نقد و آنالیز فیلم زیر پاریس (2024) ، Under Paris
به گزارش سفر به کیش، فیلم زیر پاریس Under Paris که در سال 2024 از شبکه نتفلیکس اکران شده، مخاطبان و منتقدان زیادی را مجذوب خود نموده و برای بعضی یادآور فیلم نمادین آرواره ها استیون اسپیلبرگ است. این فیلم به کارگردانی خاویر گنس و با بازی برنیس بژو، با موفقیت مضامین زیست محیطی، موقعیت های سخت و سکانس های هیجان انگیز را در یک روایت مجذوب کننده در پس زمینه رودخانه سن در پاریس روایت می نماید.
فیلم زیر پاریس Under Paris با یک پیش فرض بد و در عین حال مجذوب کننده شروع می گردد: یک کوسه غول پیکر که از لکه زباله بزرگ اقیانوس آرام مهاجرت نموده است، درست در زمانی که پاریس قرار است میزبان مسابقات جهانی سه گانه باشد، به رودخانه سن راه می یابد. قهرمان داستان، سوفیا، که نقشش را برنیس بژو بازی می نماید، دانشمندی باهوش است که به علت از دست دادن غم انگیز همسرش به خاطر حمله یک کوسه، باید با یک فعال محیط زیست جوان و یک فرمانده پلیس رودخانه همکاری کند تا از یک فاجعه احتمالی در طول مسابقه سه گانه جلوگیری کند.
یکی از ویژگی های برجسته فیلم زیر پاریس Under Paris زیبایی بصری خیره کننده آن است. این فیلم از نظر بصری قابل توجه است. نیکلاس ماسارت، فیلمبردار، نقش مهمی در جان بخشیدن به وحشت زیر آب ایفا می نماید و از رنگ و نور برای ایجاد فضایی فوق العاده زیبا استفاده می نماید. استفاده از شراره های قرمز در آب های تاریک و محیط های کلاستروفوبیک دخمه های پاریس، بُعد منحصربه فرد و وحشتناکی به فیلم می بخشد.
فیلم لحنی جدی دارد و آن را از بسیاری از فیلم های کوسه معاصر که تمایل به انحراف به قلمرو کمدی دارند، متمایز است.
فیلم زیر پاریس Under Paris حامل پیغام زیست محیطی مهمی است. مهاجرت کوسه از لکه زباله بزرگ اقیانوس آرام به رود سن، مسائل آلودگی و تغییرات آب و هوایی را برجسته می نماید. این جنبه از فیلم به روایت عمیق می افزاید و آن را فراتر از یک فیلم هیولایی استاندارد می سازد. این فیلم به طرز ماهرانه ای به مخاطب خود درباره عواقب بی توجهی به محیط زیست آموزش می دهد و در عین حال هیجان های مورد انتظار از یک فیلم با مضمون هیولاهای دریایی را در بر دارد.
این فیلم بعلاوه دارای عناصر علمی تخیلی است، به ویژه به وسیله خود شخصیت کوسه، لیلیت، که برای بازتولید به وسیله بکرزایی یا پارتنوژنز ایجاد شده است. این جزئیات نه تنها لایه ای از کشش را اضافه می نماید، بلکه ببه عنوان سازگاری و انعطاف پذیری طبیعت در برابر تغییرات ناشی از انسان می تواند تلقی گردد.
برنیس بژو در نقش سوفیا، شخصیت اصلی فیلم، بازی برجسته ای ارائه داده است. بژو که به خاطر نقش هایش در هنرمند و داستان یک شوالیه شاخص است، جاذبه و عمق عاطفی را به تصویر یک دانشمند دچار غم فیدان می افزاید. بازی او هم قانع کننده است،
بازیگران مکمل از جمله نسیم لیز، آنائیس پارلو و ایناکی لارتیگ نیز مکمل او هستند. هر بازیگری شخصیت خود را به گونه ای زنده می نماید که از روایت مرکزی پشتیبانی کند، بدون اینکه خط داستانی اصلی را تحت الشعاع قرار دهد.
اگرچه فیلم هنوز یه پای آرواره ها نمی رسد، اما نزدیک ترین فیلمی است که در دهه های اخیر به بازیابی جادوی این فیلم کلاسیک 1975 رسیده است. برخلاف فیلم هایی مانند شارکنادو یا دریای آبی عمیق ، که رویکردی پوچ تر یا غلوشده دارند، زیر پاریس لحن جدی اش را بدون قربانی کردن هیجان حفظ می نماید.
جلوه های ویژه در زیر پاریس عالی هستند و سکانس های کوسه بسیار چشمگیر هستند. واقع گرایی کوسه، همراه با جلوه های به کار رفته در بسیاری از صحنه های زیر آب، به تأثیر کلی فیلم می افزاید. تصمیم به استفاده از جلوه های واقعی به جای تکیه صرف بر CGI، باعث می گردد که فیلم طبیعی تر ادراک گردد.
طراحی صدا نیز نقش مهمی را در فیلم ایفا می نماید، صدا های زیر آب و حرکات کوسه باعث ایجاد حس ترس ملموس می گردد. موسیقی متن که به وسیله تیمی از موسیقی دان های با استعداد ساخته شده است و مکمل عناصر بصری و روایی است.
منبع: یک پزشک