خبرنگاران بیشترین خربزه ایران در تربت جام خراسان رضوی تولید می شود

به گزارش سفر به کیش، مشهد- خبرنگاران- مدیر جهادکشاورزی تربت جام گفت: این شهرستان مرزی استان خراسان رضوی با 11 هزار و 850 هکتار سطح زیر کشت خربزه رتبه نخست پهنه کشت و بیشترین تولید این محصول را در سطح کشور دارد.

خبرنگاران بیشترین خربزه ایران در تربت جام خراسان رضوی تولید می شود

علی ممیزی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: سطح زیر کشت خربزه در تربت جام امسال نسبت به پهنه کشت پارسال به میزان 150 هکتار کمتر شده است.

وی متوسط برداشت خربزه از هر هکتار مزارع تربت جام را 20 تن اعلام و پیش بینی کرد که امسال افزون بر 237 هزار تن خربزه از مزارع این شهرستان برداشت و روانه بازار شود.

مدیر جهادکشاورزی تربت جام گفت: با توجه به کمبود منابع آبی و اُفت سفره های آب زیر زمینی در حال حاضر بیش از 95 درصد مزارع این محصول در تربت جام به روش های نوین آبیاری مجهز شده است.

ممیزی همچنین به کشت 90 درصدی محصول خربزه به روش مالچ پلاستیکی در تربت جام اشاره کرد و اضافه کرد: بیش از 35 درصد از مزارع خربزه تربت جام به روش نشایی کشت می شود و امسال بیش از پنج میلیون و 150 هزار عدد نشای خربزه در گلخانه های این شهرستان تولید شد.

وی با بیان این که همه ساله برداشت این محصول در تیر ماه آغاز می شود و تا پایان شهریور ماه ادامه دارد گفت: امسال در سطح 23 هزار و 700 هکتار از مزارع کاشت این محصول بیش از 2 مرحله در طول فصل کاشت و برداشت مبارزه با آفات و بیماریها اجرا شده است.

مدیر جهادکشاورزی تربت جام گفت: 700 خانوار بهره بردار بخش کشاورزی تربت جام دست اندرکار کاشت و برداشت محصول خربزه با رقم عمده خاتونی در این شهرستان هستند.

ممیزی اضافه کرد: از زمان فصل کاشت تا برداشت این محصول در هر هکتار 60 نفر - روز مشغول به کار می شوند و حجم بالای کاشت این محصول در کشتزارهای مناطق پایین جام این شهرستان است.

تربت جام با 45 هزار کشتزار و تولید سالانه بیش از 30 نوع محصول زراعی و 25 نوع محصول باغی یکی از قطبهای کشاورزی در خراسان رضوی با 11 هزار بهره بردار در این بخش است.

مرکز شهرستان مرزی و 140 هزار نفری تربت جام در فاصله 167 کیلومتری جنوب شرق مشهد واقع است.

این شهرستان شامل چهار شهر، چهار بخش مرکزی، نصرآباد، پایین جام و بوژگان و 13 دهستان و 251 روستاست.

تربت جام از سمت شمال شرق هم مرز با کشور جمهوری ترکمنستان و از سمت شرق هم مرز با افغانستان است.

منبع: ایرنا
انتشار: 30 مرداد 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1067

به "خبرنگاران بیشترین خربزه ایران در تربت جام خراسان رضوی تولید می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران بیشترین خربزه ایران در تربت جام خراسان رضوی تولید می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید