خبرنگاران ثبت 57 اثر تاریخی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی

به گزارش سفر به کیش، تبریز - خبرنگاران - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی گفت: 57 اثر تاریخی، طبیعی و ناملموس استان در امسال در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

خبرنگاران ثبت 57 اثر تاریخی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی

مرتضی آبدار، روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگاران اضافه کرد: در امسال به منظور صیانت از آثار غنی تاریخی و فرهنگی و انجام رسالت برای انتقال آن ها به نسل های آینده، ثبت ملی آثار طبق برنامه ریزی های انجام شده تداوم یافت و 29 اثر تاریخی غیرمنقول استان پس از آنالیز و تایید کمیته ثبت آثار غیرمنقول کشور در فهرست آثار ملی نهاده شد.

وی گفت: محوطه تاریخی باغ تاریخی گلستان، هنرستان وحدت تبریز، مسجد جامع خاروانا ورزقان، برج مقبره آس و برج مقبره برزندیق کلیبر، مسجد خیرآب شبستر، حمام امیر تومان روستای مهین سراب، حمام شیخ الاسلام و پل حاج محمد باقر مراغه از جمله آثار غیرمنقول و ساختمان قدیمی ایستگاه راه آهن پیغام(یام) مرند، ایستگاه راه آهن مراغه، پل فلزی راه آهن جلفا، پل راه آهن قافلانکوه (قزل اوزن) میانه، کارخانه حوله برق لامع، کارخانه آردسازی آراکلیان و کارخانه کبریت سازی توکلی تبریز از جمله آثار صنعتی استان هستند که در امسال به ثبت ملی رسیده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی آذربایجان شرقی با اشاره به اهمیت و غنای آثار منقول تاریخی موجود در استان، با اشاره به اینکه آثار کشف شده در کاوش های باستان شناسی، نشان از هویت، تاریخ و فرهنگ آن تمدن دارد و حفظ و صیانت از این آثار برای نسل کنونی لازم است، گفت: در این راستا معاونت میراث فرهنگی این اداره کل در یک امسال با جدیت فرآیند ثبت این آثار در فهرست ملی را در دستور کار خود قرار داده و پیروز به ثبت ملی 10 اثر از آثار فاخر استان شد.

آبدار، ادامه داد: این آثار شامل سنگ بسم الله محراب مسجد جامع سراب، مهر استامپی حاصل کاوش های کول تپه هادی شهر جلفا، النگوی طلایی مکشوفه از کاوش های سایت موزه عصر آهن تبریز، قفل فلزی رمزی سلجوقی و تنگ و دیگچه سفالین به دست آمده از کاوش های سد خداآفرین، گچ بری سرباز اشکانی قلعه ضحاک هشترود و بزرگ ترین سکه نقره ای شاه اسماعیل صفوی است.

وی با بیان اینکه حفظ آثار تاریخی با حفظ موجودیت و یکپارچگی آن با محوطه اطراف بسیار حائز اهمیت است، یادآوری کرد: معین حریم آثار تاریخی برای تضمین بقای اثر و پیوند آن با محیط پیرامون ضرورت دارد به همین منظور اداره کل میراث فرهنگی استان در امسال حریم 3 اثر تاریخی نیز به ثبت رسید.

آبدار، اضافه کرد: 5 اثر ناملموس در فهرست آثار ملی و 10 اثر طبیعی استان مانند درخت کهنسال روستای پیرلر کلیبر، درخت کهنسال روستاهای طوعلی علیا، قیزیل یول و سوتن خدآفرین و چشمه تراورتن ساز صوفیان شبستر در فهرست ملی آثار طبیعی به ثبت رسید.

حدود 2 هزار بنای تاریخی در آذربایجان شرقی ثبت ملی شده است.

منبع: ایرنا
انتشار: 24 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 833

به "خبرنگاران ثبت 57 اثر تاریخی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ثبت 57 اثر تاریخی آذربایجان شرقی در فهرست آثار ملی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید