دستیابی محققان به دانش فنی ساخت نمونه های استاندارد صنایع فولاد سازی

به گزارش سفر به کیش، محققان کشور به دانش فنی تولید نمونه های استاندارد کالیبره کردن دست یافتند و این نمونه ها برای کالیبراسیون دستگاه، ارزیابی مقادیر موجود در ساختار فولاد و آلیاژها مورد استفاده قرار می گیرند و به گفته این پژوهشگران این نمونه ها در گذشته با قیمت های بالا به کشور وارد می شد.

دستیابی محققان به دانش فنی ساخت نمونه های استاندارد صنایع فولاد سازی

مجری این طرح در گفت وگو با خبرنگاران، با بیان اینکه این شرکت پیشتاز در حوزه خدمات آزمایشگاه به ویژه در حوزه مهندسی و علم مواد است، گفت: در حوزه مهندسی و علم مواد تجهیزات آزمایشگاهی برای شناسایی عناصر فولادی مورد استفاده قرار می گیرد. این تجهیزات مقدار عناصر موجود در آلیاژ فولادی یا فولادی را معین می کند.

مرتضی فیروزی تجهیزات مرتبط با شناسایی و اندازه گیری عناصر فلزی را بسیار گران قیمت توصیف کرد و یادآور شد: علاوه بر آن نمونه هایی که باید با استفاده از آنها دستگاه ها، کالیبره شوند نیز گران قیمت است. کالیبراسیون این تجهیزات موجب می شود تا دستگاه برای انجام آزمون عناصر فلزی آماده شود.

نمونه های کالیبراسیون بومی سازی در کشور

وی با بیان اینکه نمونه های CRM نمونه های مرجع همراه با گواهینامه هستند و دقت عناصر در این نمونه ها، تایید شده و استاندارد است، ادامه داد: در واقع این نمونه ها، نمونه های آماده ای هستند که قبلا تحت شرایط ویژه و استانداردی آنالیز شده اند. به عنوان مثال در دستگاه کوانتومتر، قبل از هر آنالیز حتما باید توسط نمونه های CRM متناسب با نمونه آنالیزی مدنظر کالیبره شود.

به گفته این محقق، نمونه های RM نمونه هایی هستند که خواص همگنی دارند و برای کالیبراسیون دستگاه، ارزیابی یک روش اندازه گیری و یا برای تخصیص مقادیر به مواد، مورد استفاده قرار می گیرند.

فیروزی با بیان اینکه این نمونه های کالیبراسیون تاکنون با قیمت های بالا به کشور وارد می شد، ادامه داد: این در حالی است که برخی از این نمونه ها مشمول تحریم ها شده است از این رو ما در این مجموعه با همکاری متخصصان به این فناوری دست یافتیم.

این محقق طراحی و ساخت دستگاه های کوانتومتری و نمونه های استاندارد این دستگاه و نمونه های استاندارد دستگاه سختی سنجی و دستگاه ICP برای شناسایی و اندازه گیری مواد و همچنین دستگاه جذب اتمی را دستاوردهای فناورانه این مجموعه آزمایشگاهی ذکر کرد و یادآور شد: نمونه های کالیبراسیون با اعتباراتی بالغ بر 800 میلیون تومان تولید شد که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلاتی به مبلغ 800 میلیون تومان با نرخ 11 درصد برای تامین سرمایه جهت خرید دستگاه های مورد نیاز تامین شد.

فیروزی اضافه کرد: با دستیابی ما به فناوری تولید نمونه های کالیبراسیون، توانستیم این محصول را بین 20 تا 50 درصد قیمت نمونه های خارجی در اختیار مشتریان قرار دهیم.

وی با تاکید براینکه تولید این فناوری بین 80 درصد صرفه جویی ارزی برای کشور به همراه داشته است، یادآور شد: علاوه بر آن ما نمونه های مورد نیاز بخش های صنعتی را دریافت و با استفاده از دستگاه های ساخته شده مورد تست قرار می دهیم و گزارش های مربوط به کارشناسان ارائه می شود.

وی کلیه خدمات این شرکت را دارای کاربردهای صنعتی دانست و یادآور شد: از جمله شرکت های ذوب آهن و فولادی، شرکت های تولید کننده میلگرد، تولید کنندگان تجهیزات ساختمانی و صنایع مرتبط با ریخته گیری هستند که نیاز دارند مواد اولیه خود را چه وارداتی و چه ساخت داخل، مورد تست و ارزیابی قرار دهند.

وی صدور تاییدیه های بین المللی را از دیگر خدمات این آزمایشگاه نام برد و در این باره توضیح داد: به عنوان مثال اگر بخواهیم میلگرد در یک ساختمان به کار برده شود، قبلا باید تاییدیه های فنی را دریافت کند که آزمایشگاه ما تاییدیه های بین المللی را در اختیار شرکت ها قرار می دهد.

فیروزی اظهار کرد: ما پس از انجام تست های مورد نیاز، گزارش های خود را به کارشناسان ارائه می دهیم و در آن معین می کنیم که آیا فولاد یا میلگرد ساخته شده استحکام کششی لازم را دارد یا خیر. ارائه گزارش های مربوط به عناصر فولاد به بازرسان از دیگر خدمات ما به شمار می رود.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 17 آبان 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 426

به "دستیابی محققان به دانش فنی ساخت نمونه های استاندارد صنایع فولاد سازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستیابی محققان به دانش فنی ساخت نمونه های استاندارد صنایع فولاد سازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید