هر آنچه از عینک هوشمند اپل می دانیم

به گزارش سفر به کیش، طی چند سال گذشته شایعات زیادی در خصوص عینک هوشمند اپل منتشر شده است. با این حال، هنوز با قاطعیت نمی توانیم در خصوص ویژگی های این گجت صحبت کنیم و به نظر می رسد حداقل چند سالی تا عرضه آن فاصله داریم. بر اساس شواهد موجود، ظاهرا اپل برای این عینک یک سیستم عامل اختصاصی توسعه داده است. در هر صورت در ادامه به هر آنچه در خصوص عینک هوشمند اپل می دانیم، می پردازیم.

هر آنچه از عینک هوشمند اپل می دانیم

تاریخ احتمالی عرضه

بعضی افشاگران بر این باور هستند که اپل میخواهد اواخر امسال میلادی یا اوایل سال آینده اولین هدست واقعیت ترکیبی خود را راهی بازار کند. در خصوص تاریخ عرضه عینک هوشمند اپل هم بعضی منابع به احتمال عرضه آن در سال 2023 اشاره نموده اند ولی بعضی دیگر بر این باور هستند که در سال 2024 یا 2025 شاهد رونمایی از این گجت خواهیم بود.

هدست در برابر عینک هوشمند اپل

همانطور که گفتیم، اپل میخواهد هدست واقعیت ترکیبی خود را زودتر از عینک هوشمند به دست کاربران برساند. به گفته منابع مطلع، این هدست از نمایشگرهای مبتنی بر رزولوشن بسیار بالا و اسپیکرهای باکیفیت بهره می برد که می تواند تجربه صوتی و بصری مجذوب کنندهی را برای کاربران ارائه کند.

در رابطه با قیمت احتمالی این گجت شایعات متعددی مطرح شده است. باید خاطرنشان کنیم هدست های پیشرفته ای مانند HTC Vive و مایکروسافت هولولنز 2 به ترتیب با قیمت 800 و 3500 دلار راهی بازار شده اند. در رابطه با هدست اپل هم گفته می گردد با قیمت بین 1000 تا 3000 دلار راهی بازار خواهد شد. ظاهرا هدست اپل مانند آیپدها و آیفون ها می تواند به اپ استور دسترسی داشته باشد و کاربران با بهره گیری از آن به راحتی قادر به نصب اپ ها و بازی های مختلفی خواهند بود. به غیر از پشتیبانی از دستیار صوتی سیری، ظاهرا یک ریموت کنترل فیزیکی در کنار هدست ارائه می گردد و ضمناً نباید سنسورهای مربوط به رهگیری حرکات بدن را از قلم بیندازیم.

قیمت عینک هوشمند اپل

یکی از افشاگران مدعی شده که عینک هوشمند اپل با قیمتی در حدود 500 دلار راهی بازار خواهد شد. این در حالی است که بعضی هدست ها قیمت بسیار بالاتری دارند. باید خاطرنشان کنیم این نوع هدست ها از نظر سخت افزاری از قدرت بسیار زیادی بهره می برند. ولی بدنه یک عینک نمی تواند قطعات مختلف سخت افزاری را در خود جای دهد.

به همین دلیل ظاهرا عینک هوشمند موردنظر برای پردازش از آیفون استفاده خواهد نمود. در همین زمینه می توانیم به بعضی عینک های هوشمند موجود در بازار اشاره کنیم که از مکانیسم مشابهی بهره می برند ولی در کل امکانات قابل توجهی ارائه نمی دهند.

ویژگی های احتمالی

بر اساس گزارش خبرگزاری بلومبرگ، عینک هوشمند اپل داده های مختلفی را از گوشی به جلوی چشم کاربر می آورد. به طور تعیین، این عینک با نمایشگر آیفون سینک می گردد تا بتواند اطلاعات مختلفی را در اختیار کاربر قرار دهد. ظاهرا اپل در حال آماده سازی یک اپ استور اختصاصی برای هدست ها و عینک های هوشمند خود است تا توسعه دهندگان بتوانند اپلیکیشن های موردنظر خود را در این پلتفرم قرار دهند.

بر اساس یکی از پتنت هایی که اپل ثبت نموده، ظاهرا این شرکت می خواهد عینک هوشمندی را فراوری کند تا افراد نیازمند به عینک طبی هم بتوانند بدون هیچ مسئله ای از عینک این شرکت بهره ببرند. البته احتمالا چنین فناوری پیشرفته ای برای نسل اول عینک هوشمند اپل مورد استفاده قرار نخواهد گرفت. بعلاوه اخیرا یک پتنت جدیدی از اپل منتشر شده که طبق آن، عینک می تواند تصاویر را روی شبکیه چشم قرار دهد. سیستم موردنظر قادر به ردیابی نگاه است تا با توجه به موقعیت مردمک، به طور اتوماتیک زاویه تابش تنظیم گردد.

با بهره گیری از این رویکرد، بسیاری از مسائل مربوط به هدست ها و عینک های واقعیت افزوده و مجازی رفع می گردد. اپل در اسناد این پتنت شرح داده که بعضی مسائل از جمله سردرد، حالت تهوع و خستگی چشم به این علت رخ می دهند که مغز سعی می نماید روی اشیاء دور تمرکز کند در حالی که واقعیت این است که اشیاء موردنظر روی یک نمایشگر با فاصله چند سانتی منتری نسبت به چشم قرار دارند. اما تابش تصاویر بر روی مردمک چشم، همان فرایند مشاهده صحنه های عادی را برای چشم انسان شبیه سازی می نماید.

همانطور که گفتیم اپل در این زمینه پتنت های متعددی را ثبت نموده که فقط بخش اندکی از آن ها برای عموم مردم منتشر شده اند. از طرف دیگر لزوما قرار نیست تمام این پتنت ها عملی شوند ولی احتمالا بخشی از آن ها به واقعیت تبدیل خواهند شد. به عنوان مثال می توانیم به احتمال بهره گیری از سنسورهای تشخیص عمق برای ارائه دید بهتر در محیط های تاریک اشاره کنیم. از سوی دیگر، عینک هوشمند اپل ممکن است از سنسورهایی برای ردیابی حرکات دست و انگشتان استفاده کند. به همین دلیل برای انجام بعضی کارها، احتمالا می توانند از دستان خود بهره ببرند.

در یکی دیگر از پتنت ها هم شاهد قابلیت مجذوب کنندهی برای بهبود حریم خصوصی کاربران آیفون هستیم.بر اساس این پتنت و همانطور که در تصویر زیر می توانید ببینید، کاربران عینک هوشمند اپل می توانند کاری نمایند که محتوای نمایشگر آیفون فقط برای آن ها واضح باشد و برای افرادی که اطراف او قرار دارند، محتوای موردنظر به طور مات نمایش داده می گردد.

همانطور که گفتیم هنوز در خصوص سخت افزار این عینک نمی توانیم با قاطعیت صحبت کنیم ولی بر اساس تکنولوژی های موجود، می توانیم حدس و گمان هایی را مطرح کنیم. به عنوان مثال مانند هولولنز 2، باید انتظار بهره گیری از حداقل زاویه دید 52 درجه ای و رزولوشن 47 پیکسل در اینچ را داشته باشیم. از طرف دیگر اگر همانطور که اعلام شده این عینک برای پردازش های خود قرار است به آیفون متکی باشد، پس به وسیله وای فای باید این ارتباط برقرار گردد. زیرا بلوتوث پهنای باند موردنیاز برای چنین ارتباطی را در اختیار ندارد.

طراحی

افشاگران می گویند که جدیدترین مدل اولیه عینک هوشمند اپل تفاوت زیادی با عینک های معمولی ندارد. گفته می گردد در سمت راست عینک یک سنسور LiDAR تعبیه شده ولی به علت نگرانی های مربوط به نقض حریم خصوصی دیگران، از دوربین بهره نمی برد. البته ممکن است در ادامه اپل تصمیم بگیرد برای این عینک از دوربین هم استفاده کند. بعلاوه به نظر می رسد کاربران برای شارژ کردن این عینک باید از شارژر بی سیم استفاده نمایند.

اگرچه عینک هوشمند اپل مطمئنا به میزان عینک های معمولی سبک وزن نخواهد بود، اما به احتمال زیاد وزن چندان بالایی هم نخواهد داشت تا کاربران بتوانند به راحتی از آن استفاده نمایند. بر اساس شایعات مطرح شده، ممکن است اپل برای این عینک از دسته های قابل تعویض استفاده کند تا امکان بهره گیری از ویژگی های مختلف با تعویض دسته ها مهیا گردد. بعلاوه یکی از افشاگران مدعی شده که عینک موردنظر برای قابلیت های واقعیت افزوده از نمایشگرهای اولد ساخت سونی استفاده خواهد نمود.

حریم خصوصی

یکی از نگرانی ها در خصوص عینک های هوشمند، بحث نقض حریم خصوصی است. معمولا چنین عینک هایی از دوربین بهره می برند و به همین کاربر موردنظر می تواند در محیط های مختلف به طور نامحسوس فیلمبرداری کند. اپل در یکی از پتنت ها به قابلیت ماژولار بودن دوربین عینک هوشمند اشاره نموده است. این یعنی اگر در یک محیط امکان عکاسی و فیلمبرداری وجود ندارد، کاربر می تواند دوربین را از عینک جدا کند. از سوی دیگر اپل در یکی از پتنت ها به روشن شدن چراغ هنگام استفاده از دوربین پرداخته است. به همین دلیل تمام افراد حاضر در محیط می توانند ببینند که دوربین این عینک در حال فیلمبرداری است.

ویژگی های مورد انتظار

به غیر از شایعات مطرح شده در خصوص ویژگی های احتمالی این عینک هوشمند، در ادامه به تعدادی از ویژگی های موردانتظار از آن می پردازیم. به عنوان مثال امیدواریم این عینک از نظر طراحی شباهت زیادی به عینک های معمولی داشته باشد. روی هم رفته بعضی از عینک های هوشمند طراحی مجذوب کنندهی ندارند و بعضی دیگر بیش از حد جلب توجه می نمایند. به همین دلیل اپل باید این عینک را طوری طراحی کند که توجه چندان زیادی را جلب نکند.

از سوی دیگر، امیدواریم این عینک هوشمند اپل امکان اجرای تمام اپلیکیشن های واقعیت افزوده که برای آیفون ارائه شده، داشته باشد. با این کار، کاربران از همان ابتدا به چندین اپلیکیشن واقعیت افزوده مجذوب کننده دسترسی پیدا می نمایند. در نهایت باید به بالا بودن عمر باتری این عینک هوشمند اشاره کنیم. به همین دلیل امیدواریم عمر باتری حداقل 8 ساعته را ارائه کند. البته احتمالا باتری نسل اول این عینک تا این حد قدرتمند نخواهد بود. اما در هر صورت باید ببینیم اپل در این زمینه چگونه عمل می نماید.

منبع: Toms Guide

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 تیر 1401 بروزرسانی: 5 تیر 1401 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 2069

به "هر آنچه از عینک هوشمند اپل می دانیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هر آنچه از عینک هوشمند اپل می دانیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید