آیا هوای طوفانی برای هواپیما خطرناک است؟

به گزارش سفر به کیش، هوای طوفانی خطرناک است یا نه؟

تصور کنید بر روی جایگاه هواپیما نشستید، به زیر پتو رفته اید و در حال کتاب خواندن هستید و ناگهان اتفاقی می افتد که هیچ کس منتظر آن نیست! هوا طوفانی می گردد و تگرگ و رعد و برق و بادهای شدید آسمان را فرا می گیرد چه واکنشی انجام می دهید؟ آیا می ترسید و منتظر چتر نجات می مانید؟! آیا طوفان می تواند خطری برای هواپیما ایجاد کند؟ خبرنگاران را همراهی کنید تا به جواب این سوال برسید.

آیا هوای طوفانی برای هواپیما خطرناک است؟

اگر بخواهیم در یک کلمه جواب این سوال که آیا طوفان برای هواپیما خطرناک است یا نه را بدهیم باید بگوییم بله خطرناک است!

در واقع، هر طوفان از رعد و برق، تگرگ، وزش بادهای سنگین و … تشکیل شده که هر کدام از آن ها می توانند برای هواپیماهای تجاری خطرناک باشند.

صاعقه

معمولا چند بار در طول سال به هواپیماهای تجاری صاعقه برخورد می نماید. آسیبی که هواپیماهای مختلف از صاعقه می بینند با هم فرق دارد. ساختار هواپیما طوری طراحی شده که بار الکتریکی را بر روی بدنه هواپیما پخش می نماید اما نقاط ورودی و خروجی می توانند بر پوسته هواپیما آسیب وارد نمایند. صاعقه می تواند با سیستم الکتریکی هواپیما هم تداخل ایجاد کند اما به ندرت پیش می آید که مشکل جدی اتفاق بیفتد. وقتی بر روی جایگاه های هواپیما نشسته اید هیچ تماسی با بدنه فلزی هواپیما ندارید پس صاعقه هایی که به بدنه هواپیما می خورند هیچ خطری نمی توانند برای شما به وجود بیاورند. هر چقدر هم که نیروهای الکتریکی این صاقعه قوی باشند باز هم هواپیما طوری طراحی شده که این بارها از بدنه فلزی به بیرون می فرایند و به داخل کابین وارد نمی شوند.

یخ زدگی

یخ زدگی برای هواپیماهای تجاری خطرناک است. تشکیل یخ بر روی بدنه هواپیما وزن آن را افزایش می دهد و این باعث می گردد که سرعت واماندگی بیشتر و جریان هوای روی بال ها با اختلال روبرو گردد. باید از یخ زدگی زیاد بدنه هواپیما جلوگیری گردد.

تگرگ

تگرگ هایی که در رعد و برق های بزرگ ایجاد می شوند می توانند آسیب های ساختاری به هواپیما و موتور آن بزنند. هر چند که هوای بارانی مسئله ای برای هواپیما ایجاد نمی نماید اما یخ و تگرگ می تواند اجازه حرکت صحیح به هواپیما ندهد.

باد شدید

وزش بادهای شدید باعث می گردد هواپیما تکان های غیر عادی بخورد اما معمولا هواپیما می تواند بدون هیچ مسئله ای به حرکت خود ادامه دهد البته بادهای شدید به ویژه اگر از سمت مخالف و پهلوها وزیده شوند می توانند فرود و بلند شدن هواپیما را با مشکل روبرو نمایند

منبع: flightdeckfriend.com

منبع: الی گشت
انتشار: 9 اسفند 1400 بروزرسانی: 9 اسفند 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1967

به "آیا هوای طوفانی برای هواپیما خطرناک است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آیا هوای طوفانی برای هواپیما خطرناک است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید