هنر تعزیه هیچ وقت تازگی خود را از دست نمی دهد، تئاتر محل ارتباط مسئولان و مردم است

به گزارش سفر به کیش، بازیگر نقش خولی در نمایش غریبه شام گفت: انتظار می رود مسئولان به سالن تئاتر بیایند و با مردم و هنرمندان ارتباط برقرار نمایند.

هنر تعزیه هیچ وقت تازگی خود را از دست نمی دهد، تئاتر محل ارتباط مسئولان و مردم است

به گزارش خبرنگار ، نمایش غریبه شام از نمایش های آیینی و مذهبی است که در ایام محرم اجرا می گردد. این نمایش روایتگر مظلومیت اهل بیت (ع) است. داستان این نمایش به صورت موازی با عصر امروز و ایام واقعه عاشورا در کربلا روایت می گردد.

در نمایش غریبه شام قصه با خانواده یکی از شهدای مدافع حرم آغاز می گردد؛ پدر خانواده برای دفاع از حریم اهل بیت (ع) رفته و یک سال است که به دیدن خانواده نیامده است. دختر خانواده که بیمار است به زیارت خانم رقیه (س) می رود و همین سبب می گردد تا وقایع عاشورا را در نمایش ببینیم. در خاتمه داستان متوجه می شویم که پدر شهید شده و دختر می فهمد که پدرش هم مانند سید الشهدا سر از بدنش جدا شده و ...

به بهانه اجرای این نمایش با کاظم نظری از بازیگران نمایش غریبه شام گفت و گو نموده ایم که در ادامه می خوانید.

کاظم نظری بازیگر نمایش غریبه شام در مورد نقش خود در این اثر به خبرنگار گفت: در نمایش غریبه شام نقش خولی را ایفا می کنم؛ این شخصیت در واقعه کربلا سر امام حسین (ع) را برای یزید برد. خولی شخصیتی منفی است که در طول داستان و در مواجهه با شخصیت های نمایش خصوصاً اولاد پیامبر آنها را تحت فشار و آزار و اذیت قرار می دهد.

نظری در مورد نمایش های آیینی اجرا شده در سال های اخیر گفت: یکی از ویژگی های نمایش های آیینی این است که بتوانند با توده مردم ارتباط برقرار نمایند. از طرفی تئاتر های آینی برگرفته از فرهنگ و رسوم یک ملت است. به هر حال جامعه به اجرای این نوع نمایش ها نیازمند است؛ زیرا از مناسک جامعه بوده و مردم با این مناسک آشنا هستند. همانند تعزیه خوانی ها که نزدیک به چند صد سال است اجرا می شوند و هنوز هم پابرجا هستند. زمانی که مردم صدای شیپور تعزیه و یا صدای خوانشگران را می شنوند، به تماشا می آیند و نظاره گر اتفاقاتی هستند که برای امام حسین (ع) و خانواده ایشان اتفاق افتاده است.

وی اضافه نمود: هیچ وقت تعزیه خوانی تازگی خود را از دست نمی دهد. مهم این است که چطور با تعزیه خوانی برخورد گردد و بتوان از تکنیک و شیوه های نوین اجرایی آن برای بهبودش بهره برد. هر اندازه این شیوه ها جدید باشند، قطعاً برای مخاطب امروز جذاب تر خواهد بود.

نظری با اشاره به اینکه نزدیک به بیست و سه سال است با کوروش زارعی کارگردان نمایش غریبه شام همکاری دارد، اظهار کرد: ما گروه تئاتر آیین را داریم که اکثر کار های آن اجرای آیینی و مذهبی است. کوروش زارعی جوانی خوش فکر و معتقد است که در ایام عزاداری اباعبدالله الحسین (ع) کار های ارزنده ای را اجرا نموده است و توانسته سهم خود را در مسائل مذهبی و انقلابی با هنر خود ادا کند.

بازیگر نقش خولی در مورد حمایت مسئولان از اجرای نمایش های آیینی و مذهبی گفت: علاقه مسئولان به یاری به اجرای نمایش های آیینی و مذهبی بسیار است. ما دوست داریم که مسئولان برای تماشای نمایش های مذهبی بیایند؛ زیرا حضورشان باعث دلگرمی مردم و هنرمندان می گردد. در همه جای جهان مسئولان و سیاست مداران در حوزه فرهنگ حضور دارند زیرا تنها جایی است که می توانند با مردم ارتباط برقرار نمایند. انتظار می رود مسئولانی که برای حوزه فرهنگ دغدغه دارند، در این سالن ها حضور یابند.

وی اضافه نمود: مسئولان در حوزه فرهنگ و هنر حاضر می شوند، ولی این حضور کم است و انتظار می رود در سبد و کالای مصرفی خود تماشای تئاتر به خصوص نمایش های آیینی و مذهبی را لحاظ نمایند. در این روز ها که نمایش غریبه شام به روی صحنه رفته استقبال مخاطبان بسیار خوب بوده است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 19 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 335

به "هنر تعزیه هیچ وقت تازگی خود را از دست نمی دهد، تئاتر محل ارتباط مسئولان و مردم است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هنر تعزیه هیچ وقت تازگی خود را از دست نمی دهد، تئاتر محل ارتباط مسئولان و مردم است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید