بلیت هواپیما با اجرای قانون ارزش افزوده گران شد

به گزارش سفر به کیش، به گزارش خبرنگاران، مقصود اسعدی سامانی اضافه کرد: پیش از این 5 درصد قیمت بلیت، عوارض شهرداری اخذ می شد، اما در قانون نو عوارض شهرداری ها حذف شده و به جای آن 9 درصد مالیات بر ارزش اضافه کرده به آن تعلق می گیرد.

بلیت هواپیما با اجرای قانون ارزش افزوده گران شد

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی با بیان اینکه پرواز های خارجی هم مشمول این قانون می شود گفت: هر فردی چه از شرکت های داخلی و چه شرکت های هواپیمایی خارجی (ایرلاین های خارجی) بلیت پرواز خارجی خریداری کند، مشمول مالیات بر ارزش اضافه کرده می شود.

وی یادآور شد: در پرواز های داخلی مجموعا 4 درصد به سقف نرخ بلیت اضافه کرده می شود؛ اما در پرواز های خارجی 9 درصد مالیات بر ارزش اضافه کرده تعلق می گیرد که با توجه به رقمی که نرخ فروش بلیت پرواز های خارجی دارد، این پایه مالیاتی سبب می شود تا دسترسی مردم به سفر های خارجی کاهش یافته یا حتی از دسترس خارج شود ضمن اینکه از یک سو عوارض خروج از کشور هم داریم و از سوی دیگر 9 درصد هم مالیات بر ارزش اضافه کرده اختصاص می یابد.

وی افزود: کنندگان مجلس از یک طرف به قیمت بلیت اعتراض دارند، اما از طرف دیگر 9 درصد مالیات به آن اضافه می کنند.

اسعدی سامانی افزود: از یک طرف کنندگان مجلس مرتباً اعتراض می کنند که چرا قیمت بلیت سفر های هوایی بالاست و از سوی دیگر در قانون مالیات بر ارزش اضافه کرده، حمل و نقل هوایی را هم می گنجانند؛ این دو با هم در تعارض است؛ در زمانی که قانون تصویب می کنند، باید این موضوع را در نظر می گرفتند که تخصیص مالیات بر ارزش اضافه کرده بر بلیت هواپیما چه تأثیر نامطلوبی بر اقتصاد خانوار ها و حتی اقتصاد کشور دارد؛ این اتفاق سبب کاهش سفر های خارجی می شود.

وی افزود: این 9 درصد مالیات بر ارزش اضافه کرده بلیت هواپیما، از مصرف کننده نهایی کسر شده و مستقیماً به سازمان امور مالیاتی داده می شود؛ طبق قانون سازمان امور مالیاتی موظف است یک درصد این مالیات را به توسعه بهداشت عمومی و سلامت، 4 درصد را به شهرداری ها و 4 درصد را هم به خزانه دولت واریز کند.

این فعال صنفی صنعت هوانوردی درباره اینکه آیا تغییرات قیمتی بلیت هواپیما، تأثیری در کاهش یا افزایش نرخ این پایه مالیاتی ندارد؟ شرح داد: هر فردی به هر قیمتی بلیت هواپیما خریداری کند، 9 درصد را هم مضاف بر آن باید به عنوان مالیات بر ارزش اضافه کرده پرداخت کند؛ این رقم به حساب شرکت های هواپیمایی نمی رود، بلکه شرکت های هواپیمایی باید این رقم را از مسافر وصول کرده و به سازمان امور مالیاتی پرداخت کنند.

وی ادامه داد: در زمانی که قانون کسر 5 درصد از درآمد فروش بلیت به عنوان عوارض شهرداری از ایرلاین ها کسر می شد، شهرداری های شهر های مبدأ و مقصد هر دو خواهان دریافت این 5 درصد بودند؛ اما الان صرفاً 9 درصد به عنوان مالیات بر ارزش اضافه کرده از ایرلاین ها اخذ می شود که این مبلغ به مصرف کننده نهایی اختصاص می یابد. در شرایط تازه، ایرلاین ها فقط با یک دستگاه آن هم سازمان امور مالیاتی طرف هستند.

اسعدی سامانی گفت: حتی شهرداری شهر هایی که فرودگاه ندارند هم از ایرلاین ها مطالبه 5 درصد را می کردند و ایرلاین ها مرتباً در دستگاه قضائی با پرونده های شکایت شهرداری ها روبرو می شدند. حتی در کمیسیون ماده 77 نیز 2 درصد جریمه از سوی شهرداری ها به ایرلاین ها تعلق می گیرد.

وی درباره نحوه استرداد و دریافت کنسلی بلیت هواپیما هم افزود: بله بلیت ها مسترد می شود و این 9 درصد هم به خریدار بلیت برگشت داده خواهد شد. البته سوالات و ابهامات زیادی وجود دارد که بایستی سازمان امور مالیاتی نسبت به رفع آن ها اقدام کند. متأسفانه از زمان ابلاغ قانون در 6 ماه قبل تا کنون، هیچ اقدامی در جهت توجیه و آموزش کسب و کار های مشمول قانون تازه مالیات بر ارزش اضافه کرده از جمله صنعت هوانوردی صورت نگرفته است.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی گفت: قانون 9 درصد مالیات بر ارزش اضافه کرده به پرواز های مسافرانی که وارد کشور می شوند تعلق نخواهد گرفت.

منبع: صداوسیما

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 18 بهمن 1400 بروزرسانی: 18 بهمن 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1944

به "بلیت هواپیما با اجرای قانون ارزش افزوده گران شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بلیت هواپیما با اجرای قانون ارزش افزوده گران شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید