حریرچی: حقوق پرستاران نسبت به بسیاری از مشاغل بهتر است

به گزارش سفر به کیش، معاون کل وزارت بهداشت، گفت: حقوق پرستاران نسبت به بسیاری از مشاغل بهتر است و میزان بیکاری در این شغل بسیار پایین است.

حریرچی: حقوق پرستاران نسبت به بسیاری از مشاغل بهتر است

به گزارش گروه اجتماعی خبرنگاران، ایرج حریرچی، در مراسم یادواره شهدا و ایثارگران حوزه پرستاری ضمن تسلیت وفات حضرت زینب (س)، گفت: حوادثی مانند شهادت پرستار مهشید گودرز که فرزندش را هفت ماهه باردار بود یا پرستار دیگری در کرج که او هم باردار بود و بر اثر کرونا شهید شد همه عناصر یک تراژدی را دارد؛ واقعاً عظیم کردن بچه بدون مادر کار سختی است. وقتی یک نفر این چنین فوت می نماید همه به آن توجه می کنیم، اما وقتی تعداد بالا می فرایند، تبدیل به عدد و آمار می گردد؛ اما واقعاً گلچین روزگار بهترین ها را می چیند و توفیق شهادت نصیب هر کسی نمی گردد. درست مانند زمان جنگ که همین طور بود رزمندگانی که شهید می شدند یک سر و گردن از بقیه بالاتر، مهربان تر، وظیفه مندتر بودند.

وی اضافه کرد: رفتار پرستاران فداکار برای همه ما الگوست؛ اما یادمان نرود که برای چه هدفی وارد نظام سلامت شدیم و از اهداف اصلی دور نشویم و بدانیم این همه ایستادگی برای چیست. فعالیت در نظام سلامت چهار هدف دارد. اول تأمین سلامت مردم، دوم مراقبت از منافع اقتصادی بیماران و جلوگیری از خسارت اقتصادی به مردم و سوم توجه به احتیاج های غیر بهداشتی و غیر درمانی مرتبط سلامت (روانی) و چهارم افزایش کارایی است.

حریرچی تاکید نمود: گاهی با وجود همه کوششی که می کنیم این اهداف محقق نمی گردد مثلاً آیا با وجودی که 9 درصد از فراوری ناخالص ملی در حوزه سلامت هزینه می گردد به اهداف اساسی نظام سلامت رسیده ایم؟ همواره می توانیم با بیان مسائل و کمبود ها و مقایسه با افراد و گروه هایی که شرایط بهتری دارند وضع بهتر را مطالبه کنیم، اما باید قدر داشته های خود را هم بدانیم، شرایط پرستاران بخش دولتی در مقایسه با نیرو های بخش خصوصی یا میانگین درآمد خانوار ها یا حداقل بگیران به مراتب بهتر شده است.

وی اضافه کرد: ممکن است پاداش پرستاران یا حقوق آن ها نسبت به تورم کم باشد، اما باید به این نکته هم توجه کنیم که حقوق پرستاران نسبت به بسیاری از مشاغل بهتر است. میزان بیکاری در این شغل بسیار پایین است. گرچه کار هایی که برای پرستاران انجام داده ایم کافی نیست و کم است، اما باید اقدامات صورت گرفته را هم ببینیم.

حریرچی ادامه داد: می دانیم که پرستاران مشکل دارند. اکنون مهم این است که پرستاران و خانواده های آن ها را فراموش نکنیم. وزارت بهداشت برای حمایت از این نیرو های فداکار آمادگی کامل دارد و از سازمان نظام پرستاری می خواهیم در این زمینه وزارت بهداشت را هم درگیر نمایند. پرستاران زیادی در مواجهه با کرونا جان خود را از دست دادند، بسیاری از آن ها غافلگیر شدند، زیرا برخلاف زمان جبهه و جنگ که رزمندگان از اول می دانستند جایی می فرایند که امکان جان باختن وجود دارند، پرستاران در محیط بیمارستان برای خدمت کردن می آیند و خانوادن آنان فکر نمی نمایند قرار است شهید شوند؛ بنابراین وظیفه ما است که از آن ها حمایت کنیم.

وی اضافه کرد: مسئله مهم دیگری که وجود دارد این است که باید قدر کار های صورت گرفته را بدانیم گاهی در یک شهری که هیچ تخت بیمارستانی نداشته، بیمارستانی می سازیم، اما همزمان با افتتاح بیمارستان مردم و مسئولان آن شهر به جای آنکه اندکی خوشحالی نمایند می گویند بیمارستان دوم را کی می سازید. در خصوص پرستاران هم شاید همین طور باشد در دو یا سه سال گذشته کار های زیادی برای بهبود شرایط معیشت پرستاران و احقاق حقوق آن ها صورت گرفته که باید دیده گردد و بعد از آن برای بهتر شدن شرایط کوشش کرد. توجه به حقوق و ایثار پرستاران حتماً باید بیشتر گردد، اما در 1.5 سال گذشته صندلی و سرمایه اجتماعی پرستاران و درآمد آن ها علی رغم تمام مسائل و کرونا نسبت به گذشته افزایش یافته است.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 1 فروردین 1400 بروزرسانی: 1 فروردین 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1498

به "حریرچی: حقوق پرستاران نسبت به بسیاری از مشاغل بهتر است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حریرچی: حقوق پرستاران نسبت به بسیاری از مشاغل بهتر است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید