سامسونگ دکس چیست و چه کاربردی دارد؟

به گزارش سفر به کیش، اگر شما هم در گوشی سامسونگ تازه خود با قابلیتی به نام دکس برخورد کرده اید اما نمی دانید چیست و چه کاربردی دارد، در این مطلب همراه ما باشید تا به طور مفصل به تشریح آن بپردازیم.

سامسونگ دکس چیست و چه کاربردی دارد؟

امکان اتصال گوشی به کامپیوتر برای انجام عملیات مختلف که انتقال اطلاعات از جمله مهم ترین و پراستفاده ترین آن ها به شمار میرود، اصلا چیز نوی نیست. چندین سال است که می شود گوشی های هوشمند را از طریق همان کابل شارژری که درون جعبه شان وجود دارد به کامپیوتر متصل کرد و به انتقال اطلاعات پرداخت. اما انتقال اطلاعات فقط بخشی از ماجرا است. حداقل اگر با سامسونگ دکس سر و کار داشته باشید که اینطور خواهد بود چرا که این قابلیت به شما امکانات بسیار متنوع تر و مجذوب کننده تری می دهد.

در سال 2017 سامسونگ تلاش کرد تعامل بین کامپیوتر و گوشی هوشمند را وارد مرحله ای نو و مجذوب کننده کند. مرحله ای که تقریبا می شود گفت بسیاری از محدودیت های قدیم در آن وجود ندارد و کاربران هم اکنون آزادی عمل و گزینه های بیشتری برای انجام کارهای مختلف دارند. این پلتفرم نرم افزاری را می توان تحولی دانست در زمینه برقراری ارتباط بین گوشی و کامپیوتر که دروازه نوی را به روی علاقه مندان به دنیای علم و فناوری گشود. اگر می خواهید در رابطه با این قابلیت و امکانات متنوع آن بیشتر بدانید، تا سرانجامی این مطلب همراه ما باشید.

در این مطلب به بررسی 7 مورد خواهیم پرداخت. از ماهیت و چیستی سامسونگ دکس گرفته تا یک سری پرسش های متداول که سعی می کنیم به بهترین شکل ممکن به تمام آن ها پاسخ دهیم. به صورت کلی این مطلب به 7 بخش زیر تقسیم می شود:

  • سامسونگ دکس چیست؟
  • آموزش راه اندازی
  • محصولاتی که از سامسونگ دکس پشتیبانی می کنند
  • آیا به لوازم جانبی خاصی برای استفاده از دکس نیاز داریم؟
  • نمایشگرهایی که از دکس پشتیبانی می کنند
  • آیا گوشی می تواند با قابلیت سامسونگ دکس جایگزین کامپیوتر شود؟
  • پرسش های متداول

سامسونگ دکس چیست؟

همانطور که در بالا هم گفته شد، سامسونگ دکس یک پلتفرم نرم افزاری است که با هدف بهبود تعامل بین کامپیوتر و گوشی یا تبلت، در سال 2017 از طریق سامسونگ طراحی شد. به عبارتی ساده تر کاربران می توانند به یک سری از اپلیکیشن ها و قابلیت های کلیدی گوشی خود در نمایشگر کامپیوتر دسترسی داشته و با ماوس و صفحه کلید آن ها را کنترل کنند.

همانطور که در تصویر بالا هم مشاهده می کنید، رابط کاربری سامسونگ دکس روی یک نمایشگر خارجی خیلی شبیه به ویندوز 10 به نظر می رسد با این تفاوت که سامسونگ آن را با سبک و سیاق خودش طراحی کرده است؛ گویا به جای کیس، گوشی است که به عنوان منبع سخت افزاری ایفای نقش کرده و مانیتور هم فقط تصویری را که از گوشی دریافت می کند به نمایش می گذارد. شما در سامسونگ دکس می توانید میزان پنجره ها را تغییر دهید، از امکان درگ و دراپ استفاده کنید، از کلیدهای میان بر معروف ویندوز استفاده کنید و بسیاری موارد مختلف دیگر تا بدین ترتیب نزدیک ترین تجربه به ویندوز را با اندروید داشته باشید.

سامسونگ دکس در نسخه های اولیه خود نیاز به یک داک مخصوص داشت تا گوشی به آن متصل شده و خود داک هم به مانیتور وصل شود. اما طی چند سال اخیر، شرکت کره ای آنقدر این ویژگی را غنی تر و بالغ تر کرده که اکنون فقط می توانید با استفاده از یک کابل HDMI و USB-C، بین مانیتور و گوشی تعامل برقرار کنید. سامسونگ حتی امکان پشتیبانی بی سیم را هم به سامسونگ دکس افزود (همزمان با معرفی از سری گلکسی نوت 20) تا بدین ترتیب حتی بدون نیاز به کابل هم بشود به هدفی که مد نظر است دست پیدا کرد. هرچند اتصال گوشی به مانیتور از این طریق هم یک سری نیازمندی های خاص خود را دارد. مثلا باید حتما یک مانیتور یا تلویزیون با امکان پشتیبانی از میراکست (Miracast) داشته باشید که تنوع و موجودی مانیتورهایی با این قابلیت نسبتا پایین و محدود است.

دکس در ابتدا از تمام سیستم عامل های معروف و محبوب پشتیبانی می کرد. ویندوز، مک و لینوکس، سه سیستم عاملی بودند که کاربران آن ها می توانستند به لطف قابلیت دکس، در نمایشگری بزرگ تر، از قابلیت های گوشی خود استفاده کنند. اما اوایل سال 2022 بود که شنیدیم سامسونگ تصمیم گرفته پشتیبانی دکس از مک را متوقف کند. اگر از قبل این تاریخ دکس را روی سیستم مجهز به سیستم عامل مک خود داشتید، می توانید بدون مشکل از آن استفاده کنید اما دیگر خبری از آپدیت نرم افزاری یا پشتیبانی به هر شکل دیگری نخواهد بود.

از لحاظ پشتیبانی از اپلیکیشن ها، دکس امکانات خوبی به شما می دهد. حداقل می توانید یک سری از کارهای ضروری را با آن انجام دهید. مثلا می توانید اپلیکیشن زوم یا اسکایپ را با آن اجرا کنید تا بتوانید در نمایشگری بزرگ با دوستان و آشنایان به گفت و گو بپردازید، کتاب بخواهید و از همه مهم تر، اپلیکیشن های آفیس مایکروسافت مثل ورد، اکسل، پاورپوینت، اوت لوک و… را اجرا کنید.

راه اندازی سامسونگ دکس

همانطور که در بالا گفته شد، برای راه اندازی سامسونگ دکس دو روش وجود دارد؛ اتصال با سیم و بی سیم. اینکه در نهایت تصمیم بگیرید از چه روشی استفاده کنید، موضوعی است که کاملا به سخت افزاری که دارید بستگی دارد. در ادامه آموزش اتصال از هر دو طریق را به شما خواهیم داد اما باید متناسب با آنچه که دارید یکی را انتخاب کنید، نه لزوما روشی که راحت تر به نظر می رسد.

اتصال سیمی

  • برای اینکه بتوانید از سامسونگ دکس به صورت سیمی استفاده کنید، کابل دکس خود را به پورت HDMI مانیتور متصل کنید.
  • اگر از آداپتوری با چند پورت مختلف استفاده می کنید، یک سر دیگر HDMI را به آن متصل کنید.
  • گوشی یا تبلت خود را با استفاده از کابل USB-C به آداپتور متصل کنید. اکنون باید لوگوی سامسونگ دکس برایتان به نمایش گذاشته شود.
  • اگر از لپ تاپ استفاده می کنید، می توانید از صفحه کلید و تاچ پد برای کنترل گوشی استفاده کنید. اگر فقط گوشی و مانیتور به هم متصل هستند، باید به بخش بلوتوث بروید و یک لوازم جانبی بلوتوثی را به آن متصل کنید.
  • همچنین می شود با اتصال گوشی به کیس کامپیوتر از طریق کابل USB-C به USB-C یا USB-A هم از این قابلیت استفاده کرد.

وقتی گوشی به مانیتور یا لپ تاپ متصل شد و لوازم جانبی هم به درستی کار کرد، می توانید از امکانات گوشی خود در نمایشگری بسیار بزرگ تر استفاده کنید و لذت ببرید. دقت داشته باشید در این صورت شارژ گوشی هم زودتر تخلیه می شود. در نتیجه اگر کار زیادی دارید، سعی کنید یک شارژر بی سیم خریداری کنید تا بتوانید گوشی را حین استفاده، شارژ کنید.

اتصال بی سیم

  • در تلویزیون یا مانیتور خود وارد حالت اسکرین میررینگ شوید (screen mirroring)
  • تنظیمات سریع را درون گوشی سامسونگ خود اجرا کرده و Dex (دکس) را فعال کنید.
  • حالا در بین دستگاه ها، مانیتور یا تلویزیون مورد نظر خود را انتخاب کنید.

به همین سادگی گوشی شما از طریق دکس به مانیتور یا تلویزیون متصل خواهد شد. نکته مثبت در این رابطه این است که هم می توانید از گوشی خود استفاده کنید هم آن را به شارژ متصل کنید و در تمام این مراحل، مانیتور یا تلویزیون به عنوان نمایشگر دوم ایفای نقش می کند و هرکاری که با گوشی انجام می دهید را به نمایش می گذارد. حتی می توانید صفحه کلید یا ماوس خود را هم مستقیما به تلویزیون متصل کنید و درون یک نمایشگر بسیار بزرگ به انجام کارهای خود بپردازید.

چه دستگاه هایی از سامسونگ دکس پشتیبانی می کنند؟

از آن جایی که سامسونگ در سال 2017 از دکس رونمایی کرد، تقریبا می توان گفت بسیاری از گوشی های این شرکت از آن پشتیبانی می کنند. اما نکته اینجاست که برای بهره مندی از این قابلیت حتما باید یک پرچم دار داشته باشید و نه گوشی میان رده یا اقتصادی. این قابلیت با سری گلکسی S8 رونمایی شد و بعد از آن، برای گوشی های زیر هم در دسترس قرار گرفت:

  • سری گلکسی S9
  • سری گلکسی S10
  • سری گلکسی S20
  • سری گلکسی S21
  • سری گلکسی S22
  • سری گلکسی نوت 8
  • سری گلکسی نوت 9
  • سری گلکسی نوت 10
  • سری گلکسی نوت 20
  • گلکسی تب S4
  • گلکسی تب S6
  • گلکسی تب S7
  • گلکسی تب S8
  • گلکسی تب اکتیو پرو
  • گلکسی تب اکتیو 3
  • گلکسی فولد
  • گلکسی زد فولد 2
  • گلکسی زد فولد 3

جالب اینجاست که این قابلیت مجذوب کننده برای گوشی های سری زد فلیپ سامسونگ در دسترس قرار ندارد. نمی دانیم چرا سامسونگ تصمیم گرفته این قابلیت را برای زد فلیپ 3 عرضه نکند با اینکه این گوشی از تمام منابع سخت افزاری لازم برای بهره مندی از این قابلیت برخوردار است. خود شرکت هم بیانیه یا توضیح رسمی در این رابطه منتشر نکرده تا بدین ترتیب کاربران این گوشی از یک قابلیت نسبتا کاربردی محروم بمانند. علاوه بر این ها، طبیعتا نمی توانید با استفاده از گوشی های سایر شرکت ها نظیر آیفون، پیکسل، شیائومی و… از سامسونگ دکس بهره مند شوید.

آیا به لوازم جانبی خاصی برای استفاده از دکس نیاز داریم؟

وقتی متوجه شدید دستگاه شما از سامسونگ دکس پشتیبانی می کند یا خیر، باید آن را به مانیتور یا تلویزیون متصل کنید که روش های اتصال را در بالا عنوان کردیم. حال باید به لوازم جانبی اشاره کنیم که فرایند انجام این کار را راحت تر و لذت بخش تر می کنند.

آداپتور چند پورت سامسونگ

قطعا می توانید گوشی را فقط با همان کابل USB-C به کامپیوتر متصل و از قابلیت های آن در نمایشگری بزرگ تر استفاده کنید. اما اگر بخواهید می توانید با خرید داک مخصوص سامسونگ و اتصال آن از طریق کابل USB-C یا HDMI به مانیتور، تجربه لذت بخش تری داشته باشید. چرا که این داک یک سری امکانات اضافه نظیر پورت USB-C و پورت USB-3.0 برای اتصال ماوس و صفحه کلید را هم دارد.

کابل دکس سامسونگ

این کابل فرایند اتصال گوشی به کامپیوتر را بسیار ساده تر می کند چرا که یک سری آن USB-C و سر دیگر آن HDMI است تا بدین ترتیب یکی را به مانیتور و دیگری را به گوشی متصل کنید. البته اگر بخواهید از این طریق گوشی را به کامپیوتر متصل کنید باید حتما یک صفحه کلید و ماوس بلوتوثی هم داشته باشید تا بتوانید از آن ها برای داشتن تجربه ای بهتر استفاده کنید.

برای اتصال سیمی، می توانید از داک قدیمی سامسونگ یا دکس پد هم استفاده کنید که البته پیشنهاد می شود از همین روش های نو استفاده کنید که هم سرراست تر هستند هم نیازی به هزینه زیاد ندارند.

نمایشگرهایی که از دکس پشتیبانی می کنند

اگر مانیتور را به صورت سیمی به گوشی متصل کنید، گزینه های مختلفی برای انجام این کار سر راهتان قرار گرفته است. اما اگر اصرار به اتصال بی سیم دارید، باید حتما اطمینان حاصل کنید که مانیتور یا تلویزیون شما از قابلیت میراکست پشتیبانی کند که در بسیاری از تلویزیون های سامسونگ که از سال 2019 به بازار عرضه شده اند چنین چیزی را شاهد هستیم. همچنین در مانیتورهای هوشمند شرکت کره ای هم می توانید چنین قابلیتی را دریافت کنید.

توجه داشته باشید برای اتصال گوشی از طریق کابل به مانیتور، وضوح تصویر پشتیبانی شده هم اهمیت زیادی دارد. بهتر است ابتدا سری به تنظیمکات بخش دکس گوشی خود بزنید و ببینید در نهایت از چه وضوح تصویری پشتیبانی می کند. شاید شما بخواهید فقط برای استفاده از این قابلیت، یک مانیتور خریداری کنید. دانستن وضوح تصویر نهایی می تواند از پرداخت هزینه های اضافی جلوگیری کند.

آیا گوشی می تواند با قابلیت سامسونگ دکس جایگزین کامپیوتر شود؟

مهم ترین پرسشی که با خواندن این متن ممکن است به وجود بیاید این است که هدف سامسونگ از طراحی این قابلیت آیا فقط این بوده که تعامل بین کامپیوتر و گوشی را بهتر کند یا می خواسته در آینده، گوشی های هوشمند جای کامپیوترها را بگیرند؟ اینطور که به نظر می رسد، تا حدودی می توان گفت بله! سامسونگ در نظر داشته برای انجام یک سری از کارها، گوشی های هوشمند جایگزین کامپیوتر شوند اما نه برای هر کاری.

پلتفرم دکس علی رغم مجذوب کنندهیت بالایش، هنوز از لحاظ سخت افزاری و نرم افزاری آنقدر محدودیت دارد که باعث شود گوشی هوشمند حالا حالاها نتواند جای کامپیوتر یا لپ تاپ را بگیرد. مثلا فقط می توانید 5 اپلیکیشن را به صورت همزمان اجرا کنید که این برای افراد مولتی تسکر که نیاز دارند چندین کار را به صورت همزمان انجام دهند اصلا مناسب نیست.

اگر بخواهید یک سری کارهای سبک مثل اعمال تغییرات در پاورپوینت، خواندن کتاب و… را با کامپیوتر انجام دهید، دکس می تواند گزینه خوبی باشد. نه به این خاطر که گوشی های سامسونگ ضعیف هستند یا مواردی مثل این. بلکه دکس آنقدر آزادی عمل به کاربران نمی دهد که بخواهند کارهای زیادی را انجام دهند. درست است که از حالت معمولی اتصال گوشی به کامپیوتر گزینه های تعاملی بیشتری دارید، اما طبیعتا نباید انتظار داشته باشید دکس به تنهایی باعث شود گوشی بتواند کیفیتی مثل کامپیوتر را ارائه دهد.

از طرفی شما تمام کارهای بالا را می توانید بدون نیاز به گوشی و دکس با کامپیوتر هم انجام دهید که این نقش دکس را کمرنگ تر می کند. مگر اینکه کامپیوتر نداشته باشید! یا اپلیکیشنی را که می خواهید با آن کار کنید، در ویندوز در دسترس نباشد و شما هم نیاز داشته باشید روی یک نمایشگر بزرگ با آن کار کنید. آن وقت است که می توانید تجربه خوبی از کار با دکس داشته باشید. در غیر این صورت برای کسانی که کامپیوتر دارند، کتاب خواندن، کار کردن با پاور پوینت، اکسل و… خیلی ساده صورت می گیرد و اصلا نیازی نیست گوشی را با دکس به کامپیوتر متصل کنیم تا بتوانیم کاری را انجام دهیم.

سوالات متداول

برای سامسونگ دکس به چه کابلی نیاز دارید؟

کابل USB-C به USB-C یا USB-A برای اتصال به کیس کامپیوتر یا USB-C به HDMI برای اتصال مستقیم از گوشی به مانیتور

چگونه در سامسونگ دکس، اپلیکیشن دانلود کنیم؟

فقط کافی است در حالت دکس، به فروشگاه سامسونگ رفته و نام اپلیکیشن مورد نظر را جست و جو و آن را نصب کنید.

چگونه در لپ تاپ از دکس استفاده کنیم؟

بسته به مدل لپ تاپ، می توانید از طریق کابل USB-C به USB-C یا USB-A این کار را انجام دهید. فقط توجه داشته باشید این قابلیت در محصولاتی که از ویندوز 10 و 11 استفاده می کنند پشتیبانی می شود و پشتیبانی از سیستم عامل مک هم اوایل سال 2022 به سرانجام رسید.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 5 شهریور 1401 بروزرسانی: 5 شهریور 1401 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 2120

به "سامسونگ دکس چیست و چه کاربردی دارد؟" امتیاز دهید

1 کاربر به "سامسونگ دکس چیست و چه کاربردی دارد؟" امتیاز داده است | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامسونگ دکس چیست و چه کاربردی دارد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید