موفقیت لقاح یوزپلنگ ایرانی تا 60 روز آینده معین می گردد

به گزارش سفر به کیش، تهران- خبرنگاران- معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: چندی پیش لقاح مصنوعی برای یوزپلنگ ماده در اسارت دلبر انجام شد که 50 تا 60 روز آینده، موفقیت آمیز بودن یا نبودن آن معین می گردد.

موفقیت لقاح یوزپلنگ ایرانی تا 60 روز آینده معین می گردد

به گزارش خبرنگار علمی خبرنگاران، حمید ظهرابی روز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت روز جهانی زمین اضافه کرد: اولویت نخست سازمان حفاظت محیط زیست، حفاظت از یوزپلنگ در زیستگاه های طبیعی آن است بنابراین کوشش کردیم تا ظرفیت های ملی و منطقه ای را به سمت حفاظت از یوزپلنگ در زیستگاه ها معطوف کنیم ازاین رو پایش را تقویت کردیم.

وی گفت: در این میان بعضی از اقدامات مانند تکثیر در اسارت را به عنوان گزینه ای که نباید از آن غافل باشیم موردتوجه قرار دادیم که برای این کار یک منطقه در دست مطالعه است.

ظهرابی به بارور کردن در اسارت به عنوان گزینه دیگر اشاره نمود و گفت: سایت بارورسازی یوزپلنگ ها را در پارک پردیسان با همکاری مشاوران بین المللی پیش می بریم بر این اساس بهمن ماه سال گذشته مشاوران بین المللی شرایط اولیه دلبر و کوشکی دو یوزپلنگ ماده و نر در این سایت را مورد آنالیز قرار دادند که تعیین شد دلبر ازنظر سیکل فحلی شرایط نامناسبی دارد ازاین رو طی یک عمل جراحی ایمپلنت کار گذاشته شد و بعد از خارج کردن آن دلبر آماده جفت گیری بود ازاین رو به کوشکی معرفی گردید اما متأسفانه جفت گیری طبیعی اتفاق نیفتاد که احتمالاً به علت بالا بودن سن کوشکی است.

وی ادامه داد: ازاین رو لقاح مصنوعی را در دستور کار قرار دادیم و با اسپرم یوزپلنگ نری که در اختیار داشتیم، این کار انجام شد و بر این اساس 50 تا 60 روز آینده تعیین می گردد که آیا این اقدام، پیروزیت آمیز بوده یا خیر.

ظهرابی تأکید کرد: البته در این شیوه شانس بارورسازی یوزپلنگ بسیار پایین است، این روش در جهان زیاد پیروز نبوده است به ویژه در تعداد کم شانس بسیار پایین می آید اما با تمام این ها ما تمام روش ها را به آزمایش خواهیم کرد.

وی درباره ایران ماده یوزپلنگ دیگری که در پارک پردیسان زندگی می نماید نیز گفت: ایران به نظر می آید ماده خوبی است و با وجود سن پایین، رفتارهای جفت گیری از خود نشان می دهد بنابراین با توجه به جوان بودن ایران، ترجیح می دهیم به صورت طبیعی بارور گردد.

علمی ** 9340 **9014** 1055

منبع: ایرنا
انتشار: 19 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 177

به "موفقیت لقاح یوزپلنگ ایرانی تا 60 روز آینده معین می گردد" امتیاز دهید

1 کاربر به "موفقیت لقاح یوزپلنگ ایرانی تا 60 روز آینده معین می گردد" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موفقیت لقاح یوزپلنگ ایرانی تا 60 روز آینده معین می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید