موانع مشارکت حداکثری

به گزارش سفر به کیش، یکی از مؤلفه های اصلی برگزاری انتخابات، فراهم نمودن زمینه های حضور پرشور وحداکثری مردم در انتخابات است. مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باعث افزایش اقتدار و امنیت داخلی و بین المللی کشور و پشتوانه ای برای تصمیمات کلان و سیاستگذاری های اجرایی می گردد.

موانع مشارکت حداکثری

عباسعلی کدخدایی طی یادداشتی در روزنامه صبح نو نوشت : یکی از مؤلفه های اصلی برگزاری انتخابات، فراهم نمودن زمینه های حضور پرشور و حداکثری مردم در انتخابات است. مشارکت حداکثری مردم در انتخابات باعث افزایش اقتدار و امنیت داخلی و بین المللی کشور و پشتوانه ای برای تصمیمات کلان و سیاستگذاری های اجرایی می شود. پیش زمینه تحقق مشارکت حداکثری در انتخابات، افزایش امید مردم به آینده کشور و کارآمدی نهادهای دولتی و دستگاه های اجرایی است. اگر مردم از عملکرد دستگاه های اجرایی ناراضی باشند و وعده های گذشته مسوولان و منتخبان خود را محقق شده نبینند، از امید آنان به نقش صندوق های رأی در تغییر وضع موجود کاسته می شود و مشارکت لطمه می بیند. کارآمدی دستگاه های اجرایی، اهتمام مسوولان به حل مسائل مالی و معیشتی، جدیت در مبارزه با فساد و بی عدالتی و رسیدگی به وضع محرومان و مستضعفان از دیگر عوامل اصلی افزایش مشارکت در انتخابات است.

در این میان نهادهای دخیل در برگزاری انتخابات همچون وزارت کشور، شورای نگهبان، صداوسیما، قوه قضاییه و نهادهای انتظامی نیز موظف اند با عمل به قانون، اعتماد و اطمینان عمومی به سلامت انتخابات را افزایش داده و به وسیله مقابله بهنگام با تخلفات انتخاباتی، از تأثیرگذاری دو عنصر قدرت و پول در جهت دهی به آرای مردم جلوگیری کنند.

بدیهی است مطالبه بعضی مقامات یا جریانات سیاسی از شورای نگهبان برای تأیید افراد فاقد شرایط قانونی به بهانه تأمین مشارکت حداکثری به کلی مردود و باطل است و کوتاهی دستگاه های مسوول از انجام وظایف قانونی خویش به هیچ عنوان برای افزایش مشارکت، انگیزه بخش نخواهد بود. مردم زمانی به نحو حداکثری در پای صندوق های رأی خواهند آمد که بدانند همه دستگاه ها و مسوولان به طور حداکثری به وظایف قانونی و وعده های خویش عمل می کنند.

از این رو نظارت دقیق، جامع و فراگیر شورای نگهبان در پاسداری کامل از حق الناس، اهمیت و حساسیت ویژه ای دارد.

لذا تلقین یک انتخابات غیر رقابتی به مردم و طرح مطالب خلافی چون عدم حضور جناح های سیاسی مختلف در رقابت ها، باعث خدشه به اعتماد عمومی می شود و از موانع اصلی مشارکت حداکثری در انتخابات است. انتخابات تشریفاتی رمز دلسرد کردن مردم از انتخابات است و نتیجه آن بی اعتبار کردن رکن مردمی نظام جمهوری اسلامی است.

هرکس با سخن یا رفتار خود در میان مردم نسبت به نهادهای مجری یا ناظر انتخابات ایجاد بی اعتمادی و تردید کند، در کاهش مشارکت مردم مسوول است. انتخابات، ابزاری برای تأمین منافع ملی و وسیله ای برای اداره کشور به وسیله آرای عمومی است. اگر انتخابات دستمایه تسویه حساب های سیاسی و یا کشمکش های حزبی شود، موجب بی انگیزگی مردم از حضور در پای صندوق های رأی و تضعیف امنیت ملی می شود. مردم را نباید از انتخابات دلسرد کرد.

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 4 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 755

به "موانع مشارکت حداکثری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موانع مشارکت حداکثری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید