یادداشت سپهر خادم CMO کرفس در مورد گزارش سال کافه بازار

    به گزارش سفر به کیش،
  1. بر اساس گزارش سال 98 کافه بازار، تعداد برنامه های فروشنده در سال 98 کاهش یافته در حالی که تعداد خریداران و همینطور تکرار خرید آنها افزایش یافته است. با توجه به این دو فرایند معکوس در سمت عرضه (رقابت) و تقاضا (خریدار)، استراتژی درست برای پیروزیت در مارکتینگ چیست؟ این فرایند چه تاثیراتی در برنامه ریزی، بودجه بندی، اقدامات و در نهایت کارایی کمپین های مارکتینگ می گذارد؟

براساس گزارش سال 98 کافه بازار، از کاهش تعداد برنامه های فروشنده در مقابل افزایش تعداد خریداران و تکرار خرید آن ها می توان نتیجه گرفت که برنامه های پرطرفدار نسبت به سال های گذشته در مراحل Activation و Retention کاربر خود پیروز تر بوده اند. از این رو می توان انتظار داشت که ارزش کاربر در این برنامه ها افزایش قابل توجهی داشته است که این موضوع خود امکان رقابت بیشتری به آن ها در کانال های تبلیغاتی پولی می دهد. بنابراین رقبای این برنامه ها باید هر چه سریع تر نسبت به افزایش ارزش کاربر خود اقدام کنند تا در این کانال ها امکان رقابت با این برنامه ها را داشته باشند.

یادداشت سپهر خادم CMO کرفس در مورد گزارش سال کافه بازار

از طرفی دیگر این دو فرایند معکوس در سمت عرضه (رقابت) و تقاضا (خریدار) نشان دهنده این است که کاربر بعد از انتخاب و خرید از برنامه مورد نظر خود، در صورت باکیفیت بودن این برنامه، کشش کم تری برای امتحان گزینه های دیگر دارد. بر این اساس به کارگیری کانال های ارگانیک و غیرپولی مانند شبکه های اجتماعی و طرح های دعوت در استراتژی های بازاریابی اهمیت بیشتری پیدا نموده اند.

  1. در بخشی از این گزارش، درصد خریداران مشترک بین رقبای هر دسته از برنامه ها و بازی ها منتشر شده است. بر این اساس، بخش قابل توجهی از خریداران محصولات دیجیتال در حوزه های مختلف، تمام خریدهای خود را تنها از یکی از رقبای آن بازار انجام می دهد. اطلاع از این شاخص رفتاری چه بینشی به تیم های مارکتینگ می دهد؟ و چه فرصت یا تهدیدی در این موضوع می بینید؟

از نکات قابل توجه این گزارش می توان به این که بخش قابل توجهی از خریداران محصولات دیجیتال در حوزه های مختلف، تمام خریدهای خود را تنها از یکی از رقبای آن بازار انجام می دهد اشاره داشت. این شاخص رفتاری نشان از این مهم است که مانند بازارهای دیگر خریداران در بازار برنامه ها و بازی های تلفن همراه نیز بیش از پیش به نظرات و تجربه های دیگر خریداران قبل از انتخاب و خرید خود اهمیت می دهند. این نکته فرصتی است برای برنامه های باکیفیتی با رعایت اصول ASO به دنبال جذب کاربران خود در این بازار شلوغ هستند. در این زمینه باید به تیم های مارکتینگ این برنامه ها یادآور شد که یکی از اصلی ترین این اصول، آنالیز مرتب نظرها و امتیازهای خود در کافه بازار و دیگر اپ استورهاست. برای بهبود نظرها و امتیازها بایستی مهم ترین مسائل برنامه که منجر به امتیازهای پایین می شوند، برطرف شوند و طرح هایی که باعث افزایش نظر های با امتیاز 5 می شوند نیز در برنامه ها پیاده نمایند.

  1. در این گزارش فرایند دانلود و خرید از برنامه های بازار در طول ماه های سال 98 نمایش داده شده است. علاوه بر فرایندهای فصلی، بعضی رویدادهای اجتماعی مانند قطعی اینترنت و یا کرونا تاثیرات مشهودی روی رفتار کاربران گذاشته اند. بهترین رویکرد در مقابله با چنین رویدادهای خارج از کنترل یک کسب وکار در زمینه مارکتینگ چیست؟ تیم های مارکتینگ چه ویژگی ها و مهارت هایی را برای مدیریت چنین شرایطی باید کسب نمایند؟

نکته جالب در آنالیز فرایند دانلود و خرید از برنامه های بازار در طول ماه های سال 98 تاثیرات مشهود اتفاقات آبان ماه و قطعی اینترنت روی رفتار کاربران است. به نحوی که در آذرماه بیشترین تعداد دانلود و خرید ماهانه اتفاق افتاده است. متاسفانه این فرایند در گزارش سال 97 کافه بازار اعلام نشده است تا اثر این اتفاقات به صورت دقیق تری اندازه گرفته گردد. با این وجود با توجه به تجربه تیم مارکتینگ کرفس در سال های گذشته می توان دریافت که این اتفاقات هم زمان که باعث رشد زیاد حجم دانلود و خرید در کافه بازار شده است، حجم دانلود و خرید در کانال های دیگر مثل گوگل پلی را به نزدیکی صفر رساند. در مجموع می توان گفت که این اتفاقات خطر بزرگی برای اکوسیستم استارتاپی ایران است. در زمینه مارکتینگ، در این شرایط تیم ها باید آمادگی استفاده از کانال های بازاریابی داخلی را داشته باشند. ولی بهترین استراتژی شاید این باشد که همه با هم دعا کنیم که دیگر این اتفاقات تکرار نشوند!

گزارش صنعت برنامه های موبایل کافه بازار در سال 98

منبع: مجله شنبه
انتشار: 18 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1018

به "یادداشت سپهر خادم CMO کرفس در مورد گزارش سال کافه بازار" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "یادداشت سپهر خادم CMO کرفس در مورد گزارش سال کافه بازار"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید