زباله دانی به نام کاروانسرا بیخ گوش امیرچخماق یزد

به گزارش سفر به کیش، کاروانسرای ابوالقاسم در تاریخ 10 خرداد 1382 با شمارهٔ ثبت 8679 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده و در کوچه های هم جوار تکیه امیرچخماق یزد واقع شده، هم اکنون با بی توجهی خاص متولیان روبرو شده و این بی توجهی دمار از روزگار این اثر تاریخی در آورده است.

زباله دانی به نام کاروانسرا بیخ گوش امیرچخماق یزد

کاروانسرای ابوالقاسم مربوط به دوره قاجار است که در ابتدای خیابان سلمان و محله قصاب های یزد واقع شده است.

یکی از قدیمی ترین کاروانسراهای یزد که در قلب بافت تاریخی شهر قرار گرفته است، به دلیل متروکه شدن، نبود مرمت های ضروری تبدیل به زباله دانی شده است، این درحالی است که هر ساله بسیاری از گردشگران برای دیدن آثار تاریخی راهی یزد می شوند.

جالب اینجاست که این کاروانسرا در فهرست آثار تاریخی ایران ثبت شده است. این نوع بی توجهی ها به ضرر شهر تاریخی یزد است که به نظر می رسد، معاونت حفظ و احیا میراث فرهنگی یزد بیش از این ها در حفظ آثار تاریخی باید کوشش خود را انجام بدهد.

وضعیت تاریخی آثار تاریخی یزد در حالی است که این شهر تا چندی پیش یکی از شهرهای تاریخی ایران به شمار می رفت که بافت تاریخی آن حفظ شده بود.

مشاور پژوهشی مدیر کل میراث فرهنگی استان یزد، کاروانسراها را سازه هایی عام المنغعه عنوان نمود و گفته، تعدادی از این بناها در استان یزد به ثبت ملی رسیده و توسط میراث فرهنگی حفاظت می شوند لذا میراث فرهنگی می تواند اعتباری را برای مرمت و بازسازی این سازه ها در نظر بگیرد.

ساشا ریاحی مقدم در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران با اشاره به کاروانسراها به عنوان سازه هایی عام المنفعه، اظهار نموده، بناهایی چون حمام ها، آب انبارها و کاروانسراهای تاریخی بناهایی عام المنفعه محسوب می شوند و تحت تولیت اداره کل اوقاف و امور خیریه قرار دارند اما تعدادی از این بناها نیز به ثبت ملی رسیده و توسط میراث فرهنگی حفاظت می شوند لذا میراث فرهنگی می تواند اعتباری را برای مرمت و بازسازی این سازه ها در نظر بگیرد.

وی اضافه کرد: بعضی از کاروانسراهای استان مالکیت شخصی دارند به طوری که شخصی اقدام به خریداری آن ها نموده و مسئول این کاروانسراها محسوب می گردد و تعدادی نیز توسط اشخاص از اداره کل اوقاف اجاره شده اند.

این مسئول با اشاره به وجود بیش از 100 کاروانسرا در استان یزد، توضیح داد: حدود نیمی از این مجموعه ها به ثبت آثار ملی کشور رسیده که تعدادی از آن ها دایر و سالم هستند از جمله این کاروانسراها می توان به کاروانسرای شاه عباسی و انجیره اشاره نمود.

ریاحی مقدم اضافه کرد: این کاروانسراها از حمایت های مادی و معنوی میراث فرهنگی برخوردار هستند اما بخش خصوصی عمده ترین سرمایه گذاری را بر این سازه ها داشته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 135

به "زباله دانی به نام کاروانسرا بیخ گوش امیرچخماق یزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زباله دانی به نام کاروانسرا بیخ گوش امیرچخماق یزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید