دهکده مهربانی پناهگاه سگ های بلاصاحب

به گزارش سفر به کیش، محمد سرابی:دهکده مهربانی که برای نگهداری از سگ های بلاصاحب ایجاد شده است، با مشارکت شهرداری و گروه های مردمی به کار خود ادامه می دهد.

دهکده مهربانی پناهگاه سگ های بلاصاحب

نیروی انسانی، داروها، مواد غذایی و دیگر احتیاجهای حیوانات از سوی این گروه ها تامین می گردد و شهرداری منطقه 22 نیز زمین و امکانات اولیه را در اختیار آنها گذاشته است. همین باعث شد که شهردار تهران الگوی ایجاد دهکده مهربانی را به دیگر مناطق توصیه کند.

پیروز حناچی که با دوچرخه به بازدید از منطقه 22 پرداخت، ابتدا به محدوده جنگلی چیتگر رفت. از سال گذشته با مسئله ای که برای آبیاری درختان با استفاده از منابع آب منطقه ای ایجاد شد، طرح استفاده از پساب با جدیت پیگیری شد و اکنون جنگل های چیتگر با استفاده از پساب تصفیه شده آبیاری می گردد. ظرفیت این پساب 250مترمکعب بر ساعت است که تماما برای درختان چیتگر صرف می گردد. شهردار پس از این به جنوب دریاچه چیتگر رفت که از سال گذشته پناهگاه سگ های بلاصاحب در آن ساخته شده است. غذای سگ ها با همکاری رستوران ها و مراکز فراوری غذا در منطقه و از ضایعات آنها تامین می گردد که نیروهای شهرداری آن را به محل پناهگاه منتقل می نمایند. کلینیک و داروخانه موجود در دهکده مهربانی هم احتیاجهای درمانی حیوانات را تامین می نماید. حناچی پس از آن از باغ رازهستی که در آن کشت گیاهان دارویی انجام می گردد و همینطور دریاچه چیتگر بازدید کرد.

  • تصفیه پساب

شهردار منطقه 22 درباره آبیاری درختان چیتگر می گوید: تا چند سال قبل درختان به وسیله آب منطقه ای آبیاری می شدند اما به دلیل بدهکاری شهرداری به آب منطقه ای، ادامه این کار ممکن نبود به همین دلیل از حدود یک سال قبل استفاده از پساب آغاز شد. احتیاج آبی درختان 500 مترمکعب در ساعت و پساب 250 مترمکعب در ساعت است اما با همین شرایط هم می توانیم حیات درختان را حفظ کنیم. علی نوذرپور می افزاید: در منطقه 22 جنگل های وردآورد و خرگوش دره را هم داریم که مجموعا به 2900 هکتار فضای سبز و جنگل می رسد و امکانات تصفیه پساب برای آبیاری همه این مساحت کافی نیست.

شهردار منطقه 22 با اشاره به مشارکت شهرداری و انجمن های حمایت از حیوانات، می گوید: الان 300 قلاده سگ در این پناهگاه نگهداری می گردد و تعداد آنها تا 400 قلاده هم رسیده بود. انجمن های حمایت از حیوانات این سگ ها را به دهکده مهربانی منتقل می نمایند و برخی افراد نیز با مراجعه به این محل، برخی از حیوانات را که سلامت آنها تأیید شده باشد، تحویل می گیرند.

او تأکید می نماید: منطقه 22 برای سگ های بلاصاحب منطقه امن نامگذاری شده است، به همین دلیل بارها رخ داده که شهرداری های مناطق دیگر و حتی شهرداری شهرهای مجاور سگ های جمع آوری شده و حتی عقیم شده را در محدوده جنگل های منطقه 22 رها می نمایند.

نوذرپور می گوید: زمین دیگری به مساحت 9 هزار مترمربع در وردآورد آماده سازی شده که وسیع تر است و تناسب بیشتری برای نگهداری از سگ های بلاصاحب دارد. با آماده شدن این زمین، دهکده مهربانی به آن منتقل خواهد شد. شهرداری برای نگهداری و مدیریت این مجموعه هزینه ای نمی نماید و فعالیت ها از سوی افراد داوطلب و انجمن ها انجام می گردد.

  • نگهداری و عقیم سازی

حذف هر گروه از حیوانات حتی سگ و گربه هایی که در شهر زندگی می نمایند هم می تواند به چرخه های محیط زیستی لطمه وارد کند اما افزایش بی رویه تعداد آنها هم آسیب های دیگری ایجاد می نماید که بهداشت و سلامت عمومی را به خطر می اندازد. با هومن ملوک پور، دامپزشک که پیش از این مشاور کمیسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی بود، در این باره صحبت کردیم.

در کشورهای توسعه یافته تعداد حیوانات ولگرد شهری مانند سگ و گربه چطور کنترل می گردد؟

به صورت عمده گروه های مردم نهاد در این زمینه فعالیت می نمایند و از یاری های شهرداری و دولت بهره می برند. آنها سگ ها را جمع آوری، واکسیناسیون و عقیم سازی می نمایند. اگر لازم باشد سگ ها را آموزش می دهند تا بتوان این حیوانات را به صاحبان جدید سپرد. در برخی از کشورها هم سگ ها را به محیط شهری برمی گردانند اما به گوش آنها نشانه سالم بودن حیوان وصل می گردد. درصورت خطرناک بودن بیماری، ابتدا به حیوان داروی بیهوشی تزریق می گردد و بعد با دارویی سامانه عصبی را از کار می اندازد. لاشه هم در کوره سوزانده می گردد.

رهاکردن دوباره این حیوانات خطر انتشار بیماری ها را زیاد نمی نماید؟

فکر می کنم حدود 18یا 20سال قبل این شایعه پخش شد که گربه های تهران هار شده اند و در نتیجه آغاز به از بین بردن این حیوانات کردند اما بعد از چند سال تعداد موش ها زیاد شد.

اما گربه های شهری به دلیل تغذیه دائم از زباله ها، دیگر توانایی شکار موش ندارند!

ممکن است درون شهرها اینطور باشد، اما در حاشیه شهر که اتفاقا به دلیل فاضلاب ها و پسماند محل زادوولد موش هاست، گربه ها جمعیت موش را با شکار آنها کاهش می دهند.

هزینه عقیم سازی سگ و گربه چقدر است؟

در کلینیک های خصوصی هزینه عقیم سازی زیاد است اما در بین همکاران من دامپزشک هایی هستند که حاضرند برای یاری به بهداشت عمومی با هزینه خیلی پایین این کار را انجام دهند. سگ در سال 2باز زایمان می نماید و هر بار بین 4تا 8 توله به جهان می آورد که با عقیم سازی این جمعیت کنترل خواهد شد. در سال می توان 10تا 15هزار سگ را در سطح استان تهران عقیم سازی کرد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 5 مهر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 293

به "دهکده مهربانی پناهگاه سگ های بلاصاحب" امتیاز دهید

1 کاربر به "دهکده مهربانی پناهگاه سگ های بلاصاحب" امتیاز داده است | 5 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دهکده مهربانی پناهگاه سگ های بلاصاحب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید