خبرنگاران مدیرکل محیط زیست بوشهر: آتش سوزی های مکرر نشان از تغییرات اقلیمی است

به گزارش سفر به کیش، بوشهر- خبرنگاران- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: آتش سوزی های پی درپی روزهای اخیر در این استان نشان دهنده تغییرات اقلیمی و آب و هوایی و تاثیر گازهای گلخانه ای منجر به خشکی طبیعت است.

خبرنگاران مدیرکل محیط زیست بوشهر: آتش سوزی های مکرر نشان از تغییرات اقلیمی است

فرهاد قلی نژاد روز دوشنبه در نشست خبری مجازی با خبرنگاران اضافه نمود: آتش سوزی های عمده اخیر در استان بوشهر در تنگ باهوش، کوه سیاه و منطقه حفاظت شده خائیز رخ داد که خسارت های فراوانی به بافت گیاهی نظیر بادام و بنه، خاک و حتی زیستمندان که در خاک زندگی می کردند وارد کرد.

وی ادامه داد: هنوز آمار دقیقی از مساحت آتش سوزی ها اعلام نشده است، اما بزودی پس از آنالیز اطلاعات لازم گزارش خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر در بخش دیگری مطرح نمود: طرح های عظیم صنعتی در کشور مشمول ارزیابی زیست محیطی است و باید مطالعات زیست محیط زیستی آنها انجام و بعد از آن مجوز صادر گردد.

وی یادآور شد: از جمله واحدهای مشمول ارزیابی زیست محیطی می توان به پروژه های احداث فرودگاه، راه آهن و شرکت های حوزه نفت و گاز و پتروشیمی اشاره نمود.

قلی نژاد یادآور شد: به همین دلیل در 2 سال اخیر در استان بوشهر مجوز راه اندازی هیچ طرحی بدون لحاظ ارزیابی زیست محیطی صادر نشده است.

وی تاکید نمود: در ارتباط با فرایند احداث راه آهن بوشهر نیز تمهیدات زیست محیطی لحاظ شده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: در عسلویه به صنایع عظیمی که آلودگی زیادی به منطقه تحمیل می نمایند اجازه راه اندازی نخواهیم داد زیرا اثر تجمع و تمرکز صنایع می تواند آلودگی مضاعفی ایجاد کند.

قلی نژاد ادامه داد: در برخی موارد شاهد هستیم برخی طرح های کوچک مقیاس مثل کارگاه تولیدی یا برخی معادن بدون مجوز زیست محیطی در یک منطقه شروع به کار نموده اند که معدن سنگ مرمریت دشتی از جمله آنها است.

وی ادامه داد: مجوز زیست محیطی این واحد پیش از اعلام فراخوان تنگه شیرینه در زمره مناطق حفاظت شده بوده و با توجه به تحت حفاظت بودن منطقه این مجوز دیگر ارزش و اعتباری ندارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: حواشی و مسائل پیش آمده در جریان واحد سنگ مرمریت (تنگ شیرینه) ناشی از ناهماهنگی بین دستگاهی بوده و محیط زیست تا به امروز مجوزی برای فعالیت این واحد صادر ننموده است.

قلی نژاد در ارتباط با سند ملی کاهش آلایندگی در عسلویه تاکید نمود: این سند در دستور کار منطقه ویژه و وزارت نفت با نظارت محیط زیست واقع شده است و انتظار داریم که این سند در هیات دولت مطرح و پس از ابلاغ تا سال ها لازم اجرا گردد.

وی ادامه داد: در این سند مهمترین محورها شامل احداث تصفیه خانه، بازیافت و پردازش پسماندها که در عسلویه شروع شده است تا بتوانیم با بازیافت و مدیریت پسماندها آلودگی را کنترل کنیم.

قلی نژاد اضافه نمود: در میان رخدادهای زیست محیطی شاهد تخلیه فاضلاب به دریا هستیم و حجم زیادی از پساب ها وارد دریا می گردد که در این زمینه پفراینده های حقوقی متعددی تشکیل شده است.

وی یادآور شد: انبارهای گوگرد یکی از مسائل زیست محیطی استان بوشهر است که برای حمل و نقل و انتقال این پسماندها همکاری هایی انجام شده است.

مدیرکل محیط زیست بوشهر مطرح نمود: ساماندهی انبارهای پسماند یکی از خواسته های محیط زیست است که حتی پفراینده حقوقی در این زمینه تشکیل شده و یک مهلت زمانی برای بهره برداری از انبارهای مکانیزه در سال 99 مشخص شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 18 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1044

به "خبرنگاران مدیرکل محیط زیست بوشهر: آتش سوزی های مکرر نشان از تغییرات اقلیمی است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران مدیرکل محیط زیست بوشهر: آتش سوزی های مکرر نشان از تغییرات اقلیمی است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید