خبرنگاران رهاسازی حقابه بختگان، امید به احیای این تالاب را تقویت کرد

به گزارش سفر به کیش، شیراز-خبرنگاران- معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار فارس با بیان اینکه خشک شدن دریاچه بختگان در سالیان گذشته مسائل زیادی را در حوزه معیشت و سلامت برای شهروندان ایجاد نموده بود، گفت: رهاسازی مجدد حقابه بختگان از سد درودزن موجب خرسندی و امید کشاورزان و شهروندان به احیای این دریاچه شده است.

خبرنگاران رهاسازی حقابه بختگان، امید به احیای این تالاب را تقویت کرد

مطلب دریافتی خبرنگاران از پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس به استناد گفته محمود رضایی حاکی است با رهاسازی 55 میلیون متر مکعب آب برای تامین حقابه تالاب بختگان از سد درودزن 40 میلیون متر مکعب از این آب وارد تالاب ها و 15 میلیون متر مکعب نیز برای جبران کسری سفره های آب زیر زمینی و شارژ رودخانه پیش بینی شده است.

این مقام بیان نمود: سال جاری دومین سالی است که حقابه به بختگان اختصاص داده شده است که این آب در جهت 170 کیلومتری در بستر کُر به بختگان رسیده است.

معاون استاندار فارس گفت: رهاسازی این بخش از حقابه بختگان به منظور اجرای قانون حفاظت و احیای تالاب ها و آیین نامه جلوگیری از تخریب و آلودگی غیر قابل جبران تالاب ها بوده است.

رضایی همچنین حضور زیبای پرندگان مهاجر به خصوص گونه شاخص فلامینگو که هر ساله میهمان این تالاب در سال های پر آب بوده اند را از نتایج رها تامین حقابه تالاب بختگان بیان کرد.

وی حداقل احتیاج آبی سالانه تالاب بختگان را 300 میلیون متر مکعب بیان کرد و گفت: به دنبال صدور درخواستی برای تامین 120 میلیون متر مکعب آب از سد درودزن ، سال گذشته بیش از 40 میلیون متر مکعب و سال جاری 55 میلیون متر مکعب آب از این محل برای تامین حقابه بختگان تخصیص یافته است .

رها شدن آب از سد درود زن و رسیدن آن به تالاب بختگان سال جاری برای دومین سال پیاپی است که با پیگیری استاندار فارس محقق می گردد، پارسال 40 میلیون متر مکعب و سال جاری 55 میلیون متر مکعب حقابه بختگان رها شده است.

ایجاد فضایی برای زیست پرندگان و به ویژه محیطی مناسب و مساعد برای جوجه آوری فلامینگوها ، جلوگیری از ایجاد ریزگردهای تابستانی بر بستر بختگان ، سلامت روستاییان و شهروندان ساکن در حاشیه بختگان و در امان بودن آنها از آسیب های ریزگرد ، امید به حفظ زیست بوم منطقه و دور شدن خطر خشکی انجیرستان های شهرستان های مجاور و کاهش مهاجرت های روستاییان که در سالهای اخیر شتابی دوچندان گرفته بود از جمله اهدافی است که می توان به دنبال این رها شدن آب به آن امید بود.

از نتایج رها شدن حقابه، می توان به حضور و زادآوری پرندگان مهاجر به خصوص گونه شاخص فلامینگو که هر ساله میهمان این تالاب در سال های پر آب بوده اند که درسال های گذشته به علت وقوع خشکسالی در تالاب مذکور این حضور بسیار کم رنگ شده است اشاره نمود.

سد مخزنی درودزن در استان فارس در 50 کیلومتری شمال غرب شهر مرودشت و بر روی رود کُر ساخته شده است.

تالاب و دریاچه بختگان بزرگترین دریاچه استان فارس در سال های پر آب زیستگاه زمستانه پرندگانی مانند فلامینگو، درنا، کبوتر دریایی، آب چلیک، مرغابی و غاز است که از روسیه و دشت های سیبری به ایران مهاجرت می نمایند.

این دریاچه که در فاصله 220 کیلومتری شرق شیراز در استان فارس قرار گرفته است در حفظ بوم ساختار و محیط زیست شهرستان های اطراف نیز تأثیر بسزایی دارد و در سال های گذشته کاملاً خشک بود و در حالی که سال جاری بر اثر بارش های بهاری آبگیری شد اما در گرمای تابستان معمولا باز هم به سمتی خشکی می گراید.

دریاچه بختگان در شهرستان های نی ریز و بختگان و در نزدیکی شهرستان خرامه در شرق استان فارس واقع شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 19 دی 1399 بروزرسانی: 19 دی 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1363

به "خبرنگاران رهاسازی حقابه بختگان، امید به احیای این تالاب را تقویت کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران رهاسازی حقابه بختگان، امید به احیای این تالاب را تقویت کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید