ارزش فروش محصولات نرم افزاری در ایران واقعی نیست

به گزارش سفر به کیش، حسین زارعان در مصاحبه با خبرنگاران با بیان اینکه صادرات فناوری اطلاعات (فاوا) یکی از اساسی ترین فرآورده های غیرنفتی است، گفت: ما در حالی به منابع طبیعی سرانجام پذیر مانند نفت اتکا داریم که برای منابعی مانند فناوری اطلاعات که سرانجام پذیر نیستند و ارزش افزوده بالایی دارند، برنامه درستی نداریم و پتانسیل های این حوزه را از دست می دهیم.

ارزش فروش محصولات نرم افزاری در ایران واقعی نیست

وی با اشاره به مسائل شرکت های نرم افزاری در کشور اضافه کرد: چالش اصلی شرکت های نرم افزاری، فاصله ارزش واقعی با قیمت فروش محصول نرم افزاری است. همچنین مهاجرت نیروی انسانی، جابه جایی زیادی نیروی انسانی به عنوان منبع اولیه شرکت های نرم افزاری، موضوعاتی مانند اقتصادیات و بیمه و نیز مطالبات شرکت ها از مشتریان دولتی از دیگر معضلات جدی این حوزه است.

زارعان با تاکید بر اینکه ارزش فروش محصولات نرم افزاری در ایران، ارزش واقعی آن نیست، گفت: محصول فناوری یک قیمت تمام شده دارد و یک حاشیه سود؛ مصداق واقعی چالش زمانی است که شرکت های نرم افزاری نمی توانند هزینه های اساسی خود را پوشش دهند. این هزینه های اساسی شامل هزینه نیروی انسانی، تحقیق و توسعه و به روز کردن تکنولوژی می گردد.

وی با بیان اینکه تکنولوژی های نرم افزاری هر روز جدیدتر می گردد اما شرکت هایی هستند که تکنولوژی شان در طول 10 سال گذشته تغییری ننموده و این با عرف بین المللی و دوره عمر محصول فاصله زیادی دارد، گفت: اینکه محصول نرم افزاری به لحاظ رعایت تمام المان های استاندارد در شرایط مطلوبی قرار بگیرد، هزینه دارد. یک سری هزینه هم به شرکت های نرم افزاری سربار می گردد که بخشی از آن مربوط به هزینه های بالای بیمه و اقتصادیات است.

رئیس کمیسیون صادرات نرم افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای ادامه داد: در صورت پرداخت ارزش واقعی برای محصولات نرم افزاری، بخشی از این هزینه ها پوشش داده می شد و کیفیت و نظام فراوری نرم افزار مطلوب تر خواهد بود. به واسطه افزایش کیفیت، دسترسی ما به بازارهای عظیم و فروش محصول در بازارهای بین المللی نیز مطلوب تر می گردد.

وی با اشاره به موانع داخلی و بیرونی در مقابل صادرات نرم افزار ایرانی گفت: موانع داخلی شامل نقاط ضعفی در سطح شرکت ها و بخش خصوصی و نقاط ضعف دولتی می گردد. به این معنی که زمانی که می خواهید به یک بازار دیگر با مختصات متفاوت وارد شوید، باید برنامه تعیین داشته باشید، تامین اقتصادی کنید، نقشه راه تعیینی طراحی کنید که اینها به مساله مدیریت صادرات مربوط می گردد. در این زمینه عظیم ترین مساله بخش خصوصی این است که برنامه تعیینی برای صادراتی شدن و حضور در بازارهای بین المللی ندارد.

زارعان با بیان اینکه شرکت های نرم افزاری در مساله اجرای قانون های حمایتی مسائل جدی دارند، گفت: متولی تعیینی در حوزه صادرات فاوا وجود ندارد. یک سری دستگاه اجرایی با یک سری صلاحیت ها و ماموریت هایی هستند که تداخل دارند و تصمیم گیر نهایی در آنها وجود ندارد، یا بودجه ای که در این دستگاه ها توزیع شده، هدفمند نیست و نمی تواند تبدیل به حمایت های دولتی گردد.

وی با اشاره به موانع بیرونی صادرات نرم افزار و نقاط تهدید آن، اضافه کرد: ما یک سری تحریم اولیه داریم که توسط آمریکا وضع شده و ارتباط با تاجران آمریکایی را تحت تاثیر قرار می دهد، اما به واسه آمریکا و نظام پولی و بانکی بین المللی، این تحریم ها بعدا تاثیر خود را در همه کسب وکارها در تمام جهان می گذارد و همین تحریم های اولیه به تحریم های ثانویه تبدیل می گردد، در چنین شرایطی شرکت های اروپایی هم از اینکه با تاجر ایرانی کار نمایند یا از فرآورده های ایرانی خریداری نمایند، پرهیز می نمایند.

عضو سازمان نظام صنفی رایانه ای با بیان اینکه به دلیل تحریم ها ناچاریم برندمان را تغییر داده و یک برند غیرایرانی ایجاد کنیم، یا به کشور واسطه ای برویم و شرکتی تاسیس کنیم، ادامه داد: تاسیس شرکت هم به دلیل تحریم ها در کشورهای اروپایی سخت است و مسائلی از جمله افتتاح حساب بانکی و برقراری تعاملات تجاری وجود دارد. حتی با گذار از این مسائل هم، نقل و انتقال پول به ایران دردسرهای خودش را دارد.

زارعان گفت: دولت مکانیزم تعیینی برای تعاملات غیرنفتی و حل این معضل برای تاجر ایرانی و کسب وکارهایی که صادرات می نمایند، ندارد. در این راستا سازمان نظام صنفی رایانه ای به عنوان یک تشکل صنفی می تواند بستری برای همگرایی، توانمندسازی و آماده سازی صادراتی ایجاد و تعامل خود را برای مطالبه گری از حاکمیت در جهت صادرات فاوا افزایش دهد. کمااینکه تا به امروز نیز با وزارت صمت، وزارت امور خارجه، وزارت ارتباطات و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در این خصوص، نشست های متعدد صورت گرفته و با سازمان های متناظر نظام صنفی رایانه ای در اروپا و اتاق بازرگانی در کشورهایی مانند اوکراین، رومانی، اسلواکی، اتریش، آلمان، بلژیک و فرانسه تعاملاتی برقرار نموده ایم.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 27 آذر 1399 بروزرسانی: 27 آذر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1313

به "ارزش فروش محصولات نرم افزاری در ایران واقعی نیست" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ارزش فروش محصولات نرم افزاری در ایران واقعی نیست"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید