نگهداری از ونوس حشره خوار

به گزارش سفر به کیش، گیاه ونوس حشره خوار (مگس خوار) را می توان به آسانی در خانه یا آپارتمان پرورش داد. در طبیعت بیش از 450 گونه گیاه گوشتخوار وجود دارد که ونوس حشره خوار (نام علمی: Dionaea muscipula) معروف ترین این گیاه های گوشتخوار است.

نگهداری از ونوس حشره خوار

به گزارش خبرنگاران به نقل از میهن کاکتوس ،ونوس حشره خوار یا گل مگس خوار یک گیاه کوچک است که برگ های ان بین 4 تا 7 عدد می باشد وطول ساقه این گیاه هر سال می تواند به 3 تا 10 سانتی متر برسد و برگ عظیم این گیاه که مناسب برای شکار است بعد از تشکیل گل ایجاد می شود و گل های ونوس حشره خوار از شروع بهار تا اواسط تابستان به رنگ سفید پدیدار می شوند.

چه حشراتی برای ونوس حشره خوار یا گل مگس خوار چیست؟

این گیاه به دلیل گوشتخوار بودن احتیاج به خاک غنی برای رشد خود ندارد و در خاک های فقیر نیز به خوبی رشد می نماید زیرا مواد مورد احتیاج برای خود را به وسیله شکار حشرات به دست می آورد که بهترین حشرات حشراتی هستند مانند مگس و عنکبوت که بافت نرمتری دارند و مورچه به دلیل بافت سخت خود زیاد مناسب نیست و بعد شکار تله ها اسید ترشح می نمایند و هضم کردن غذا داخل تله یک تا چند هفته طول خواهد کشید و بهترین زمان برای تغذیه این گیاه هر دو هفته یکبار است (گیاه بالغ).

بهترین خاک برای نگهداری ونوس حشره خوار چیست؟

به همین علت می توان خاک مناسب این گیاه را از دو سوم خزه خشک و یک سوم شن و ماسه تأمین کرد این گیاه در شروع بیشتر در باتلاق ها و یا در خاک های آمریکا یافت می شد که دائما پای آن آب باشد در کل مرطوب و اما باید گفت که به هیچ عنوان از خاک معمولی و یا از کود و آهک برای این گیاه استفاده نشود و به جای آن می توان از حشرات به عنوان کود برای این گیاه در نظر گرفت اما از مخلوط خاک پیت ماس و شن و ماسه هم می توان استفاده کرد.

ونوس حشره خوار را چطوری آبیاری کنیم؟

همچنین این گیاه به رطوبت بالایی برای رشد احتیاج دارد که بهترین روش نگهداری از ان در ظروف شیشه ای با درب باز مانند آکواریوم می باشد ولی در مناطقی که زمستان ها آب و هوای معتدلی دارند کاشت این گیاه در گلدان شیشه ای و یا در گلدان معمولی که دارای زهکش باشد هیچ فرقی نمی نماید.

ونوس حشره خوار یکی از گیاهان نور پسند است که با نور مصنوعی هم رشد می نماید ولی همچنین باید میزان نور آن را تنظیم کرد تا مانند نور شدید خورشید باعث سوخته شدن گیاه یا سوختن برگ هایش نشود، در کل باید گفت این گیاه به محیطی کاملاً روشن و به نور زیاد و نه شدید و به هوای خنک احتیاج دارد و مدت زمان احتیاج این گیاه به نور 8 ساعت در روز است و حداقل 4 ساعت.

اما کلیدی ترین روش در نگهداری این گیاه استفاده از آب باران و یا آب مقطر که قابل تهیه از مغازه ها است و نباید با آب معمولی دارای ناخالصی بالاتر از 90 پی پی ام آن را آبیاری کرد. یکی از مسائل مهم دیگر در نگهداری گیاهان دما است. ونوس حشره خوار (مگس خوار) به دمای حدود 26 تا 28 درجه سانتی گراد احتیاج دارد. و اگر دما از دمای ذکر شده کمتر باشد و گیاه احساس سرما بکند تله های این گیاه در زمان استاندارد خود و به سرعت بسته نمی شوند و این عمل دچار کندی می شود.

دلیل زرد شدن برگ گل ونوس حشره خوار (مگس خوار)

و می رسیم به بیماری های این گیاه که یکی از بیماری هایی که بیشتر گیاهان زینتی دچار آن می شود بیماری قارچ است که این اتفاق بیشتر در فضای بسته می افتد. مانند نگهداری گیاه در آکواریوم که جریان هوا درون آن کمتر است. اگر در سطح خاک لکه سفید رنگی ایجاد شود به این منظور است که گیاه شما دچار بیماری قارچ شده است.

راه مقابله با این بیماری استفاده از آب مقطر و یک قارچ کش مناسب (کار بندازیم) با اندازه مناسب نسبت آب به قارچ کش است که باید در این حالت تا چند روز این کار را ادامه داد و رطوبت خاک را کمتر کرد. این یکی از بهترین روش های موجود می باشد اما می توان از روش های دیگری استفاده کرد.

علت سیاه شدن برگ ونوس حشره خوار چیست؟

بیماری دیگر که گیاه شما را به خطر می اندازد بیماری قارچ خاکستری و قهوه ای یا همان کپک خاکستری و قهوه ای می باشد که این بیماری هم به دلیل رطوبت پدیدار می شود ولی این بار هم بر روی ساقه و یا شاخ و برگ گیاه و هم بر روی خاک و اما می رسیم به راه درمانان که بازهم می توانیم از قارچ کش بر روی مناطق خاکستری یا قهوه ای بر روی گیاه و خاک استفاده کنیم و یا می توانیم قسمت های خاکستری و قهوه ای رنگ بیماری را از گیاه و خاک جدا نماییم تا این بیماری توسعه نیابد و همواره پیشگیری بهتر از درمان است و اما راه پیشگیری از این بیماری ها چرخش هوای مناسب و نور زیاد و دمای مناسب و همچنین تمیز کردن برگ های این گیاه است.

علت شل شدن برگهای ونوس حشره خوار چیست؟

به جز بیماری قارچ سفید و خاکستری یا قهوه ای با یک موضوع دیگر نیز در نگهداری گیاه مگس خوار شاید روبه رو خواهیم شد و آن هم شته ها هستند. شته ها درست است از خانواده حشرات هستند اما به دلیل اندازه کوچک آن ها ونوس حشره خوار قادر به شکار آن نیست به همین دلیل می توانند به راحتی به گیاه آسیب بزنند و موجب انحراف برگ ها در تاج گیاه می شوند اما سبب از بین رفتن گیاه نمی شوند و برای درمانان بهترین روش استفاده از صابون های حشره کش و یا روغن های باغبانی است. ونوس حشره خوار مانند خرس ها به یک دوره خواب زمستانی سالیانه نیز احتیاج دارد و بهترین دما در این دوران حدود 10 تا 12 درجه سانتی گراد است و در این دوره احتیاجی به تغذیه گیاه نیست اما باید نور کافی همچنان به گیاه برسد و مقدار آب دهی را می بایست کمتر کرد و همچنین باید اشاره نمود که گیاهان ونوسی که هنوز یک ساله نشده اند احتیاجی به این دوره ندارند و بعد از این دوره خواب زمستانی گیاه با نور مورد احتیاج خود دوباره به حالت عادی خود برمی شود و خواب زمستانیان به سرانجام می رسد. ونوس حشره خوار با سه روش جنسی و نباتی و یا به وسیله کاشت بذر تکثیر میابد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 28 دی 1399 بروزرسانی: 28 دی 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1368

به "نگهداری از ونوس حشره خوار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگهداری از ونوس حشره خوار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید