دندان های دردسرساز، سردردهای دندانی

به گزارش سفر به کیش، همواره سردرد دارید؟ در شانه و پشت گردن خود احساس درد می کنید؟ گوش شما زنگ می زند؟ آیا می دانستید که این علایم نشانه های مشکل در جفت شدن دندان های شما هستند؟ زیاد تعجب نکنید! در بدن ما همه چیز به هم ربط دارد. حتی سردرد شما می تواند با شیوه جفت شدن دندان های شما مرتبط باشد.

دندان های دردسرساز، سردردهای دندانی

دندان های دردسرساز، سردردهای دندانی

همواره سردرد دارید؟ در شانه و پشت گردن خود احساس درد می کنید؟ گوش شما زنگ می زند؟ آیا می دانستید که این علایم نشانه های مشکل در جفت شدن دندان های شما هستند؟ زیاد تعجب نکنید! در بدن ما همه چیز به هم ربط دارد. حتی سردرد شما می تواند با شیوه جفت شدن دندان های شما مرتبط باشد.

به تازگی دانشمندان تحقیقی را انجام داده اند که نشان می دهد بسیاری از بچه هایی که به طور مداوم سردرد دارند، کسانی هستند که تماس مناسبی میان دندان های بالا و پایین خود ندارند. چنین بچه هایی حدود سه برابر بیشتر از سایر بچه ها درگیر سردرد هستند. اکلوژن یعنی اینکه در هنگام بستن دهان، دندان های ما چگونه به هم می رسند. در این امر عوامل زیادی دخالت دارند مانند ارث، شکل فک، مقدار دندان ها، عادات و... هرکدام از این عوامل موجب به هم ریختن شرایط جفت شدن دندان ها شده و مسائل مختصر و یا شدیدی را برای فرد به وجود می آورند. برخی از این مسائل چندان شدید نبوده و احتیاجی به درمان ندارند اما برخی از انواع آنها شدید هستند و باید درمان شوند و در صورت درمان نشدن مسائلی را در جویدن، تکلم و ظاهر فرد به وجود می آورند.

شرایط مطلوب چیست؟

در دهان انسان 32 دندان دایمی وجود دارد که می توان آنها را به چهار قسمت تقسیم کرد. در هر ربع فک هشت دندان وجود دارد: دو دندان جلویی، یک دندان نیش، دو دندان آسیای کوچک و سه دندان آسیای عظیم. در روابط صحیح فکی و در حالت ایده آل دندان ها، همه دندان ها در محل مخصوص خود می رویند و ردیف بوده و فضای کافی دارند. در چنین شرایطی، نوک قله دندان های آسیای بالا در شیارهای دندان های آسیای پایین جفت می شوند و دندان های جلویی بالا باید قسمت کوچکی از دندان های پایین را بپوشانند. در مجموع، دندان های فک بالا باید کمی بیرون از دندان های پایین باشند. دندان های پایین وظیفه حمایت از زبان را به عهده دارند و دندان های بالا، گونه و لب ها را از گازگرفتن محافظت می نمایند. البته چنین شرایط ایده آلی در بیشتر موارد وجود ندارد و در بیشتر افراد درجاتی از اختلال در این شرایط دیده می گردد.

انواع اختلالاتیک نوع از اختلالات در شرایط جفت شدن دندان ها، حالتی است که هنگام بسته شدن دهان، تعدادی از دندان ها به هم نمی رسند که این شرایط گاهی میان دندان های جلو و گاهی در میان دندان های عقب رخ می دهد. این اختلال، در بیشتر موارد در پی عادت های دهانی به وجود می آید. به اسم مثال، در بسیاری موارد فشار زبان روی دندان های جلو، موجب ایجاد چنین حالتی می گردد. زبان عضله ای پرقدرت است که وقتی به طور عادتی و مداوم میان دندان ها قرار بگیرد و به آنها فشار بیاورد، سبب این اختلال می گردد. علاوه بر آن، مکیدن انگشت و یا قراردادن مداوم مداد میان دندان ها و یا مکیدن طولانی مدت پستانک سبب بروز آن می گردد. چنین شرایطی، به خصوص در میان دندان های جلویی، هم از نظر ظاهری زیبا نیست و هم موجب اختلال در تکلم و جویدن خواهد شد. شرایط شایع دیگر هم این است که دندان ها به جای آنکه در هم چفت شوند، لب به لب هم قرار می گیرند و گاه به جای آنکه دندان های بالا، دندان های پایین را بپوشانند، شرایط برعکس می گردد. چنین شرایطی به طور معمول با فک بالای باریک همراه می باشد و می تواند موجب بروز مسائلی در مفصل گیجگاهی فکی گردد. علاوه بر اینها، گاهی به علت ناهماهنگی میان مقدار دندان ها و مقدار فک، دندان ها جای کافی ندارند و روی هم قرار می گیرند و ظاهر ناخوشایندی ایجاد می نمایند. به نظر می رسد که در نژاد انسان، به تدریج مقدار فکین کوچک تر می گردد اما تعداد دندان ها تغییری نمی کند. همین امر موجب می گردد تا به هم ریختگی دندان ها در این روزگار بسیار رایج باشد.

و اما درمان!

به هم ریختن دندان ها و شرایط نامناسب روابط فکی اگر شدید باشد، باید درمان گردد اما نکته مهم آن است که در ابتدا باید علت اصلی مشکل را پیدا کرد و بعد درصدد برطرف و درمان آن برآمد وگرنه اگر علت اصلی (برای مثال، عادت دهانی) برطرف نشده باشد، حتی بعد از درمان هم دوباره مشکل بروز خواهد نمود. درمان این مسائل در بیشتر موارد ارتودنسی با دستگاه های ثابت یا متحرک است. گاهی هم علاوه بر ارتودنسی، احتیاج به کشیدن یک یا چند دندان وجود دارد. در موارد شدیدتر، ارتودنسی به تنهایی قادر به حل مشکل نیست و احتیاج به جراحی هم در کنار ارتودنسی وجود دارد. بسیاری از روابط نادرست فکی سبب می شوند پوست و عضلات صورت نتوانند حمایت لازم را از دندان ها کسب نمایند و صورت شما علایم پیری زودرس را نشان دهد. علاوه بر بحث زیبایی، گاهی احساس ناراحتی و درد در مفصل گیجگاهی - فکی و یا سردردهای مداوم رخ می دهند که احتیاج به درمان را ضروری می نمایند.

مشکل چیست؟

اشکال در جویدن غذا، گازگرفتن مداوم گونه، مشکل در ادای برخی کلمات، درد عضلات صورت یا درد فکین و رشد دندان ها در جهت نامناسب می توانند علایم مشکل در روابط میان فکین و دندان ها باشند. برخی عوامل موجب می شوند فرد بیشتر در معرض این مسائل قرار گیرد. برای مثال، یک مساله مهم عوامل ارثی هستند. در برخی موارد یک کودک مقدار یک فک را از پدر و فک دیگر را از مادر به ارث می برد و یا مقدار فکین را از پدر و مقدار دندان ها را از مادر. این امر موجب می گردد در برخی مواقع فرد دندان های عظیم در فک کوچک داشته باشد و جا برای دندان ها کم باشد و یا گاهی فک عظیم است در حالی که دندان ها مقدار کوچکی دارند و در نتیجه فضای زیادی در میان دندان ها به وجود خواهد آمد. علاوه بر ارث، عادات دهانی مانند مکیدن پستانک یا انگشت و تنفس دهانی هم می تواند روی روابط بین دندان ها اثر بگذارد. از دست دادن یک یا چند دندان به هر علت (به طور مثال، پوسیدگی، ضربه، کشیدن و...) و یا دندان های اضافه هم می توانند مسائلی را برای فرد به وجود بیاورند. برخی مسائل مادرزادی مانند شکاف کام و لب هم سبب بروز چنین مسائلی می شوند.منبع:www.salamat.com

منبع: راسخون
انتشار: 3 مهر 1400 بروزرسانی: 3 مهر 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1793

به "دندان های دردسرساز، سردردهای دندانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دندان های دردسرساز، سردردهای دندانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید