توقف فراوری در 28 شرکت خودروسازی

به گزارش سفر به کیش، به گزارش خبرنگاران، امیرحسن کاکایی، کارشناس صنعت خودرو درخصوص عدم تحقق برنامه های فراوری خودرو می گوید: وعده سه میلیون فراوری خودرو تا سال 1404 هم در طرح راهبردی وزارت صمت دولت روحانی و هم در طرح های وزیر نو صمت، یک هدف گذاری هیجانی بوده و نشات گرفته از تصورات غیرواقعی از شرایط و شرایط بازار خودرو در ایران است. اما درخصوص راه حل وزیر صمت دولت سیزدهم درباره افزایش فراوری و کاهش انحصار بازار خودرو باید بگویم کاملا درست است و این امر بر افزایش فراوری و کاهش انحصار در بازار خودرو تاثیرات مثبت خواهد گذاشت اما یک شرط دارد؛ آن هم اینکه اگر درحال حاضر تحریم ها برداشته گردد ما می توانیم فراوری CKD (بسته ای کامل، شامل تمام قطعاتی است که برای فراوری وسیله نقلیه باید سوار (assemble) گردد.) را در کشور بالا ببریم.

توقف فراوری در 28 شرکت خودروسازی

وی اضافه کرد: درحال حاضر غیر از ایران خودرو و سایپا، 28 خودروساز دیگر در کشور وجود دارند که سه یا چهار شرکت از آنها بزرگ هستند به طوری که دارای خط رنگ بوده و امکانات خوبی برای فراوری خودرو نیز دارند اما این شرکت ها برای فراوری خودرو نیازمند ارز و شریک خارجی هستند که تحریم های موجود اجازه داشتن چنین شرایطی را به آنها نمی دهد. بنابراین یکی دیگر از دلیل های محقق نشدن افزایش 25درصدی فراوری خودرو در کشور تحریم است.

این کارشناس خودرو در اینباره بیان نمود: این 28 شرکت چون عملا وابسته به تحریم ها هستند یا فراوریی ندارند یا اینکه اگر فراوریی هم داشته باشند خودروهایی با قیمت بالا را به بازار عرضه می نمایند که فروش چندانی ندارند، زیرا افراد جامعه یا توان خرید آنها را ندارند یا اینکه تمایلی ندارند چنین مبلغی برای فراوری داخلی پرداخت نمایند. آنالیز ها نشان می دهد درحال حاضر افراد جامعه تمایل به خرید خودروهای مقرون به صرفه قیمت دارند. درحالی که حتی با ورود فراورینمایندگان خارجی نیز فراوری خودرویی معادل قیمت پراید امکان پذیر نیست. زیرا فراوری خودرو در ایران زیر قیمت هشت هزار دلار غیرممکن بوده و از سوی دیگر شرکتی هم نمی تواند خودروی هشت هزاردلاری را در کشور به فراوری انبوه برساند.

کاکایی گفت: بعلاوه نباید فراموش کرد تا زمانی که مسائل تحریمی رفع نگردد نمی توانیم با شرکت های اصلی ارتباط برقرار کنیم. زیرا هنگامی که دور دوم تحریم ها اعمال شد تمام شرکت های چینی نیز از کشور خارج شدند این درحالی بود که در کشور CKD کاری چینی داشتیم. درحال حاضر هم که افزایش فراوری 1.4 داشته ایم با هیچ کدام از شرکت های درجه یک چینی قرارداد بسته نشده بلکه برای دور زدن تحریم ها با شرکت های درجه چند چینی همکاری می کنیم. بنابراین تا زمانی که ارز تامین نگردد CKD نیز تامین نخواهد شد.

رد پای قیمت گذاری در فراوری خودرو

کاکایی، درخصوص دلایل عدم تحقق پیش بینی رشد 25 درصدی فراوری خودرو در امسال که وزارت صمت دولت روحانی برآورد نموده بود، به روزنامه فرهیختگان می گوید: خیلی از وعده های دولت قبل تا به امروز محقق نشده که یکی از آنها موضوع افزایش فراوری خودرو است. یکی از دلایل محقق نشدن این امر قیمت گذاری دستوری است؛ درحالی که از اردیبهشت ماه سال گذشته با تغییر وزیر صنعت قرار شد قیمت گذاری دستوری از بازار خودرو حذف گردد، با وجود اینکه دولت و مجلس آن را پذیرفته و بعلاوه کمتر از یک ماه گذشته سران قوا نیز بر حذف قیمت گذاری دستوری تایید کردند اما هنوز این امر اجرایی نشده است. درصورتی که اگر این اتفاق رخ می داد وعده افزایش 25 درصدی فراوری خودرو در کشور محقق می شد. اجرایی نکردن این امر موجب شد زیان و بدهی قابل توجهی برای خودروسازان ایجاد گردد. علاوه بر این دو مشکل پابرجا بودن قیمت گذاری دستوری فراوری زیان ده عملیاتی را نیز به همراه خواهد داشت. وی یکی از مسائل بزرگ در صنعت خودروسازی داخلی را فراوری زیان ده می داند.

منبع: روزنامه فرهیختگان

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 22 دی 1400 بروزرسانی: 22 دی 1400 گردآورنده: kishnet65.ir شناسه مطلب: 1915

به "توقف فراوری در 28 شرکت خودروسازی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "توقف فراوری در 28 شرکت خودروسازی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید