اعطای دو مجوز مجموعه داری در استان زنجان

به گزارش سفر به کیش، مسئول امور موزه های اداره کل میراث فرهنگی زنجان گفت: سومین و چهارمین مجوز مجموعه داری در استان زنجان اعطا شد.

اعطای دو مجوز مجموعه داری در استان زنجان

به گزارش خبرنگاران به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان، پرستوقاسمی مسئول امور موزه های استان، با بیان این خبر گفت: مجوز مجموعه داری فسیل و همینطور مجوز مجموعه داری موسسه خیریه مهرانه به عنوان سومین و چهارمین مجوزهای مجموعه داری در استان از سوی اداره کل میراث فرهنگی استان با حضور مدیرکل استان زنجان اعطا شد.

او ادامه داد: مجوز مجموعه داری فسیل آقای دکتر نصراله عباسی استادیار گروه زمین شناسی دانشگاه زنجان که به صورت پیمایش و مطالعات شخصی گردآوری شده به لحاظ تعدد و تنوع آثار، مجموعه ارزشمندی به شمار می رود. قدیمی ترین فسیل های این مجموعه با قدمت 600 میلیون سال است. همین طور مجوز مجموعه داری آثار اهدایی به موسسه خیریه مهرانه شهر زنجان نیز از سوی اداره کل موزه ها به مدیر عامل موسسه اهدا شد.

این مسئول خاطر نشان کرد: در سال های گذشته برای دو مجموعه دار خصوصی اشیای تاریخی فرهنگی مجاز و مجموعه اسناد و کتب خطی مسجد سید زنجان نیز از سوی اداره کل موزه ها و اموال منقول فرهنگی تاریخی کشور مجوز صادر شده است.

او اظهار کرد: مجموعه داری از فعالیت های با ارزش علاقه مندان تاریخ، فرهنگ و هنر است، که از روی علاقه شخصی وافر خود بدون قصد تجارت، میراث گرانبهای نیاکان وگذشتگان را برای آیندگان گردآوری و نگهداری می نمایند که می توان از مجموعه داران تاریخی فرهنگی به عنوان حافظان آثار فرهنگی هنری و تاریخی یاد کرد.

قاسمی با تاکید بر معرفی آثار تاریخی اعلام کرد: باید از این خصیصه فرهنگی مردم و علاقه به گردآوری اشیای فاخر با توجه به ارزش فرهنگی - تاریخی و هنری استفاده کرد و امکان برگزاری نمایشگاه های انفرادی یا گروهی برای بازدید عمومی یا چاپ و نشر و معرفی آثار موجود در مجموعه ها فراهم آورد، چراکه اجتماع آثار هویتی مستقل ارزش و هویتی مضاعف به وجود می آورد که می توان در راستای جذب گردشگران داخلی و خارجی استفاده کرد.

مسئول امور موزه های زنجان در خاتمه تاکید نمود: بر اساس ماده 20 آیین نامه مدیریت ، ساماندهی ، نظارت و حمایت از مالکان و دارندگان اموال فرهنگی - تاریخی منقول مجاز، تمام اشخاص حقیقی یا حقوقی که نسبت به گردآوری و نگهداری اموال فرهنگی تاریخی و هنری ایرانی یا خارجی اقدام می نمایند، باید از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری پروانه مخصوص دریافت نمایند. مجموعه داران خصوصی می توانند با اخذ پروانه تاسیس موزه و از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و تحت نظارت علمی و فنی سازمان مذکور موزه خصوصی تاسیس نمایند.

منبع: میراث آریا
انتشار: 29 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 193

به "اعطای دو مجوز مجموعه داری در استان زنجان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعطای دو مجوز مجموعه داری در استان زنجان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید