صادرات شیر ایران به دلیل استاندارد بالا در جریان است

به گزارش سفر به کیش، هفته گذشته بهادر حاجی محمدی، بازرس انجمن بهداشت و ایمنی مواد غذایی ایران در برنامه صبحگاهی سلام صبح بخیر شبکه سوم سیما از وجود سم آفلاتوکسین در شیرهای پاستوریزه گفت.

صادرات شیر ایران به دلیل استاندارد بالا در جریان است

او ادعا کرد شیرهای پاستوریزه ای که از سوپرمارکت ها تهیه می گردد به مقدار زیادی آلوده به سم آفلاتوکسین هستند؛ سمی که به منجر به سرطان کبد می گردد. اما این خبر بلافاصله توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، انجمن ملی استاندارد، دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت، انجمن صنفی صنایع لبنی ایران و دیگر سازمان های مرتبط تکذیب شد. اما چند روز بعد محمدرضا بنی طبا، سخنگوی انجمن صنفی صنایع لبنی ایران عنوان نمود که رقبای برندهای ایرانی کوشش می نمایند تا با انتشار فیلم اظهارات غیرکارشناسانه اخیر در صداوسیما، برندهای ایرانی را در بازارهای منطقه ای تخریب نمایند.

علی ماهیان، مدیر هماهنگی امور کارخانه های لبنی گروه صنعتی صباح در گفت وگو با پایگاه خبری اتاق ایران وجود سم آفلاتوکسین در شیر شایعه ای است که اصلاً واقعیت ندارد. شرکت های بزرگ مجهز به دستگاه های پیشرفته هستند که این سم را شناسایی می نمایند؛ شرکت های کوچک هم که این دستگاه را ندارند، قراردادهایی را با آزمایشگاه ها دارند و نمونه های آن ها آنالیز می گردد؛ یعنی حداقل در طول ماه باید نمونه خود را به آزمایشگاه ارسال نمایند.

او ادامه می دهد: شرکت های بزرگی مثل کاله، پگاه، صباح، چوپان، ماهشام و غیره که محصولات خود را به بازارهای منطقه یا روسیه صادر می نمایند؛ معنای آن این است که این محصولات علاوه بر اینکه در ایران کنترل می گردد در کشورهای مقصد صادراتی هم کنترل می گردد. اگر کوچک ترین مسئله ای خارج از حد استاندارد باشد، حتماً برای صادرات ایران مشکل به وجود می آید. ولی ما هرگز از این جهت به مشکل برخورد ننموده ایم.

ماهیان ادامه می دهد: وقتی کارشناسی در برنامه تلویزیونی چنین مسئله ای را اعلام می نماید، کسی از او نمی پرسد که براساس کدام تحقیق و پژوهش علمی چنین گفته ای را عنوان می نماید و اصلاً حد استانداردی که بیان می نماید چیست؟ شاید او یا دانشجویی براساس یک تحقیق میدانی در جایی به این نکته برخورده باشد ولی اصلاً درباره حد استاندارد این مسئله هم نه از او پرسیده شد و نه او چیزی گفت و شاید هم اصلاً آن را نمی دانست.

مدیر هماهنگی امور کارخانه های لبنی گروه صنعتی صباح می گوید: دامن زدن به حواشی بی اساس سبب ترس مردم از مصرف شیر و لبنیات شده و باعث می گردد این دست محصولات را از سبد غذایی خود حذف نمایند و این مسئله پیامدهای زیانباری به دنبال دارد. اما ممکن هست این مسئله بر روی فروش یا صادرات محصول شیر هم اثر داشته باشد اما بازخورد این مسائل روی فروش روزانه شیر بیشتر و سریع تر نمایان می گردد.

ماهیان معتقد است: تأثیر این موج های منفی بیشتر روی مصرف شیر روزانه مردم است نه روی عملکرد کارخانه های فراوری لبنیات یا برندهای شیر ایران در منطقه. چون این موج ها بیشتر روی شیر است و خیلی به محصولات دیگر لبنی ارتباطی ندارد.

او در ادامه از پیگیری این مسئله توسط انجمن صنفی صنایع لبنی ایران می گوید: انجمن در مرحله اول این مسئله را تکذیب کرد و در مرحله بعدی با ارائه اسناد و مدارک حتماً از این اتفاق شکایت می گردد. البته صداوسیما هم متوجه اشتباه خود شده و چندین برنامه در این راستا تهیه و پخش نموده است.

به گفته ماهیان ما هنوز هم در کشور افرادی را داریم که منافع ملی را به منافع شخصی خود ترجیح می دهند؛ وگرنه هیچ برندی اعتبار خود را به سود لحظه ای عوض نمی نماید.

او به ماجرای پالم در ماست اشاره می نماید: پیش تر نیز صداوسیما با دامن زدن به وجود پالم یا دیگر افزودنی های غیرمجاز در لبنیات در کاهش سرانه مصرف شیر و محصولات لبنی به عنوان ارزشمندترین و کامل ترین غذایی که هر انسان باید همیشه از آن استفاده کند، مؤثر بوده است. این ماجرا هم با همان اهداف دامن زده می گردد وگرنه شیر در ایران استاندارد سلامت بالایی دارد. این ضربه سنگینی به صنعت لبنی ایران بود.

ماهیان شرح می دهد: قرار بود در هفتم بهمن ماه همایشی در حوزه محصولات لبنی برگزار گردد، هدف از این تبیین مصرف روزانه شیر، بازارهای هدف، حمایت و عدم دخالت دولت در صادرات و هدف گذاری برای صادرات در سال های آینده بود، ولی با این اتفاقی که افتاد بار دیگر گویی به نقطه اول بازگشته ایم و باید بار دیگر از سلامت شیر و ترویج فرهنگ مصرف شیر روزانه بگوییم.

به گفته ماهیان باید صداوسیما از کارشناسان حرفه ای در برنامه های خود استفاده کند؛ باید واقعیت به مردم گفته گردد ولی کارشناس صداوسیما غیرواقع و غیرکارشناسی حرف زد و نباید با اطلاعات نادرست و خلاف واقع به صنعت کشور لطمه زد.

منبع: اتاق بازرگانی ایران
انتشار: 23 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 730

به "صادرات شیر ایران به دلیل استاندارد بالا در جریان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "صادرات شیر ایران به دلیل استاندارد بالا در جریان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید