سامانه ملی اطلاعات خاک ایران بزودی رونمایی می گردد

به گزارش سفر به کیش، به گزارش خبرنگاران، مهرزاد محصص مستشاری در حاشیه همایش روز جهانی خاک در مصاحبه با خبرنگاران اظهارداشت:با راه اندازی سامانه ملی اطلاعات خاک ایران همه اطلاعات خاک های کشور ذخیره شده و در اختیار محققان قرار می گیرد.

سامانه ملی اطلاعات خاک ایران بزودی رونمایی می گردد

وی اظهارداشت: موسسه تحقیقات خاک و آب کشور یک برنامه راهبردی کوتاه و بلند مدت در مدیریت خاک و آب کشور است که بر این اساس طرحهای مهم آب و خاک در حال اجراست.

معاون توسعه منابع انسانی موسسه تحقیقات آب و خاک کشور در ادامه به قانون و لایحه حفاظت از خاک اشاره نمود و گفت: این مصوبه در حال حاضر توسط مجلس مصوب شده اما یک سری نواقصی دارد که پس از تایید شورای نگهبان ابلاغ و عملیاتی می گردد.

مستشاری یادآورشد: حفاظت از خاک متعلق به امروز و دیروز نیست زیرا نابودی منابع خاکی در برخی موارد جبران ناپذیر است و ما موظفیم این نعمت خدادای را همانطور که در اختیار ما قرار گرفته به نسل آینده منتقل کنیم.

وی توضیح داد: بر اساس قانون هرگونه تغییر کاربری باید مطالعات خاک شناسی داشته باشد و خاک هایی که درجه 4 به پایین دارند به هیچ عنوان نباید تغییر کاربری داده شوند.

مستشاری گفت: باید خصوصیات فیزیکی و شیمیایی خاک بصورت مداوم پایش گردد تا برنامه ریزی لازم در جهت کاهش بهره وری و بازسازی خاک انجام گردد.

وی بر لزوم اهمیت تکمیل و به روز رسانی مطالعات خاک شناسی در تمام استانها با توجه به قانون حفاظت از خاک تاکید نمود.

محصص مستشاری اظهارداشت: 30 هزار هکتار از اراضی تحت شبکه آبیاری استان قزوین مطالعات خاکشناسی اجرا شده است.

مستشاری تاکید نمود: بدون داشتن مظالعات خاک شناسی نمی توانیم الگوی کشت مناسبی را پیاده کنیم زیرا بر مبنای مطالعات خاک شناسی می توان متناسب با آن کشت محصولات کشاورزی را انجام داد.

وی شناسایی کانون های آلوده، تغذیه نوین محصولات کشاورزی، کشاورزی حفاظتی، پراکنش عناصر غذایی در اراضی زراعی، ناهنجاری تغذیه درمحصولات استراتژیک و محدود بودن خاک کشور از لحاظ کربن آلی، مدیریت اراضی شور، ایجاد بانک اطلاعات خاک کشور و تناسب اراضی کشاورزی را از مهمترین ارکان برنامه راهبردی موسسه تحقیقات خاک و آب کشور دانست.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 9 اردیبهشت 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 99

به "سامانه ملی اطلاعات خاک ایران بزودی رونمایی می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سامانه ملی اطلاعات خاک ایران بزودی رونمایی می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید