است که سارونگ کهنه برایتان 200 بات آب می خورد.

منبع: گردشبان
انتشار: 23 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 831

به "کاخ بزرگ بانکوک؛بهترین جاذبه پایتخت تایلند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاخ بزرگ بانکوک؛بهترین جاذبه پایتخت تایلند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید