جاذبه های گردشگری شهر مهدیه در تونس

به گزارش سفر به کیش، جاذبه های شهر مهدیه | Mahdia

شهر کوچک و باستانی مهدیه در کشور تونس قرار گرفته است. جریان زندگی در این شهر به آرامی در حرکت است. کوچه ها و خیابان های شهر مهدیه پر از خانه های سفید پوش است. کافه هایی که در امتداد لبه صخره های سنگی قرار دارند، این مکان را برای استراحت کردن و سپری کردن تعطیلاتی آرام در ساحل بسیار مناسب نموده اند. در این شهر می توانید به تماشای دریا بنشینید و از نسیم ملایمی که می وزد لذت ببرید. اگر شما در دسته آدم هایی هستید که نمی توانید حتی چند روزی را بدون هیجان سپری کنید باز هم شهر مهدیه برای شما مقصد مناسبی خواهد بود چرا که مناسب ترین سکوهای شیرجه در تونس را دارد و ورزش های زیر آب نیز بسیار مجهز است. در ادامه با خبرنگاران همراه باشید تا درباره شهر بیشتر بدانیم.

جاذبه های گردشگری شهر مهدیه در تونس

دروازه سیاه | Black gate

ورودی شهر مهدیه قدیم (مدینه مهدیه) از دروازه سیاه (Skifa el Kahla) عبور می نماید. گاهی این دروازه را باب زویلا می نامند. دروازه ورودی درازی به طول 44 متر دارد و در میان دیوارهای به طول 175 متر واقع شده است. این دروازه یکی از شاهکارهای معماری مهدیه است. دروازه ای که امروز مشاهده می کنید همان دروازه ای نیست که در زمان امپراطوری فاطمی (سلسله ای که از سال 909 تا 1171 بر بخش بزرگی از آفریقا، خاورمیانه و دریای مدیترانه حکومت کردند) ساخته شده بود. پس از این که اسپانیایی ها شهر مهدیه را ویران کردند با سنگ های به جامانده قلعه امپراطوری فاطمی مجددا این دروازه را ساختند.

از برج های گردی که با پایه های چند ضلعی در انتهای شمالی و جنوبی دیوار قرار داشتند تنها پایه های قسمت شمالی به جای مانده است. از بام دروازه اصلی گردشگران می توانند چشم اندازی فوق العاده از شهر مهدیه تا لبه های شبه جزیره را ببیننند. پله هایی که به بام دروازه منتهی می شوند در قسمت داخلی آن قرار دارند. در سمت دیگر خیابان ورودی دار ال هیما واقع شده است، مسجدی که موزه کوچک ابریشم در آن برپا است.

مسجد بزرگ | Great Mosque

مسجد در سال 921 بعد از میلاد مسیح به وسیله بنیان گذار شهر مهدیه، عبیدالله المهدی ساخته شد. در اصل مسجد بزرگ از دو طرف به دیوارهای شهر متصل شده بود، اما زمانی که اسپانیایی ها قلعه ها و دیوارها را از بین بردند، مسجد نیز متحمل آسیب زیادی شد. تنها نمای شمالی آن توانست از این حمله جان سالم به در ببرد. ساختمانی که جایگزین مسجد اصلی شد از اوایل قرن بیستم میلادی رو به ویرانی رفت و در دهه 1960 فرو ریخته شد.

پس از آن، یک طرح دقیق بازسازی، با توجه به طرح های اصلی معماری، مجددا مسجد بزرگ را بر روی زمین های سابقش برپا کرد. راه اصلی ورود به مسجد به وسیله یک در بزرگ است که در آن دوران تنها خلیفه می توانست از آن استفاده کند. دروازه ورودی یک چارچوب بزرگ است و در هر طرف، یک سوله بلند، کم عمق در سطح زمین و در سطوح بالایی واقع شده است.

برج کبیر | Bordj el Kebir

میدان بزرگ برج کبیر در فاصله کمی از مسجد بزرگ و در نزدیکی دریا واقع شده است. در سال 1595 این بنا ساخته شد. این قلعه بزرگ در بالاترین نقطه نواحی شبه جزیره واقع شده و مجذوب نماینده ترین جاذبه شهر مهدیه است. این برج نیز بخشی از یک بنای قدیمی تر بود، قلعه قرن دهمی متعلق به عبیدالله المهدی در هنگام ساخت شهر این مجموعه را نیز احداث کرد. البته از سازه او هیچ چیزی به جز چند قطعه سنگ تراشیده شده که از کنار ورودی اصلی عبور می نماید باقی نمانده است.

حیاط قلعه دارای یک مسجد کوچک است. در پایه های گوشه جنوب غربی دو برجستگی سنگ تراشی شده وجود دارد که گفته می شود متعلق به ساختمانی قدیمی تر بوده اند. جاذبه اصلی بازدید از قلعه، چشم انداز باشکوهی از قلعه ها است که در برابر چشمانتان پدیدار می شود. از بالا تصویر پانارومای بی نظیری از شهر مهدیه، بندر قدیمی خواهید داشت.

محوطه بندر قدیمی | Old Harbor Area

هنگامی که در حال گشت زدن در بین برج کبیر و فانوس دریایی (Phare) هستید ناگهان سر از مرتفع ترین نقطه شبه جزیره در می آورید، محوطه بندر قدیمی. نزدیک فانوس دریایی تعدادی از مقبره های شیعه قرن دهم و بعلاوه بقایای چندین آب انبار قدیمی مشاهده می شود. در سمت جنوب شبه جزیره، محل بندر قدیم (Port Fatimide) بود که احتمالا در دوران پونیک ساخته شده بود و دارای یک کوتون (بندر داخلی) بسیار شبیه به کارتاژ است. در دوران اوج شهر مهدیه زمان امپراطوری فاطمی، دو برج مراقبت (که به دیوارهای شهر متصل شده و بعد از آن با یک قوس مرتبط شده بودند) کانال ورودی باریک را حفظ کردند.

غواصی در خرابه ها | Wreck Diving

مهدیه برترین شهر تونس برای غواصی کردن و انجام ورزش های زیر آب است. در این شهر می توانید به کشف دنیای زیر آب و اسرار شگفت انگیز آن بپردازید. غواصی در خرابه ها به معنی غواصی کردن در جایی است که قبلا کشتی غرق شده، هواپیما سقوط نموده و یا دیگر سازه هایی برای جست و جو کردن و اکتشاف وجود دارد. علاقه مندان به این ورزش می توانند حسابی در این منطقه غواصی نمایند. در سال 1907 میلادی به طور اتفاقی غواصان منطقه پیروز به کشف بقایای یک کشتی ماهیگیری رومی شدند که متعلق به سال 86 قبل از میلاد مسیح بود. این کشتی نشان می دهد که قدمت بندر قدیمی به سال ها پیش و دوران کلاسیک باز می شود.

باری که کشتی حمل می کرد شامل هدایایی تقدیمی از پیرائوس (که امروز بخشی از شهر مدرن آتن در یونان است) و ستون هایی از جنس سنگ مرمر بود. اشیایی که به وسیله کاوش و غواضی در این خرابه ها بیرون آورده شدند امروزه در موزه باردو تونس نگهداری می شوند. البته در این جا امکان شیرجه وجود ندارد. اما چندین سکوی شیرجه مدرن در سواحل اطراف یافت می شود.

منبع: planetware.com

منبع: الی گشت
انتشار: 19 اسفند 1400 بروزرسانی: 19 اسفند 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1978

به "جاذبه های گردشگری شهر مهدیه در تونس" امتیاز دهید

28 کاربر به "جاذبه های گردشگری شهر مهدیه در تونس" امتیاز داده اند | 1 از 5
امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جاذبه های گردشگری شهر مهدیه در تونس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید