غرق شدگی و مراقبت های اورژانس

به گزارش سفر به کیش، در مواجهه با فرد غرق شده اولین اقدام، آنالیز صحنه از نظر ایمنی است. یعنی باید از نبود خطر جانی برای سایر افراد مطمئن شد و در صورتی که خطری وجود داشته باشد نباید اقدام خاصی برای نجات مصدوم انجام داد.

غرق شدگی و مراقبت های اورژانس

غرق شدگی و مراقبت های اورژانس

در مواجهه با فرد غرق شده اولین اقدام، آنالیز صحنه از نظر ایمنی است. یعنی باید از نبود خطر جانی برای سایر افراد مطمئن شد و در صورتی که خطری وجود داشته باشد نباید اقدام خاصی برای نجات مصدوم انجام داد.

قدم بعدی اطلاع دادن به نیروهای امدادی و اورژانس 115 و یاری خواستن می باشد.برای یاری به فرد غرق شده ابتدا به یاری وسایلی از قبیل حلقه نجات، تک الوار یا طناب بلند باید وی را از آب خارج کرد. یک شناگر خوب همواره نجات غریق خوبی نیست و فردی که شناگر است در صورتی که دوره نجات غریق نگذرانده باشد نباید اقدام به نجات فرد مصدوم نماید.

مصدوم باید بلافاصله از آب خارج گردد و در صورتی که بیهوش باشد باید سریعا راه هوایی وی باز و گل و لای و شن آن پاک گردد. هرگز نباید وقت را برای خارج کردن آب از ریه ها و معده هدر داد زیرا دلیل خفگی در آب در بیشتر موارد ورود آب به ریه می باشد و آب وارد شده هم به سرعت جذب خواهد شد. تنفس مصنوعی را هرچه زودتر باید آغاز کرد و این عمل حتی در صورت امکان باید در داخل آب آغاز گردد. ولی ماساژ قلبی را باید بعد از خارج کردن قربانی از آب آغاز گردد. تنفس مصنوعی و فشردن قفسه سینه (ماساژ قلبی) را با نسبت 2 تنفس و 30 ماساژ باید ادامه داد تا زمانی که فرد آغاز به نفس کشیدن کند و یا نیروهای امدادی و پرسنل اورژانس 115 بر بالین قربانی حاضر شده و مصدوم را تحویل گیرند. در صورتی که در حین احیا مصدوم دچار استفراغ گردد باید فورا او را به پهلو برگرداند تا مواد خارج گردد و وارد ریه نگردد. در اوایل تنفس مصنوعی قدری مشکل است ولی با جذب آب به بدن تنفس راحت تر می گردد. مجددا تاکید می گردد نباید وقت را برای خارج کردن آب از ریه ها تلف کرد. در مواردی که آب وارد شده به معده باعث ایجاد اشکال در تنفس مصنوعی می نماید. باید فرد مصدوم را به شکم خوابانیده و دست های خود را به صورت ضربدر به دور شکم حلقه نمایید و مختصری بالا بکشید تا هوا و آب از معده خارج گردد. در غیر این صورت احتیاج به تخلیه آب معده هم نمی باشد.

نکته مهم دیگر اینکه در موقع خارج کردن بیمار از آب همواره باید مراقبت ستون فقرات گردنی وی بود که زیاد حرکت نکند مخصوصا زمانی که فرد به داخل آب های کم عمق شیرجه رفته و با سر به زمین برخورد کرده است، خطر شکستگی مهره ها و قطع نخاع گردنی و فلج اندام ها وجود دارد و در مواجهه با چنین مواردی هنگام جابه جایی و محل احیا بسیار احتیاط کرده و سعی کنید کوچک ترین حرکتی به سر و گردن مصدوم وارد نگردد. باید متذکر شد که تمام افراد غرق شده پس از نجات و اقدامات اولیه حتی اگر کاملا هوشیار باشند باید به سرعت به بیمارستان منتقل شوند و بعد از معاینات و آنالیز های دقیق تصمیم گیری نهایی در خصوص آنها صورت گیرد.

منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 31 شهریور 1400 بروزرسانی: 31 شهریور 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1790

به "غرق شدگی و مراقبت های اورژانس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "غرق شدگی و مراقبت های اورژانس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید