مشخصات فنی ایران خودرو تارا بالاخره اعلام شد

به گزارش سفر به کیش، مطابق معمول، بحث خودروی ملی و تکیه بر توان داخلی موضوع دلخواه غول های خودروسازی ایران است. سایپا بعد از چند سال از رونمایی رهام، نام این محصول را به شاهین تغییر داد و ماه گذشته، پیش فروش کرد. حالا نوبت ایران خودرو است تا ضمن رونمایی K132، حدود 18 سال بعد از معرفی سمند، برای فراوری خودرو با طراحی و مهندسی ایرانی تبلیغ کند. خودروی تازه تارا به زودی در دو تیپ دنده ای و اتوماتیک از سوی ایران خودرو روانه بازار خواهد شد.

مشخصات فنی ایران خودرو تارا بالاخره اعلام شد

ایران خودرو پس از آنالیز های کارشناسی، نام ایرانی تارا به معنی ستاره را با تایید فرهنگستان زبان و ادب فارسی انتخاب کرد. این شرکت برای گزینش نام مناسب اقدام به فراخوان عمومی کرد که پس از آنالیز معنایی، آوایی و زبان شناختی، از میان اسامی مختلف، پالایش های اولیه انجام و در مرحله بعد، تاییدیه فرهنگستان زبان و ادب فارسی دریافت و در نهایت نام تارا برای این خودرو را برگزید.

بیشتر بخوانید: نگاهی به مشخصات فنی تارا؛ محصول تازه ایران خودرو

جدول مشخصات فنی تارا

برخلاف سایپا که برای شاهین (رهام) از پلتفرم ایرانی و مستقل استفاده نموده، K132 ساخت ایران خودرو با پلتفرم پژو 301 فراوری شده است. این موضوع به آسودگی خیال برای مخاطب ایرانی منجر می گردد و داستان خودرو ملی با پلتفرم داخلی را تداوم نمی دهد؛ اما ادعای مدیران ایران خودرو مبنی بر ساخت 93 درصد قطعات K132 در ایران، سؤالات تازه ای در فکر به وجود می آورد. البته ایران خودرو برای فراوری سمند هم از شاسی پژو 405 استفاده کرد و امیدواری برای فراوری خودرو ملی را به یأس تبدیل کرد.

فراوری انبوه محصول تازه ایران خودرو با همکاری بیش از 132 سازنده ایرانی قرار است در بهمن امسال شروع گردد. در ابتدای فراوری، تارا مجهز به نسل تازه موتور تی یو 5 وارد بازار می گردد. فراوری این خودرو با موتور ای اف 7 توربو و گیربکس اتوماتیک هم در دستور کار ایران خودرو واقع شده است.

خط فراوری بدنه تارا با ظرفیت 16 دستگاه در ساعت که برای نخستین بار در صنعت خودرو کشور و خاورمیانه از فناوری جوشکاری لیزری و CMT بهره می برد، در شرکت ایران خودرو راه اندازی شده است.

بیشتر بخوانید: پیش بینی قیمت سایپا شاهین در بازار

امکانات و آپشن های ایران خودرو تارا در یک نگاه

با توجه به کاتالوگ منتشر شده در وب سایت گروه صنعتی ایران خودرو، تارا در نسخه دنده ای و اتوماتیک به بازار می آید و به پیشرانه EC 5 یا همان TU 5 پلاس مجهز است. این پیشرانه 1.6 لیتری توان 110 اسب بخار را با گشتاور 150 نیوتن متر فراوری می نماید و به فناوری زمان بندی متغییر سوپاپ ها و پمپ روغن تطبیقی مجهز است. این توان به وسیله جعبه دنده 5 سرعته دستی و یا 6 سرعته اتوماتیک به چرخ های جلو منتقل می گردد.

اما در تارا اتوماتیک امکانات بیشتری دیده می گردد و این خودرو به سانروف، دوربین عقب، تریم داخلی چرم و پارچه، رینگ 16 اینچی، جایگاه های برقی جلو (4 حرکته برقی و دو حرکته دستی برای جایگاه راننده - دو حرکته برقی و دو حرکته دستی برای جایگاه شاگرد)، سنسور نور و باران، استارت دکمه ای، کیسه هوای جانبی جلو، آینه های تاشوی برقی و … مجهز است.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 7 مرداد 1401 بروزرسانی: 7 مرداد 1401 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 2099

به "مشخصات فنی ایران خودرو تارا بالاخره اعلام شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشخصات فنی ایران خودرو تارا بالاخره اعلام شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید