دانشمندان پیروز به ساخت مقاوم ترین ماده جهان در برابر گرما شدند

به گزارش سفر به کیش، این روزها که تب فضانوردی تجاری و ساخت موشک ها و یا فضاپیماهای چندبار مصرف خیلی داغ شده، پژوهش های زیادی روی ساخت مواد مقاوم به حرارت می شود. چرا که یک مشکل عمده برای بازیابی فضاپیماها و استفاده دوباره از آنها، حرارت زیادی است که در هر بار گذر از جو زمین باید تحمل کنند.

دانشمندان پیروز به ساخت مقاوم ترین ماده جهان در برابر گرما شدند

دانشمندان مرکز فناوری و دانش ملی مسکو موسوم به NUST به تازگی پیروز شده اند که ماده ای بسازند که مقاوم ترین ماده مجود دنیا در برابر حرارت محسوب می شود.

پیش از این ماده ساخته شده توسط دانشمندان کالج سلطنتی لندن، رکوردار بود. این ماده متشکل از هافنیوم و کربن بود و کربید هافنیوم نام داشت و دمای ذوب اش کمی پایین تر از 4 هزار درجه بود.

پیش تر، پژوهشگران دانشگاه براون با مدل سازی کامپیوتری پیش بینی کرده بودند که ماده ای متشکل از هافنیوم، کربن و نیتروژن می تواند مقاوم ترین ماده در برابر حرارت باشد. آنها نقطه ذوب این ماده را 4100 درجه سانتیگراد پیشبینی کرده بودند که معادل دو سوم حرارت سطح خورشید است.

با استفاده از همین یافته و پیش بینی دانشمندان روس کربونیترید هافنیوم را ساخته اند. برا این کار آنها نخست پودر هافنیوم و کربن را با سطح بالایی از انرژی در یک آسیاب سلیندری شکل برخورد دادند. سپس آنها مخلوط ذرات کربن و هافنیوم به دست آمده را با نیتروژن در تماس قرار دادند. دمای ذوب کربونیترید هافنیوم بالای 4 هزار درجه است.

منبع: فوربس

منبع: یک پزشک
انتشار: 13 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1033

به "دانشمندان پیروز به ساخت مقاوم ترین ماده جهان در برابر گرما شدند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانشمندان پیروز به ساخت مقاوم ترین ماده جهان در برابر گرما شدند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید