میلگردها، در طوافِ یوسف رضا!

به گزارش سفر به کیش، پایه ستون های بتونی در اطراف مقبره 800 ساله یوسف رضا در پیشوای ورامین، زنگ خطر را برای هر نوع اقدامی در اطراف این بنای تاریخی به صدا در آورده است، میلگردها طوری در اطراف این مقبره قرار گرفته اند، گویا در حال طوافِ این بنای ایلخانی اند!

میلگردها، در طوافِ یوسف رضا!

به گزارش ایسنا، در بخش شمالی قلعه ایرج در شمال ورامین، روستای یوسف رضا که تا چند سال قبل با نام حصار احتیاج بین مردم شناخته شده بود، قرار گرفته است. روستایی که به واسطه قرار گرفته مقبره امامزاده یوسف رضا به مرور بین مردم به این نام معروف شد. به نامِ یوسف رضا عارف نیمه دوم قرن سوم هجری، ساخته شده از آجرِ فیروزه ای، با گنبد مخروطی هشت ضلعی در مرکز شهر ورامین.

مهدی شادکام - پژوهشگر حوزه میراث فرهنگی تهران - که سه روز گذشته (16 آبان) از این مقبره دیدن نموده، در گفت وگویی با ایسنا، از ساختِ ستون های بتونی و میلگرد در اطراف این بنای تاریخی خبر می دهد.

وی نصبِ ستون های بتونی و میلگرد در چند قدمی این مقبره تاریخی از دوره ایلخانی را یک هشدار می داند و می گوید: نصبِ ستون ها و میلگردها، این اتفاق را به ذهن متبادر می نماید که گویا قرار است بنای این امامزاده گسترش پیدا کند. که در صورت اجرایی شدنِ آن، قطعا نخست دیوارهای فعلی بنا برداشته می گردد و دیوارهایی عقب تر از خود بنا برای گسترش امامزاده ساخته می گردد.

او وجودِ این پایه ستون ها را تهدیدی جدی برای این بنای تاریخی که در فهرست میراث ملی به ثبت رسیده، می داند و ادامه می دهد: اگر میراث فرهنگی اقدامی مناسب نکند، ساختمانِ این بنای تاریخی می تواند به وضعیت امامزاده یحیی در محله اودلاجان دچار گردد.

این دانش آموخته ایران شناسی با بیان این که در زمانِ حضورش در کنار امامزاده هیچ نشانی از کارگر، دستگاه ها و ماشین آلات مورد احتیاج ساخت و ساز وجود نداشت، می گوید: با توجه به شواهد موجود در امامزاده، به نظر می رسد متولی این بنایِ تاریخی، اداره اوقاف است. با این وجود تولیتِ بنا، تفاوتِ چندانی در رفتاری که باید با این بنای تاریخی انجام گردد، به وجود نمی آورد، بلکه باید از حذفِ احتمالی دیوارهای اصلی بنا که منجر به از بین بردن هویت تاریخی بنا می گردد، جلوگیری کرد.

مقبره یوسف بن حسین رازی عارفِ قرن سوم هجری، معروف به یوسف رضا در روستای هدف گردشگری یوسف رضا در پیشوای ورامین قرار گرفته است، شخصیتی که عطار، درباره او در تذکره الاولیا نیز نوشته است.

هر چند سال تولد او تعیین نیست، اما خواجه عبدالله انصاری درباره او نوشته است: در سال 291 هجری ابراهیم خواص؛ وی را شسته و دفن نموده است بنابراین او در اواخر قرن سوم هجری زنده بوده است.

همچنین بعضی اسناد، بنای فعلی آرامگاه او را متعلق به دوره ایلخانی می دانند، بنایی با پلانی هشت ضلعی که هشت گوشه آن طاق نماهایی دارد و در بالای یک کمربند، 16 طاق نما القاء شده که گنبدی روی آن پایدار شده و متصل است. ایوان بقعه با مساحت حدود 36 متر مربع با طاق ضربی و گنبدی دوپوش، آجری و مخروطی شکل است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 10 دی 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 545

به "میلگردها، در طوافِ یوسف رضا!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میلگردها، در طوافِ یوسف رضا!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید